Tuliköynnös, Columnea

Leikkelin siitä jo pistokkaita juurtumaan joten ei enään niin tuuhea mutta kaunis kukinto ja lehdistö näkyy hyvin…tässä muutama kuva Eli tässä columnea krakatau

Kiitos kuvasta. On tuokin kaunis tuliköynnös.

Kakapo; mukava kuulla että viihtyvät. Laita sitten talveksi varmuuden varalle Provadoa.

Dibleysiltä tuli columnea broget stavenger. Ovat ihan just juurtuneita latvapistokkaita ja tilas inkin het 3 purkkia niitä kun arvelin niiden olevan juurikin näin onnettoman pieniä. No kyllänuo10 cm taimet kasvaa kunhan kotiutuvat uusiin oloihin .

Jalomarjalta saadussa Tuliköynnöksessä on monta nuppua, mutta vain yksi kukka on auennut. Kastelenko liikaa, vai missä vika? Nuppu kasvaa suureksi, mutta sitten lerpahtaa. En ole löytänyt ohjeita valon ja kastelun suhteen mistään :frowning:

En osaa neuvoa kakapoa. Columneat aina kinkkisempiä hoitaa kuin aeschynanthukset minulle anakin.

Veikkaan että liika märkyys koiuu monen kohtaloksi ainakin meikäläisen hoidossa.

Columnea Gloriosa on kyllä kaunein tuliköynnös mitä olen nähnyt

Tämä on joko Carnicalin mutantti tai sitten carnivalin sekaan eksyi sundancerin oksa.

Tässä vielä carnival

Voi Sirpuli miten ihania !!

Ihania Sirpulin columneat. Pitää keväällä oikein kunnolla alkaa etsimään näitä kun ei kukkakaupoista lydy kuin yhtä ja samaa koko ajan…

Onko huono ajankohta laittaa tuliköynnöksen pistokasta juurtumaan?

ipanema yrittänyttä ei laiteta vai miten se meni:)

Joskus onnistuu ja joskus ei.

Pohjalämpö valo ja ilmankosteus kun sattuu kohdilleen niin voipii onnistuakkin.

Joo sain Jalomarjalta tuliköynnös Carnevalin oksia ja laitoin ne ensin veteen,mutta lehdet alkoi kuivettua.Sitten iskin ne multaan ja pussi päälle,onko mitään onnistumisen mahdollisuuksia?

Joskus jotain pistokkaita yrittänyt juurruttaa syksyllä, ja onnistunut ne tappamaan. Laitoin keväällä huhtikuussa tuliköynnöksen pistokkaan multiin, ja onnistuin tappamaan senkin. Ei taida löytyä uskallusta enää.

Mie laitoin pistokkaita juuri juurtumaan pussijuurrutukseen. Elikkä minigrip pussi pistokkaan koon mukaan iso tai pieni, pohjalle 1-2cm kerros(pistokkaan koon mukaan)vermiculiittia, lecasoraa, perliittiä tms maatumatonta tavaraa. Pistokas sinne pystyyn ja lämmintä vettä liraus pussin pohjalle jotta vesi imeytyy siihen valittuun juurrutus alustaan. Pussi osittain kiinni ja teipillä lamppuun kiinni roikkumaan. Lamppu lämmittää ja kasvi saa valoa. Lämpö ja kosteus taitaa kuitenkin olla tekijät jotka auttavat juurtumisessa eivätkä pääse pienet ohutlehtiset lajit niin helposti kuivumaan.
Voipii onnistua ilman lisävaloakin mutta itse laitan pussit lampusta roikkumaan kun on sopivan lämmin paikka ja silmienkorkeudela hyvä vahtia pistokkaan kuntoa:)
 Näin juurrutan usein lilliputteja pistokkaita tai micro/mini santun lehtiä. Itse juurrutan jossain edellämainitussa yleensä vermiculiitissa koska juurrutan vesiviljelyä varten. en tiedä toimiiko sama systemi jos vaihtaakin juurrutusalustan multaan. Onko liian tiivistä ja märkää kun on multaa en tiedä kun en ole kokeillut.
Nuo mitkä laitoin juurtumaan ovatolleet vasta muutaman päivän pussihoidossa ja ovat vielä terhakkaita, aina ei tämkään systeemi toimi mutta lähes 90% saan näin juurrutettua ohutlehtisiäkin pistokkaita

Minä sain syyskuun lopussa tuliköynnösen pistokkaat ja nyt niissä on juuria. Laitan ne kohta multaan.

Karvari; ellei nyt juurru niin muista pyytää keväällä uudet.

Kiitos Floora ja Jalomarja, noista kokemuksistanne on hyötyä epätietoisuuteeni, kun niiiiin tajuttomasti tekee mieli tuliköynnöstä.

Taidampa sittenkin ostaa pistokkaita=)

Miten ihmeessä Te hoidatte noita tuliköynnöksiä…nyt salaisuudet kehiin. Kattokaa nyt näitä reppanoita. 
Violetbarnista usasta asti olen nämä tilannut, maksanut tullia ja veroja ja postimaksuja enemmän kuin nämä kasvit maksoivat, istunut kaks ja puoli tuntia tullissa että sain nämä ulos, hyvä etteivät putkaan laittaneet, niin kovan tenttauksen läpi kävin.
Nyt pyytäisin Teiltä rakkaat penttiläiset apuja. Miten minä näitten kans toimin jatkossa

Karvari, lähtiko Carnevalit kasvuun?