Tuija / Yleistä, Thuja

Ei niitä enää myöhemmin tarvitse suojata.

Mun viime keväänä istuttamat brabantit on ihan tyhmän näköisiä. Istutin niitä kuusi riviin tontin reunalle. Kaikkiin on venähtänyt pitkää honteloa kasvustoa latvoihin ja muutenkin taimet on aika epäsuhtaisia (no ne olikin alennustaimia) Ajattelin antaa kasvaa muutaman vuoden ja pätkäistä latvat sitten, kaipa nuo tuosta tuuhettuvat. Yksittäishavuksi valitsisin kyllä smaragdin.

Brabant tosiaan on kasvutavaltaan löyhempi, saavuttaa suuremman koon ja myös leveyttä, halk. helposti 1,5m… Koon vuoksi täytyy varata enemmän tilaa kuin smaragdille, joka on kapeampi, tiiviimpi ja vihreämpi. Kevätauringossa brabant saa kuparin sävyä vähän niinkuin tuiviot, mutta vihertyy kesällä taas. Ruukkuun smaragd ehdottomasti, brabant näyttäisi epäsiistiltä, sillä jurotus näkyy siinä herkemmin kuin smaragdissa. Brabantteja olen trimmannut 3x vuodessa sähkötrimmerillä. Trimmattuna kaunis ja bluedreamsin kanssa samaa mieltä että leikattuna havuaitana todella kaunis.

Oho! Kolme kertaa vuodessa leikkaus??

Kyllä, mutta kerralla lähtee suhteellisen vähän, eli ylipitkät hapsottavat “töyhdöt” ��

Minä siis mietin niitä katajaryhmäni tilalle. Katajat voi huonosti ja kun eivät uusiudu. Niillä on kyllä aina pari metriä väliä toisiinsa. Ei siis aita, mutta ei yksi yksittäinen kasvi. Noita katajia on 7-10, en muista tarkkaan ja enää ei nääkään kun on pimeä pihalla. Kuinka korkeaksi se Smaragdi kasvaa? Sais siis tulla korkeuttakin sen verran kuin katajiinkin. Tuohon kohtaan ei ihan mitkään nysät käy. Ei niiden mitään muotovalioita tarttis olla, mutta jos ne oikeasti on niin töyhtöileviä, että niitä täytyy koko ajan leikata, niin ei sitten.

Yks vaihtoehto on, että parannetaan maata massiivisesti (se pitää joka tapauksessa tehdä) ja istutan uudet kaupasta ostetut katajat. Nykyiset on omasta metsästä, ovat jo 3-4 m korkeita.

Minä olen ihan uuno näissä leikkuu hommissa - miten brapantia leikataan, siis leikataanko puutunutta oksaa poikki vai niitä pehmeempiä "lehdyköitä". Mulla on parivuotta sitten istutettu jo n 2metrinen brabant, joka kasvaa hyvin mutta on harva ja pitäs olla näkösuojana.
Alun alkain en perustanut tuijista ollenkaan kun niitä kasvaa ihan joka pihassa. Mut onhan se oiva suojakasvi kun kasvaa nopeasti, sopii myös meille kun on suht varjoinen piha.
Leikkuu ajankohta vois olla käsittääkseni nyt kevät talvella.

Tää on varmaa monta kertaa täällä jo veivattu asia mutta ainahan ytulee meitä uusia uunoja

Ei puutuneita osia vaan sellaisia, missä “varsi” on vielä vihreä ja pehmeä. Trimmerillä kun vedän, niin käytännössä muotoonleikkaan ne. Leikkaan\ muotoilen melkein kaikki puuvartiset kasvit, koska pienessä pihassa pitää rajoittaa kokoa. Lisäksi tuuheus on kaunista, samaten leikatut lehdettömät pensaat (kun eivät näytä lehdettöminä risupuskilta) Isossa maalaispihassa voi antaa kasvaa vapaammin, kun tilaakin on. Jos haluaa brabantia tuuhistaa niin vihreitä latvaversoja klipsimään, jos taas haluaa kasvattaa palloksi, kartioksi, leikatuksi aidaksi, niin trimmaus jo ostovuodesta alkaen vuosittain. Smaragd pysyy leikkaamattakin nättinä vuosia, istutettuna 10vuodessa smaragd on n. 3 metrinen, 15vuodessa n. 4metrinen. Smaragdista saa kauniin kartiomaisen kun vajaan 2m kokoisena alkaa leikata joka kesä latvasta 10cm pois. Pysyy alhaalta leveän tuuheana, eikä ala ränsistää niitä “helmojaan”. Veikkaan, että esim koivujen lähellä vaikea saada menestymään tuuheana kumpaakaan.

Tuomipihlaja, vapaakasvuisena tulee kaunis n. 10 vuodessa, eli kun iän myötä tuuhistuu niin kaunistuu. Nuoressa taimessa valkkaisin tuuhean, sillä nuori harva taimi on raaskun näköinen. Jos istutat ryhmäksi, niin kuvittele koko siten että alaosa on 2m leveä ja latvan alapuolelta 1m leveä 3-4metrin kokoisena. Smaradg leikattuna saavuttaa nippanappa 1m leveyden alaosasta. Kasveilla on erilainen habitus…pitäisi jostain napata kuvat isoista smaragdeista ja brabanteista! :slight_smile:

Omien havaintojen mukaan bradanttien tuuheuteen vaikuttaa myös valon ja ravinteiden määrä. Neljä vuotta sitten istutin 7 kpl 120 cm juurtumaan koivujen alle. Viime keväänä isot koivut kaadettiin pois - nyt riittää vettä ja valoa tuijille ja samaan aikaan saivat reilun annoksen kananp:tä - tästä seurasin silminnähtävä tuuhettuminen viime kesän aikana.

Muuten, tuija raskastaa kosteutta, luonnossahan ne kasvat usein suon laiteilla missä turve muuttuu kivennäismaaksi. Joten kovin kuivaan paikkaan istutettuna rehevyys voi jäädä vaatimattomaksi.

Oksia hakemaan takapihalta…

VAS. ‘‘Brabant’’      -  OIK. ‘‘Smaragd’’.

Smaragdilla lehdet ovat sirompaa "suomua", haarautuu tiiviimmin ja läpi vuoden tumman vihreä, versot tasomaisen litteät. Brabantin lehtisuomut ovat isommat ja enemmän ulospäin orientoituneet (näyttää pykämäiseltä). Versot hapsottavat kaikkiin suuntiin. Brabant-oksassa tuo oik.puoleinen pysty verso on "naturelli" - noin harvaa se pyrkii tekemään, kun taas vasemmassa reunassa on kohta johon on trimmeri osunut . Ja seurauksena nuo noin 10 versoa.

Jos trimmeri osuu edellisvuoden versoon, eli ruskeaan, puutuneeseen osaan, sekin versoo vielä hyvin. Mutta käytännössä sellaisia, joita ei trimmerillä poikki saa, ei kannata leikellä.

Kiitos hyvistä neuvoista Pisaralehdellä, kyllä nyt brabantti tulee leikattua oikeaoppisesti - aina vaan on opittavaa näissä puutarhahommissa, vaikka jo luulee hallitsevansa oman pihan kasvit

Yritin aiemmin lähettää tämän kavalkadin, mutta netti alkoi tökkiä!

‘‘Brabant’’ istutettu 2011, 160-170cm. Naturell-tapaus, ainoastaan latvasta nipsaistu pari senttiä. Yritän antaa tämän kasvaa pituutta. Trimmausta on tarkoitus vähitellen lisätä kunhan kokoa tulee lisää. Kasvatan näitä pihahavuksi, josta saa vihreää "puustoa" talviseen pihaan sekä ympärivuotista näkösuojaa. Ympärillä vain perennoja, joita voi siirtää kun tämä (nyt 40cm leveä alaosa) alkaa kasvaa kokoa. 

‘‘Brabant’’
Istutettu 2010, 80cm kokoisena. Ostettuna siitä paistoi läpi. Trimmattu 3x vuodessa. 

‘‘Smaragd’’. 120cm, istutettu 2012. Ei vaadi välttämättä yhtään leikkaamista, ja tätä en olekaan (ehtinyt) leikata.

Arkiston helmiä 
‘‘Smaragd’’ lähikuva kasvustosta. Kyseinen tuija istutettu 1998 ja on nykyään 250cm, sitä on silloin tällöin latvasta leikattu 5-10cm verran.

Tuomipihlaja… Brabant on siis mielestäni kaikilla tavalla kauniimpi kuin Smaragd, joka ON luonnottoman tiheä ja vasta yli 8 metriseksi pilariksi (VANHANA) kasvettuaan alkaa olla minun mieleen! Mieluummin istutan muita pilarimaisia havuja!!! Tämän lisäksi on olemassa mielestäni kauniimpia pilarimaisia Tuija lajikkeita…kuten esim. Pyramidalis Compacta!!!

Makuasia! Mä olen vahvasti sitä mieltä, et tuo Smaragd on sata kertaa nätimpi!! Ja vaivattomampi =)

Kiitos tosi paljon runsaasta tiedosta, mielipiteistä ja kuvista. Kaikkein vaikeinta päätöksen tekemisessä ja toimenpiteisiin ryhtymisessä on se, että nyt paikalla olevat katajat ovat jo useimmat melkein nelimetrisiä. Suru puserossa istutan tilalle mitään pientä alkua. Ja oon jo sen verran vanhakin, että 10 vuotta isomman koon odottelua, tuntuu pahalta, jos oon sitten vaikka jo toinen jalka haudassa…tähän mennessä oon vaan kattellut noita puolikuolleita katajia, jotka aina sitten syksyllä näyttävät vähän paremmilta.

Ja voi, liito-orava! Todellinen helmi arkistossasi, Pisaralehdellä :slight_smile:

Tuomipihlaja, lukematta aiempia viestejä kysyn eikö kärhöt kävisi peittämään katajien kaljuja kohtia?

Jep jep tuomipihlaja… kuten viestissänikin lukee niin tuo on oma mielipiteeni! Kaikesta huolimatta on tuijissa useita paljon kauniinpia lajikkeita kuin tuo smaragd! Tuuheampia, huolettomampia ja ennen kaikkea talvea paremmin kestäviä…pohjoisessa suomessamme!