Mistä tilasit ja tuliko nopeasti?
Tilasin Tarhurinapu.fi verkkokaupasta perjantaina 30.5 ja eilen 4.6 sain noutaa Matkahuollon noutopisteestä.
Olipa nopia. Tilausta sisään täältäkin siis ![]()
Kaverin mökillä on pariin kasviin iskenyt joku tuholainen tai tauti.
Puussa seitit ja öttiäisiä
Lumipalloheisi ja sen lehdet, ei ole edes kukkia saanut auki ja lehdet pelkkää ruotia
Kuiva kasvupaikka? Olin kaukaa viisas ja istutin rantaan savimaahan, mutta ätökät söi siinäkin lehdet biimekesän kuivuudessa. Iso koivu vie veden ja maa hyvin tiivistä ja ravinteita ei kai riitä.
Meillä oli kosteassa savimaassa lumipalloheisi. Sw kukki hienosti muutamana vuonna, sitten tuli kirvat muutamana vuotena. Mäntysuopaliuoksella yritin niitä hävittää vaan ei onnistunut. Enää sitä ei meillä ole.
Tälläkin on iso kuusi vieressä, joten kaveri päätti siirtää parempaan paikkaan. Kiitokset neuvoista!
Löysin kuoriaisen pesän.
Joku päivä sitten ihmettelin mitä ihmettä siivouskaapin pohjassa on. Imuroin ne pois.
Äsken aloitin imuroimaan ja ihmettelin, kun putkessa kaukosäädin ei toiminut kunnolla. Jatkoin imurointia ja huomasin, että imuri ilmoittaa jostain ongelmasta.
Avasin imurin ja kauhistelin, kuinka siellä oli pesä ja suodatin oli hieman tukossa. Suihkutin kukkaraidia ja vaihdoin suodattimen ja jotta saan loput pois sieltä jouduin kääntämään imurin ja niin lattialle putosi loput ja tapoin niitä.
Vein pölypussin roskapussiin ja heitin parvekkeelle. Pakkanen tappaa ne.
Kukkaraidi pisti toukat kärsimään.
Mitä ihmeen kuoriaisia ne oli ja mistä tulleet ![]()
Kai sulla jotai kuvaa niistä on tänne, mee kaivaa se roskapussi takas ja ota niistä kuvia ja laita tänne, tai kysy Göögleltä,;;
Kuoriaiset tulee ulkolta kesäisin sisälle parvekkeen kautta.
Kuoriaisia on monenlaisia.
Ei mun tarvitse googlelta kysyä.
Jos teillä tulee kaaliin perhoset popsimaan, niin kannattee istuttaa vahvat tuoksut kasvit tai kukat kaalien viereen, sillä perhonen ei pidä siitä tuoksusta. Søren Vester sarjassa annettiin vinkki.
Jostain luin Liljakukkojen torjunnasta. Menetelmä kai perustuu enemmän siihen ettei kukot löydä liljoja? En tiedä mutta ajattelin kokeilla tänä vuonna. Tällainen valkosipulivesi ei ole myrkyllistä ihmisille, eläimille eikä tietääkseni kasveille, ehkä muille kirvoille ym öttiäisille mutta sehän on vaan hyvä.
Murskataan valkosipulikynsiä ja laitetaan veteen uuttumaan. Määristä ei mitään tietoa mutta tein sellaisen litkun, vahvana ![]()
Parin tunnin kuluttua siivilöin pariin kertaan litku, lisäsin vettä ja kaadoin sumutuspulloon. Tällä olen nyt miltei joka aamu yli viikon ajan sumutellut ylösnousevia liljoja.
En todellakaan tiedä toimiiko mutta ainakin toistaiseksi ei ole kukkoja tontilla.
Kai se perustuu siihen että kukot ei löydä hajun perusteella liljoja.
En tiedä sitten jos joku kukko eksyy ja on onnensa kukkuloilla jos liljan löytää ja saa lisää valkosipulivettä päällensä, karkoittaako se myös ???
Jää nähtäväksi.
Meillä on aina kukot löytänyt liljat eikä kukinta ole juurikaan onnistunut kun kukot syönyt lehdet ja nuput.
Pitääpä kokeilla myös, ois hyvä jos onnistuis.
Meillä on ollut liljakukot pois monta vuotta, ilman mtään karkotuksia. Olen hämmästellyt että minne hävisivät, no en niitä kaipaa.
Mullakin oli välillä pois monta vuotta sitten tulivat taas jostain. Täytyy kyllä tulla ostotaimien mukana.
Naapuri oli tilannut kalliita värililjoja ja ihmetteli kauniita punaisia kovaluotäriaisia niiniissä.ssä. Liljakukkojen valtakausi oli alkanut.
Kalifornianpetopunkkipussit saapui eilen ja illalla ripustelin niitä kasvihuoneessa kurkkuihin ja chileihin. Tilasin 50kpl erän ja jaan sen kaverin kanssa. Tämä on nyt kolmas vuosi, kun käytän noita petoja. Ainakaan kahtena edelisenä ei ollut koko kesänä mitään merkkejä vihannespunkeista, vaikka ne aina aiemmin valtasi mun kurkut.
Paljonko nuo maksaa ja mistä tilasit?
50kpl erässä postituksen kanssa yhdelle pussille tulee hintaa 1,05€. Niitä myydään myös 10kpl erissä.
https://tarhurinapu.fi/tuote/kalifornianpetopunkkipussi-50-kpl/

