Tuija / Yleistä, Thuja

Tässä jättiläistuijia, kuva on otettu saksasta… Ihan tavallisilta Tuijilta näyttivät lähempää tarkasteltuna… Mutta nämä olivat tosi valtavan kokoisia… portti oli varmaa reilu metrin korkuinen…

No voihan valtava tommoisella yhdellä saisi helppohoitoisen rivitalopihan: ei mahtuisi yhtään mitään muuta.

No niin saisikin…täytyis vaan varmaan pyytää aina palokunta paikalle leikkaamaan Tuijaa :slight_smile:

Hei!

Ostimme halvalla viime vuonna loppukesästä 9 kanadantuijaa. Tuijat olivat jo valmiiksi aika ruskeita mutta myyjä vakuutti että ne kyllä vihertyvät vielä. Tuijat olivatkin suht terveen näköisiä kun ne oli istutettu. Niissä oli ruskeitakin oksia mutta oksat olivat sieltä sisältä päin ihan terveitä ja vihreitä. Nyt tuijat on hoidoista huolimatta vielä ruskeampia kuin viime kesänä. Oksat murenevat kun niitä koskee. Onko enää mitään tehtävissä? Jotkut oksat ovat vähän vihreitä sieltä tyvestä. Olemme kokeilleet sitä balsamia mikä on tarkoitettu tuijille. Tuijat olivat talven suojapeitteen alla.

Snate, löydät “Pensaat - Asiaa lajeittain”-osioon laittamasi viestin “Ruskea tuija” täältä Tuija-keskustelulla valmiina ollesta ketjusta.

Kuinka lähelle tuija-aitaa voi istuttaa isokokoisia perennoja (päivänlijlaa, syysleimua) ilman, että tuijat alkavat kärsiä?

Oman kokemukseni mukaan perennapenkissäni ollut tuija kuritti ennemminkin perennojani kuin päinvastoin…Perennat olivat myös isoja nauhuksia, kuunliljoja etc. Mutta kasvin koosta riippuen jätä tilaa reilusti, että molemmat saavat oman tilansa.

Mutta olis mulla omakin ongelma! Mulla olis vanha kukkapenkki, jossa oli jo aika komian kokonen tuija ‘Brabant’. Ongelma on se että muutama vuosi sitten tehtiin täyttöä ja kukkapenkki jäi noin 30-50 cm syvemmälle ja tuijan jo silloin ollessa aika kookas, niin se jäi vaan sinne monttuun oottamaan ideoita. Onko kellään kokemuksia maanpinnan nostamisesta tuijan kohdalla? Kuolla kupsahtaako se jos sille iskee varpaille 30 cm multaa?

Keväällä istutetussa kartiotuija-aidassa on ruskeita oksia, pitäisikö leikata pois vai antaa kuihtua pois? Taimien korkeus n. 175 cm, kastellut olen runsaasti, aurinkoinen paikka.

Jos oksat ovat ruskeita, kuivia, kuolleita niin toki  ne voi pois leikata rumiakin ovat,jossain puutarha ohjelmassa neuvoivat että jos oikein reikäisiä paikkoja jää niin voi jollain sidonta langalla muotolla oksia reikien peitoksi ja jatkossa ohjailla kasvua niin että pysyy tuuhean näköisenä.

Meillä on jokunen tuija pihassa, kahta eri lajia olevia puujättiläisiä (etsi kuvasta 7kpl…). Ne ovat jäänteitä sodan jälkeen pihaan istutetusta aidanteesta, joka 70-luvulla purettiin kaivurilla liian suureksi kasvaneena. Puita ripoteltiin ympäriinsä, ja pääsäätöisesti siirrot onnistuivat hyvin.
Kuvan kukkapenkki on kahden tuijan lomassa, maata on nostettu jonkin verran kuten näkyy ja hyvin ovat tuijat kestäneet, ainakin kun kerrallaan ei ole laitettu paljon uutta. Aika sopuisasti elelevät perennojen kanssa, tosin vanhan puun alle tulee ihan kuollut kohta ja puoli metriä oksien ympärillä on aika niukkakasvuista. Joskus joutuu istutuskuoppaa kaivaessa katkomaan jonkin ison juuren, jonka seurauksena tuijasta kuivuu isompi oksa, mutta puiden leviämisvauhti on sellainen, että saisi vaikka useampikin oksa kuivua pois.
Kuvassa taka-alalla neljän kaunis- ja tiiviskasvuisen tuijan ryhmä, josta tykkään. Ja sitten niiden oikeassa reunassa harittaa viidentenä tuollainen julmetun rumake. Pitäis kaataa pois mut kun ei raaskii, eikä varmaan ole kaunis näky sekään, kun puuryhmän ruskea sisus tulee esiin. (Niin ja taas nurmikko leikkaamatta)

Tänävuonna tuijan kukinto näyttää olevan runsasta. Miten olette toimineet noitten kukkien kanssa, kun keväällä näyttävät niin ruman ruskeilta? Pitäisikö ne poistaa nyt, vaiko keväällä, tai eikö ollenkaan?

Makuasia,en ole koskaan niille mitään tehnyt. Toisaalta eivät ole ihan heti näkyvilläkään pihassa.

Kuivasta taisi kärsiä tämä. Ajattelin vähän, etten tee mitään, tuolta nuo ruskeat rapisee pois vai kannattaisiko leikellä, liekö tuosta enää mihinkään? Jonkun verran kyllä kärsivät tuijat tänä kesänä vaikka niitä on minulla enimmäkseen puolivarjoisissa paikoissa. Onkos muilla tullut tappioita?

Mun kanadantuijastani ilmeisesti kevätahava on kuivattanut haaran monena keväänä, että aloin jo miettimään, jääkö siitä mitään eloon, mutta kyllä se vaan vihreää pukkaa. En ole tehnyt mitään, oksistossa kiipeilevä kärhö antaa vihreyttä.

Ajattelin istutella Brabant-tuijia keväällä.Uskaltaakohan niitä heti leikata varresta paljaaksi ja muotoilla yläosaa??

Minä en leikkaisi heti ekan kesänä, antaisin sen ensin kunnolla juurtua, sit vasta.

Tuijaa voi leikata kovastikin, siitä on kyllä kokemusta, eikä ole kuollut :slight_smile:

Meillä kaupunkialueen pienellä okt- tontilla on suht’ isoja tuijia. Nyt kun lunta on tullut näin paljon, tuijien juurille on ollut pakko kolata lunta. Olen nyt huomannut, että ovat alaosasta ruskistuneet. Oliko se näiden kauniiden tuijien kohtalo?

Tuijat korjaa itsensä joten ruskeat osat voi hyvin leikata pois,älä vaivu epätoivoon annel:)

Hyvin kasvavia tuijia en ole saanut millään konstilla heikkenemään, aurausvalleja on ympärillä ja isoja juuria katkon kukkamaasta jatkuvasti, kuten näköjään olen jo tuolla ylempänä kirjoittanut. Välillä on enemmän ruskeaa mutta sitten taas tulee senkin edestä uutta kasvua. Toivottavasti annel näin käy sielläkin.