Tuholaisten torjuntakeinot

mummi, mitä sä pelottelet niillä hampuntaimilla? Olisin kiinnostunut ihan kaikista ekokonsteista, jotka on kokeiltu ja hyviksi havaittu. Ei sillä, myrkkyihinkin mulla ihan pragmaattinen suhde, käytän, jollei muu tehoa. Niitten kanssa saa vain olla niinpal tarkempi, ettei mehiläiset, jne, jne…

Milläs heisinälvikkään toukista pääsisi eroon? Mäntysuovasta ei ilmeisesti nettitutkimuksen perusteella suurta hyötyä, vai olisiko päinvastaisia kokemuksia? Meillä on tänä kesänä kertaalleen mäntysuovattu kirvojen takia ja nyt sitte aloin ihmetellä mikä on syöny lehdet pitsiksi ja toukkiahan sielä :confused: Mäntysuopaa ensihätiin nyt illalla, mutta neuvoista olisin enemmän kuin kiitollinen :slight_smile:

Mummi, sittenhän meitä on kaksi Vihdistä :slight_smile: Kuituhamppua myös kasvamassa.

Paikallisilta poliiseilta puuttui kuulemma koulutuksesta oppimateriaali hampun tunnistukseen, joten siitä sitten laitettiin pari äkkiä hakemaan. Kyllä ne täkäläiset viljelijät tunnetaan, puolessa tunnissa oli koulutuksessa huoneen korkuinen hamppu, jota sitten tutkittiin ja heitettiin äkkiä ulos, koskei hajussa voinut olla, koko osasto haisi. Ei siis ollut kuituhamppu :slight_smile:

Puutarhakommando Hau-hau lähtee nyt puolustustaisteluun rei’itettyjen harmaamalvikkien avuksi. Vieressä olevat ruusumalvat eivät ole kelvanneet. Ensimmäiseksi yritän astianpesuliuosta, kun sitä on valmiina kotona, seuraavalla kauppareissulla ostan mäntysuopaliuosta ja jatketaan siitä sitten aseistusta vahventaen. Ennenkuin teen itsestäni naurunalaisen, onko kellään kokemusta saippualiuoksen käyttäytymisestä painesuihkupullossa? No kohtahan sen näkee.

Raportti: astianpesuaineliuosta VOI levittää painesuihkupullolla, tosin vähän se vaahtoaa. Elämäni ensimmäinen luomu-tuholaistorjunta suoritettu. Tunsin itseni kyllä vähän hölmöksi kukkapenkissa suihkimassa tiskiaineliuosta.

Onkohan kenelläkään kokemusta nokkosveden käytöstä ötököiden tuhoamisessa? Mihin öttiäisiin(rakkaalla lapsella tuntuu tässäkin asiassa olevan monta nimeä…) se tehoaa? Etusivulla oli juttu, tiedän, mutta jäin miettiväiselle kannalle sen tehoamisen suhteen. Kirvoja on pihan kasvit täynnä ja tuhoamis-reissu täytyisi suorittaa mm. ruusuihin, luumuihin, kenties herukat jne. jne. Onneksi tämän pihan suurin ongelma on vain nuo kirvat ja muumiotauti(jonka osalta ollaan vaan toivotaan toivotaan-linjalla, sekä syksyllä keruut ja roskiin laitot). Täytyykin toivoa, että tilanne säilyy tämänkaltaisena.

Olen istuttanut noin kuukausi sitten sulkaharmaalepän, joka on siis suomalaisen lepän luonnosta löytynyt muunnos. Nyt alhaalta päin lehdillä on kahta eri matoa, toinen on noin sentin pitkä musta ja syö pahalainen lehdet pitsiksi ja ylempänä puussa on lyhyempiä noin puolen sentin mittaisia vaalearuskeita matoja syömäpuuhissa myös. Ensiavuksi suhuutan niille niskaan astianpesuainetta, mutta riittäkö se? Vyöhyke on 1B ja tainta on kasteltu nyt helteiden aikaan noin kerran viikossa kunnolla. Hyvät vuosikasvaimet puu on tehnyt niin että ei kasvupaikka ihan huono ole, ja leppä lienee myös vähään tyytyväinen

Koitan kattoa juurikin noin jo tarhalla etten näkyviä öttiäisiä osta purkkien mukana. Yleensä käyn mullan hyvin läpi kotona.

Kuinka hävitän pienet mustat muurahaiset, joka ovat tehneet pesän pionin juureen? Ne eivät siis ole niitä, jotka kuljeksivat pitkin pionin vartta ja nuppuja.

Ruusuhärmä on Terijoen ruusun kiusana ja pahasti.
 Kertokaa käytännön kokemuksia, millä olette saaneet sen hävitettyä?

Olen yrittänyt talvettaa ruukussa olevaa jalohortensiaa viileässä (noin 17 asteisessa) lasikuistilla. Kaikki meni helmikuuhun saakka hyvin, kasvi jopa teki uusia versoja ja lehtiä. Nyt on parin viikon ajan oksissa ollut jotain pientä harsomaista kasvua ja koko kasvi on surkean näköinen. Laitoin alku viikosta juurelle puikkoja joiden pitäisi tappaa tuholaisia, mutta eipä niistä ainakaan perjantaihin mennessä ole apua ollut.

Olisiko kenelläkään antaa hyviä neuvoja miten pelastaa hortensia?

Hei,

mikähän syö krookuksiani? Jäniksiä kyllä nurmikolla käy, mutta eivät (minusta) näytä nämä vauriot ristihuulen aikaansaannoksilta:
krookus1

Krookus2

Söisivätkö rastaat krookuksen versoja ja nuppuja? Mustarastaat kyllä näyttävät kovin viihtyvän niiden likeisyydessä?

Jäniksiä syyllisiksi epäilisin. Mielestäni on auttanut, kun ripottele kahvinporoja ympärille.

Karvaasta kokemuksesta tiedän, että ainakin fasaanit rakastavat krookuksia,mutta niiden jäljiltä jää sellainen …no, nokitun näköinen rontti. Jatuulin kanssa jänöjen kannalle kallistun, tai myyrien/hiirien tms. luonnon pikku talttahampaiden. Linnun jäljeksi turhan siisti.

Kyllä meillä juuri krookukset on rusakoiden toimesta aina parturoitu. Yleensä myöhemmät sipulikukat saa olla rauhassa mutta krookusten aikaan pupuparturit liikkuu. Noissa krookuksissa on käynyt tuuri kun ovat olleet riittävän piilossa nuput parturiaikaan.

Kahvinporojen ripottelu todella auttaa!

Kiitos kahviporovinkistä. Meillä jänikset ovat heti sammalleimun kimpussa kun lumi vähänkin sulaa. Koitan siihen kahvinporoja.

Sama menetelmä meillä

Joko on kevätruiskutuksen aika? Ajattelin vkonloppuna, jos vain säät pysyvät kohtuullisena ja tuo voimakas tuuli vaimenee. Viime kesänä kirvoja oli kiusaksi asti ja siten myös muurahaisia, noita lypsäjiä…

Ah, ihanaa miten tääkin keskustelu oli tossa heti etusivulla käsillä, ei tarvinnut yhtään hajeskella :smiley:



Mites, kävin kasvarissa ja huomasin että siellä touhus aika armeija mustia murkkuja, tarviiko niille tehdä jotain? Meillä siis maapohjainen kasvari…