Tulikellukka, Geum coccineum

Eivät ole levinneet minulla  ollenkaan, sama mätäs kasvaa joka vuosi. Hieno kasvi, tykkään! 

Tulikellukka, Geum coccineum

on maavarsien ja rönsyjen avulla leviävä monivuotinen ruohovartinen kasvi. Paksu juurakko. Se kasvaa mättäinä, osa liuskoittuneista tummanvihreistä lehdistä säilyy yli talven. Tulikellukkaa käytetään monivuotisena koristekasvina eli perennana.

Maljamaiset, pienehköt loistavanoranssit ja runsaslukuiset kukat pystyjen kukkavarsien päässä. Muistuttaa mansikan kukkaa. Kukkii pitkään touko-heinäkuussa.

Jos kukkineet varret leikataan kukinnan päätyttyä, saattaa kukkia syksyllä uudestaan. Kukinnan heikentyessä kasvi jaetaan keväällä tai alkusyksyllä. Talvisuojaus voi olla tarpeellista. Jaetaan 3-4 vuoden välein kukinnan jälkeen.

Kuva: Puutarha.net / Kasvikortisto

Kellukat ovat nättejä valopilkkuja alkukesästä. Viime vuonna syksyllä ne kukkivat mulla vielä uudemman kerran, ilmeisesti sateiden ravitsemana.

1 tykkäys

2 tykkäystä

Mulla oli vielä vuoden 2020 siemeniä yhden siemenkirjeen jäljiltä. Kylvin ne tänään ja kiikutan hangen alle tekeytymään. Toivottavasti itävät vielä. En millään raaskinut olla kokeilematta, vaikka luultavasti tuoreempiakin olis ollut tarjolla.

En kyllä meinaa mihinkään talvisuojauksiin alkaa, katsotaan miten pärjäävät täällä.

Henni, miten sulla ne menee talven yli ?

1 tykkäys

Minun kokemukseni täältä 6.vyöhykkeeltä on, että ovat hyvin talvenkestäviä. En ole koskaan talvisuojannut, toki tuleehan täällä lunta suojaksi.

1 tykkäys

Mulla ne on pärjänneet pari talvea tosi kylmällä ja kostealla paikalla, johon keväällä käy kovat viimat ja lumi sulaa siitä aikaisin. Eli pahin mahdollinen paikka. Tuossa ei ole oikein mikään muu perenna pärjännyt. Sillä perusteella sanoisin, että on todella kestävä.

Tässä vielä kuvaa viime syyskuulta, kun alkoivat kukkia yhtäkkiä uudelleen.

2 tykkäystä