Tulikukka, Verbascum

Pelakuuhullu, älä pety, jos se ei keväällä enää virkisty. On nimittäin 2-vuotinen ja kukittuaan harvoin enää nousee elolle seur. kesänä. Anna siementää, niin sinulla tulikukkia riittää. Tosin ensi kesänä ei ole kukkivia, vaan vasta seuraavana. Kannattaa odottaa. Kerää jokunen siemen talteenkin, niitä nimittäin on sitten miljoonittain, kunhan alkavat kypsyä.

Tällainen tulikukka kukkii nyt minulla, tämä oli siellä tunnistettavien perennojen joukossa. Viime vuonna olen kylvänyt ja laittanut syksyllä maahan, nyt sitten palkitsee kukillaan. Miten siinä on tuollaisia välejä kukkien keskellä aina. Kuuluuko ollakkin?

Juu, ei tuo mitenkään tavatonta ole. Joissain yksilöissä kukat ovat taajemmassa, joissain harvemmassa.

Onko tummatulikukka hyvä leviämään? Ensi kertaa kokeilussa ja jos valkoisia yksilöitä tulee niinkuin siemenpussissa lukee niin saa mielellään siementää kieli ulkoa.

Onko kellään muuten käsitystä risteytyvätkö ukontulikukka ja tummatulikukka keskenään?

tulikukat voivat risteytyä… =(… mutta mitä muuta voisi odottaa kasvilta joka on näin mahdottoman elinvoimainen ja leviävää sorttia… ;O)

komea on myös verbascum lychinitis (käentulikukka)… koko kasvi on hieman harmahtava ja kukat kauniit valkoiset ja korkeampi kuin ranskan- tai tummatulikukka…

.

.

Yleensä tulikukka tekee tuhansia pieniä siemeniä. Mulla ainakin nousee taimia joka paikasta, mutta onneksi ne on suhteellisen helppo kiskoa irti.

Hei! Tietääkö joku voiko valkoisen ranskantulikukan siemenistä saada valkoisena kukkivia taimia? Monesti olen jo luullut saaneeni tuon komistuksen taimen, mutta lopputulos on ollut keltainen! Onko pihalla kasvavat tummatulikukat vaikuttaneet asiaan vai mistä tässä on kyse?

Tukikukat risteytyvät pahukset. Ranskantulikukkaa voi jakaa jos versoa tarkkaan tutkii. Ja lajike Flush on White on kokonaan valkoinen, noissa on hieman punainen keskus.

On vaan niin harmittavaista, että kaikki siementaimet ovat juuri keltaista sorttia. Olen nimittäin ihatunut juuri tähän valkoiseen, enkä usko että sen emäntä hyvällä katsoo jos tätä lapiolla lähestyn! Pitänee vaan lähteä taimistoja kiertelemäänhymy

Tässä vielä yksi kuva, kun on niin nätti!

Laitoin ekaa kertaa purppuratulikukkaa siemenistä ja nyt kun lehtiruusukkeet ovat jo isoja, huomasin et pari kolme ruusuketta on ihan erilaisia kuin muut. Kuva on vähän "vihreä" mut jos oikein tarkkaan katsoo, ni tossa oikeella näkyy et erilaisen lehdet on enemmän ripsuisempia (tai mikä nyt olis oikea sana).

Malttamattomana kysyn nyt, jos joku osais kertoa, onko se kuitenkin joku muu tulikukka tai erilainen kukinta tai...? Ainakin kovasti pukkaa jo kukkavartta, nää "erilaiset", kun taas noi toiset kukkii kai vasta ens vuonna. Samasta pussista tuli kaikki siemenet.

Ranskantulikukka ainakin kukkii jo samana vuonna. Kukastahan sen sitten kohta näkee.

Ukontulikukkaa, kungsljus eli kuninkaankynttilä on nimensä mukaisesti käytetty valaisemiseen tervasoihtuina. Tästä kesällä luettuani katkoin kukinnot talteen ja kuivattuna kylvetin heidät tervassa. Itsenäisyyspäivänä poltin ensimmäiset soihdut ja hyväntuoksuinen kaunis tuli niistä syntyi. Kuninkaan paraatia varten niitä tietty pitäisi olla paljon (-ehkä elokuun yössä mökillä ollaan sitten itse kuninkaita ja paraati kulkekoon saunasta järveen ja takaisinnaurua), yksi soihtu paloi n 10 minuuttia tyynessä säässä. Tämäkin on nyt testattu.

Turveharkkopenkin koloon heidät sain pystytettyä, muttei näytä kuvassa kovin edustavalta alustalta. Menen alennusmyyntien alettua hankkimaan asialliset kynttilänjalat kuvausta varten.

Viime syksyn taimenvaihtopäivillä sain Tulikukan(en muista keltä)kiitos! Nyt on hyvässä kasvussa.

Sopii hyvin ruukkuun tällainen ruohonleikkurilta pelastettu ukontulikukka, välimerellisen näköinen mielestäni.

Jättitulikukka kasvaa ja voi hyvin, siementaimia olen kaivanut kevään mittaan lukemattomat määrät ja tyrkyttänyt eteenpäin

Vasemmalla puolella ampiaisyrttiä ja oikella puolella yrtti-iisoa. Penkki on tehty aidan ulkopuolelle hiekkatien reunaan, siksi en ole sen reunoja kummoisemmin laittanut. Tie on omalla alueella ja  rajoittuu metsikköön joten penkkini ei osu ohikulkijoiden silmiin :slight_smile:

Vai onko tuo jättitulikukka? Kukkavana oli muistaakseni lyhyehkö ja siinä oli siellä täällä keltaisia pieniä kukkia, aika harvakseltaan. Jättitulikukkana sitä sain mutta olisi kiva tietää varmasti mikä tulikukka se on.