Tulikukka, Verbascum

Valkoinen tulikukka. (Kiitos, nanikka!)

Ja tämä on kyllä tosi pitkä.

Kiitos Iiris-kukalle ! Oiskohan tämä ranskantulikukka ?

Sitten vähän pienempiä tulikukkia

Ohoh, onpas teillä nättejä nuo pitkulat. Minulla kukkii ihan eri lailla, muutama kukka kerrallaan alhaalta päin, lakastuvat nopeasti ja sitten aukeaa seuraava ylempi rivi. Eli ei kovin näyttävää kukkaloistoa täällä…

Noniin, nyt taisi paljastua sipulin vieressä kasvimaalla jököttävä samettinen harmaanvihreä lehtiruusuke. Se lienee tulikukkaa. Viime vuonna jo yhden tuhosin syksyllä toisesta paikasta kasvimaaltani, kun en malttanut jäädä odottelemaan, mitä siitä tulee ja kun kukkiakaan ei siinä näkynyt, niin sai mennä. Enhän tiennyt, että tuo onkin kaksivuotinen ja olisi kukkinut vasta tänä vuonna. Mitäs jos siirrän tuon sipulin vieressä majaa pitävän nyt parempaan paikkaan, mahtaako ottaa nokkiinsa?

Tämän ranskantulikukan väri saa suorastaan jalat alta

Mistä olette löytäneet noita ihania valkoisia ja vaaleanpunaisia tulikukkia, mm. Satues, jatuuli ja hopeavillakko? Oletteko kasvattaneet ne siemenistä vai löytääkö noita taiminakin? Mistä mistä mistä??? On ne niin ihania !

Olen ymmärtänyt että jotkut tulikukat on kaksivuotisia ja jotkut perennoja. Mulla on viimekesänä kylvetyissä kivikkokasveissa mukana tulikukkia, mutten yhtään tiedä mitä he on. Saisko siis tarkennusapua? Tähän kuvia…

Tämä on aika hassun värinen, vähän ku haalistunu violetti. Tai ennemmin pesussa värjäytyny!

Jos joku noitten perusteella osais jotain sanoa siitä että kantsiiko mun siirtää noita mukaviin paikkoihin vai vasta sit keväällä niitä mahdollisia siementaimia, niin se olis tosi kiva. Kiitti!

Ranskantulikukka.

Kiitos Jatuuli kuvasta, mä olen ihmetellyt, mikä mun kukkapenkissä kasvaa! Anoppikin kysyi enkä osannut vastata. Vielä enemmän ihmettelen, mistä se on tullut, kun en muista ostaneeni enkä vaihtaneeni enkä kylväneeni… 

Onpas hopeavillakolla upean värinen tulikukka. Oletko itse kasvattanut siemenestä?

Pitko, ainakin tummatulikukat voi melko hyvin säilyä monivuotisenakin, jos leikkaa kukinnot pois ja ei siis anna siementää. Kuvittelisin, että niiden siirtäminen tähän aikaan on kuitenkin vaikeaa, niillä on tosi pitkät isot juuret. Ja tämä koskee varmaan muitakin tulikukkia. Siementaimien siirtäminen onnistuu hyvin. Minusta tuntuu, että toimi niin tai näin, niin kyllä tulikukkia riittää, kun sellaisen on kerran pihaansa tuonut.

jööti - siemenestä on kasvattettu ystävän toimesta :slight_smile: Yritän kerätä siemenet siitä tänä vuonna. Helteen takia kukki tänä vuonna salamavauhtia.

Minulle on kerrottu, että tämä on ukon tulikukka. Nyt taitaa olla kuudes kesä kun sitä on ollut minulla ja ensimmäinen kesä kun kasvaa näin mahdottomasti. Tarttee viritellä mittatikku viereen, nyt arviomitta on hieman päälle kaksi metriä. Saa levitä (ja myös leviää) mihin haluaa. Ei leviä kuitenkaan riesaksi asti vaikka yksi kukkapötkylä sisältää noin viisi miljardia siementä…( juu laskin ne kerran kun oli tylsää)

Onko teillä muilla jotain ihmeen lutikoita/luteita noissa tulikukissa? Viime kesänä ehtivät pilata koko kukinnan ennen kuin tajusin mistä on kyse. Nyt olen listinyt ja hätistelly niitä pois, mutta pitäiskö niitä käsitellä jollain? Auttaako perus tolu- tai mäntysaippua-vesi liuos yhtään?