Tulikukka, Verbascum

Tulikukasta tietävät huhuu. Viime kesänä sain jättitulikukan alkuja ja istutin ne penkkiin. Kasvattivat sitä lehtiruusuketta, ei muuta. Niin varmaan pitikin. Tänä kesänä ne toivottavasti kukkivat. Mutta täytyykö minun kylvää jo nyt keväällä uusia siemeniä maahan jotta turvaan myös ensi kesän kukinnan? Nimenomaan varmistelen nyt sitä kylvöajankohtaa, että varmasti onnistun saamaan jatkuvan kukinnan. Vai olisiko pitänyt kylvö tehdä jo viime syksynä? Kysymyksiä, kysymyksiä...kukkanen

Täytyy ja olisi =)

Elikä olen myöhässä… Jospa yritän paikata asiaa siemenpussiostolla ja laitan esikasvatukseen. Siinä voisi olla mahikset olemassa?

Kassikäp varmaan on kylvänyt ja tietää paremmin, koska minulla tulikukat vaan ovat itse kylväytyneet ja niitä siirtelen vaan jos siltä tuntuu. Koska tulikukkien kukinta painottuu loppukesään, tulkitsen siementen myös varisevan joko hangille tai loppusyksyllä maahan.

Siksi minä uskallan pokkana suositella aikaista kevätkylvöäkin :}

Tarhatulikukka -kysymys: peitetäänkö siemenet ja kauanko kestää itää?

Annanko vielä kasvaa taimien isommaksi ja koulin vasta sitten? Tuli vähän runsaalla kädellä laitettua siemeniä.

Kyllä tuon tiheikön naurua voisit jo vähän koulia, ota tupsuja aina yhteen purkkiin kasvamaan, vankistuvat siitä.

Taimienvaihtopäiviltä saatu vaihtari alkoi kukkimaan.

Minulla kukkivat nyt 2006 kylvetyt purppuratulikukat (Vebascum phoenicum) toista kertaa. Purppuratulikukasta sanotaan kaksi- tai monivuotinen - omani ovat nyt kolmivuotiaita.

Onko mahdollista, että tulikukat risteytyvät. Minulla on ukontulikukkaa ja toista veikkaisin purppuratulikukaksi. Nyt penkkiin ilmestyi aivan erilainen tulikukka. Varreltaan tanakka kuten ukontulikukka. Suuret kukat jotka ovat ruskean ja lilansekoitus. Lehdet hiukan karvaiset ja suipommat , kuin ukontulikukalla. Ainakaan en ole tuollaiseen ennen törmännyt.

Kuva olisi hyvin kiinnostava!

Yritän tänään laittaa kuvan. Meidän dikikamerassa on tosin jotain häikkää. Saa nähdä onnistuuko

Ihastuin tähän uudelleen. Jotenkin isompikukkainen tänä kesänä, johtuneeko riittävästä sateesta.

Ja vielä kokonaisuus:

purppura tulikukat kukkivat

Tulikukat on kyllä kauniita! Onkohan tämä meillä kasvava myös tulikukkaa, ranskan sellaista?

No juu…taas kuva menee väärinkäsin =<

Olikos se nyt niin tuon purppuratulikukankin kanssa että kun keväällä kylvin niin tänä kesänä tulee vain ruusuke ja ens kesänä kukkii?
Ranskantulikukassa on minusta punainen/pinkki keskusta, en tiukunen kuvastasi erota miten sulla. Käsittääkseni ranskantulikukka on myös matalakasvuisempi kuin muut tulikukat. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kyllä se niin on , että kukkii vasta seur. kesänä kylvöstä. Ranskan tulikukka on valkoinen ja pinkki keskussilmä. Korkeus samaa luokkaa kuin purppuratulikukalla , kuitenkin korkeus voi vaihdella maanlaadusta johtuen.

Tulikukka on mulle ihan uusi tuttavuus. Olin viime viikolla mökillä Savitaipaleella ja kierrätyskeskuksen pihassa hiekkakasassa kaiken rikkaruohon seassa tökötti mielenkiintoisen näköinen keltakukkainen kasvi. Luvan kysyttyäni ja lapiota lainattuani toin kukan kotiin. Toivottavasti lähtee. Eilen näin kyseisen kukkapötkön kimpussa ja sain tietää nimen. Nyt sitten lisätietoa keräilemään. Aina pitäisi olla autossa laatikko ja lapio mukana…