Tuivio, Microbiota decussata

(Pensaat)

Miten tuiviota leikataan? Tunkee itseään liian pitkälle kiveyksen päälle, ja estää vähän jo käytävän käyttöä. Ei kai sitä oksien kärjistä voi napsaista? Jää hassut "veet" kärkiin...

Wikipedia kertoo Tuiviosta seuraavaa:

"Tuivio on 20–30 cm korkea ja kasvutavaltaan suikertava. Suomumaiset lehdet ovat 2–4 mm pitkiä. Kävyt ovat pienimpiä havupuiden kävyistä, ne ovat 2–3 mm pitkiä. Siivettömät siemenet ovat 2 mm pitkiä, kävyissä on yleensä vain yksi siemen, harvoin kaksi.

Tuivio on talvenkestävä koristekasvi, jota voidaan käyttää esimerkiksi peittokasvina, yksi kasvi voi levitä nopeasti neliömetrin alueelle. Suomessa se menestyy maan eteläosissa ja voi pohjoisempanakin talvehtia lumen alla."

(Intopiin kysymyksestä koskien leikkausta en osaa sanoa, mutta ajattelin että pienet faktat kasvista olisi hyvä olla tässä ihan ketjun alussa)

Kun Tuivion "päitä" leikkaa, niin siitä tulee vähän ruman näköinen. Itse olen joutunut tekemään sitä ruohonleikkurilla, kun oksat tulevat pitkälle nurmikolle. Eli joskus on ihan pakko, jos ei ole muuta vaihtoehtoa.
Tuivio kasvaa tosi suureksi, ja sitä ei aina osaa ottaa huomioon istutuksessa.

Memuli ja muutkin, kuinka nopeasti/hitaasti tuivio kasvaa lopullisiin mittoihinsa?

Muakin kiinnostais tietää, että onko memulilla tuossa 1 vai useampi tuivio ja kauan tuollaisen "patjan" kasvattamiseen menee aikaa?

Kuvassa on kaksi, mutta tuo toinen jää etualalla olevan taakse, joten yhdestä tulee aivan valtavan suuri. Kuva ei oikeastaan kerro suuruudesta kaikkea, sillä otin kuvan tosi kaukaa. Etupihalla on yksi tuivio, ja se on liki noiden kahden suuruinen. En kyllä muista, kauanko niiden kesti kasvaa, mutta muistaakseni ne kasvoivat aika hurjaa vauhtia alussa, nyt jo hitaammin. Kolmessa-neljässä vuodessa on jo valtava. Yhden Tuivion etuterassin reunalta jouduin kaivamaan pois, kun se valtasi kulkutien. Ei sitä suurena enää siirretä mihinkään. Eli tosiaankin kannattaa ottaa huomioon, että siitä tulee ISO. Ihmettelen noita puutarhaohjelmia, jossa Tuiviota istutetaan ripirinnan.

Tämän kävin ottamassa etupuolen Tuiviosta. Tuivio on kivikkoryhmän reunalla ja vie siitä suuren osan. Kuvasta ei tahdo saada oikeaa käsitystä, kun ei näy kolmiulotteisena. Etualalla on pesusieni, johon kokoa voi verrata. Tämä istutettu jälkeenpäin kuin nuo kaksi. Eli kasvuvauhti on aika hurjaa, kunhan sillä on multaa jalkojen alla.

Uuups, mulla on kivikkorinteessä peräti kolme tuiviota. Nehän valtaavat sen kokonaan :-O. Täytyy siirtää ainakin kaksi muualle.

Olipas hyvä tietää omakohtasta kokemusta omaavalta Memulilta tätä tuivion kasvukäyttäytymistä ( tiesin sen että saattaa neliönki vallata yks kipale heitä mutta tuo nyt ainaki näyttää vieläki isommalta ). Oli tarkotus meille pari muuttaa mutta nyt vaikuttais ettei se tila tuu riittämään mihin niitä kaavailin, pähkäilyhommiks meni…

Mä oon laskenut sen neliön varaan, vaikka oon nähnyt nuo memulin tuiviot =D Jep ja näin sen kuunliljankin, joten en menis vannomaan, että muilla kasvaa noin ;-)Mitähän memuli niille oikein syöttää/juottaa…

Vaihdoin kuvan, jos olisi vähän parreempi.
Miikos, en oo syöttäny niille yhtään mittään. Vettä vain ovat saaneet, sillon, ko on satanu. Minä kun en viitsi pelata noiden kalkkien, lannotteiden ym kanssa. Sitä saisi selkä vääränään kantaa. Niistä tulee ahneita muutoin.
Täytyy sanoa, että tuo multa on mustaa ja vahvaa, kävikö yli parikymmentä vuotta sitten vaan peikkomainen flaksi sen suhteen, sillä en siihen aikaan ymmärtänyt yhtikäs mitään mistään kasveista eikä mullista. Mutta paljon sitä tuohon pihaan kipattiin. "Meidän pojat" käy sieltä aina hakemassa onkimatoja. Perjantaina viimeksi siskon poika tuli pyytämään kaivulupaa. Kaivoi minulle hyvän omenapuun istutuskuopan.naurua Kippa oli hyvin äkkiä täynnä paksuja matoja. Muuta hyvää pihassa ei sitten olekaan..

Hei, ja piti vielä sanomani, että ei se neliö yhdelle puskalle riitä alkuunkaan! Hitsi, kun mää hukkasin mittanauhani johonkin, olisin voinu käydä mittaamassa. Jäi varmaankin jonnekin mullan alle...

Mun tuivioilla on aika vähän multaa, hiekkaa senkin edestä. Olen toiveikas mutta istuttelen seuraavat 7 kappaletta vähän harvempaan silmän isku

Tuiviota voi leikata niin että niistä alimmista leikkaa sellaisesta kohdasta joka jää pensaan sisään, jolloin ei näy ja toiset oksat peittävät leikkauskohdan.

Jos sitä tosiaan ihan mistä vaan leikkaa, niin näyttää hassulta.

Ihana kasvi, ehdottomasti lempihavuni. Jos Tuvio ei viihdy, se jurottaa eikä kasva milliäkään. Mutta hyvin viihtyessä kasvaa tosiaan muutman vuoden aikana upeaksi.

Mutta kyllä ne kuule kasvaa hiekassakin nuo Tuiviot. Kuuperi ei taida kasvaa.
Kävin lainaamassa naapurista (siskolta) mittanauhaa. Tuon yhden leveys on 3 m 40 cm, toiselta suunnalta mitattuna 3 m 30 cm, enkä mitannut ihan kärkiin asti, kun ne roikkuvat pitkälle ja jokainen on vähän eri pituinen. Että Miikos sulla ihan 7 kpl.... -mutta sullahan on tilaa siellä huru mykky!

Apua x 25,5 ihmetys pla pla plaaa

Tosi kaunis on memulin tuivio, oikea malliyksilö.Yhyy…minulta tais yksi tuivio kuolla talven aikana mutta odottelen vielä jospa alkaisi kuitenkin lykätä vihreää.

Juu, kiitoksia memulille valaisevista neuvoista ja kuvista! Olin itse kaavaillut kolmea syreenin alle, mutta ei taida mahtua ku yksi... Tuleepahan halvemmakshymy

Järjettömän kokonen tuivio, huhhuh…

Voiko tuiviota leikata ja milloin?