Ei murkut periaatteessa ole vaaraksi kasvarissa. Häätä voi ripottelemalla kanelia. Ikäviähän ne on, jos kaivelevat pesät ruukkuihin jne.
Löysin torjunta-aineohjeen, jonka pitäisi tehota kirvoihin, perhos-, pistiäisentoukkiin, ja muihin pehmeäkuorisiin.
5litraa vettä, 2 dl mantysuopaa, teelusikka suolaa, 2dl spriitä.
Spriitä ei taida Suomen kaupoista saada, kun pelätään että puutarhuri juo sen. Ehkä tuulilasinpesuneste on lähimpänä tuota spriitä. Mitä sitten tekee kasveille, siitä ei tietoa.
Parsakaaleja yritän varjella.
Eikö hallaharso olisi helpoin.
Mulla on toiminut hyvin, kun laitan ehjän harson istutettaessa ja sitten kun satoa alkaa tulla poistan sen, jotta sadon hakeminen on helppoa. Kaks päivää sitten otin parsakaaleilta harson pois. Kolme syötävänkokoista kukintoa löytyi ja pian tulee lisää. Ei ollut kaaleissa mitään mainittavaa vioitusta.
L&L: Nimillä Sinol ja Marinol myydään spriitä, käytetään retkikeittimissä.
En oikein löytänyt mitään sopivaa ketjua tälle kysymykselleni, mutta yritetään silti: elikkä minulla on ollut ongelmia sisäkasvieni kanssa, joita vaivaa ripsiäiset. Ne ovat valitettavasti levinneet jo kesäkukkakylvöihini ja nyt vein nämä kyseiset kylvöt ulos. Minua askarruttaa kovasti mitä nämä ripsiäiset tekevät ulkona puutarhassa. Tuhoavatko ne levitessään nyt koko pihan kasvit ja tulevat sitten taas takaisin sisälle sisäkasveihin jossakin vaiheessa? Talvehtivatko ne täällä meillä Suomessa? Onko niitä täällä meillä luonnossa puutarhakasveissa? Niiden torjunta on osoittautunut melkoisen haastelliseksi, joten huolettaa kovasti nämä otukset nyt… Ketään viisaampaa ja kokeneempaa, joka osaisi kertoa lohduttavia sanoja? ![]()
Minä yritin kahlata näitä tuholaisviestejä, mutta en löytänyt meidän örkkejä lainkaan.
Meillä on kameliajasmikkeeseen tullut useampana vuonna nyt sellaisia mustia todella pieniä ötököttejä, jotka joko tiputtavat kukkanuput tai sitten lehti menee käppyrään. Olen näiden ainakin kolmen vuoden aikana kokeillut mäntysuopaliuosta, Tolua ja sitten suihkuttanut spraypullosta myrkkyä. Mikään ei tunnu auttavan. Kertokaa ihmeessä omat konstinne! Olen ikuisesti kiitollinen, jos saan avun.
Apua, mikä on iskenyt omenapuuhuni? Järkystys iski eilen kun näin omenapuuni, se on täynnä harsoa ja valkeita toukkia. Voiko tälle tehdä mitään? Kevätruiskutus jäi väliin...
Erilaisia keitteitä ja liemiä tuholaisten torjuntaan:http://www.yrttitarha.fi/tietopankki/abc/tuholais.html#peltokorte
Mulle uutta oli mm. se, että tomaatinlehtiä voi käyttää kaaliperhosten toukkien torjuntaan.
päivän verkkolehdessä-> http://www.hs.fi/tiede/a1418014487570
"Petokuoriaiset ovat tärkeitä etanapopulaatioiden koon säätelijöitä. Jos ne hävitetään torjunta-aineilla, etanoiden määrä lisääntyy."
jälleen yksi lisäsyy jättää myrkyt käyttämättä...
jos itse malttaisimme olla päsmäröimättä, luonto pysyisi kohtuullisen tasapainossa.
Nyt pitäis päsmäröidä ensimmäisenkerran ferramolin kanssa koska viimekeväänä kaikki n. 250 kevätsipulia sisäpihalta jäi kukkimatta kun ne oli syöty jo nuppuvaiheessa. Kysymys -millon sitä ainetta pitäisi levittää pks? Täällä kohopenkkien päällä ei ole juurikaan lunta enää. Millon ne etanat herää? Ne nuput oli syöty jo maan tuntumassa, juuri kun olivan nousemassa ja löysinkin ruokailijat. Nyt yritän olla nopeampi tällä kertaa ![]()
Hups peukutin omaa
…ja sori virheet tekstissä -luurilla en pysty niitä korjaamaan kun hävittää koko tekstin.
Oletteko kokeilleet chilisumutetta (ohje hyötykasviyhdistyksen sivuilta) jotta toimiiko vaikkapa etanoiden karkottajana? Tai jos ei niitä karkoita niin kirvoja sentään?
Ohjeessa siis yksi chili, 2tl mäntysuopaa ja 2 litraa vettä.
Huomenna 22.2 perjantaina aamuteeveessä ykkösellä on juttua kasvien tuholaisten torjunnasta.
Meillä on joka vuosi kasvihuoneessa vihannespunkit iskeneet kurkkuihin ja sitten chileihinkin. Olen niitä torjunut Sprutzitilla, mutta se rypsiöljyn ja pyretriinin seos sotkee ja sitä harmaata kalvoa on kauden jälkeen vaikea saada pestyä kennolevyistä.
Tänävuonna tilasin juhannuksen aikoihin petopunkkeja, vaikka vihannespunkeista ei ollut vielä merkkejä ollenkaan. Ostin pienen pullollisen ansaripetopunkkeja ja 10 kpl kalifornianpetopunkkipusseja. Ainakin vielä näyttää siltä, että tämä kausi menee ilman punkki-invaasiota eikä tarvitse ruiskuttaa myrkkyjä.
Onko kukaan kokeillut biologista torjuntaan vihannespunkkeihin?
Muutamassa kiinanruusussa näkyy epätoivottua liikehdintää.
Talvipuutarhassa törmäsin tällaiseen, onko kellään kokemusta näiden käytöstä?
Toimiko tuo?
Joskus kuulin kukkaedustajalta, että kaikki vihannesten viljelijät suomessa noita käyttävät. Esim petopunkki kuolee nälkään kun punkit on syöty.
Kiitos Kurppa!
Ja eikun tilausta sisään….

