Tulikukka, Verbascum

Viime kesäne meni ranskantulikukan kukinta joittenkin öttiäisten takia ihan pieleen. Ei tullut kunnon kukkia kun kaikki syötiin.

Onko tää tummatulikukka?
Tummatulikukka?
Ainakin se on töröttänyt tossa muutamia vuosia. Karsia saa lehtiä kyllä.

Mielestäni on , ainakin samanlainen kuin omanikin , minulla vain vaaleampi, tuo näyttää keltaiselta.

Ranskantulikukka nousee kuin varkain nauhusten lomasta. Tämän olemassa oloa ei muistakaan, kuin vasta kukinnon huomatessaan. Penttiläiseltä tullut 

Mulla on oikein "mahtavan" kokoinen ranskan tulikukka, peräti 40 senttiä on hänellä korkeutta. Pitkään epäilin, että pitää olla joku muu kasvi, koska lehdetkin ovat pienet, mutta tässä oli kuin olikin sitten ihan oikea lappu tallella. Kituuko se raukka kovin, vai onko tämä nyt kuitenkin monivuotinen ja on vaan nuoruuttaan niin pieni?

Ukontulikukan ruusukkeet sopisivat hyvin syysasetelmiin, pörröisiä ja pehmeän näköisiä.

Ranskantulikukka. Tämän värinen ehti kukkaan ensimmäisenä.

Mä olen luullu että ranskantulikukka on vaan valkoinen. Oisko toi purppuratulikukka?
lis. keltaisiakin näkyy olevan.

Voi kyllä hyvinkin olla purppuratulikukka. Jostain vain sen ranskan- tuohon tempaisin.

Mä vähän googlailin. Näköjään ranskantulikukkiakin on värillisiä. No, anyway,kaunis on joka tapauksessa.

Löysin nimilapun: lajikenimi on näköjään Southern charm ja suomalaiseksi nimeksi on mainittu vain tulikukka.

Mulla kanssa ensimmäinen tulikukka availee kukkiaan.

Nyt kukassa keltainen versio. Nämä ovat yllättäneet positiivisesti. Mun pihaan ei yleensä mahdu keltaisia tai oransseja kukkia, mutta nämä ovat tällaisia pastelleja/vanhahtavia(onko edes sana?) värejä. Eivät hypi silmille ja niitä yhdistää tuo vanharoosan väri. Tykkään, saavat lisääntyä ja levitä rauhassa.

Tällaiset näyttää talvehtineen pihallani. Siemenistä eivät ole vielä voineet tulla, koska viime kesänä ensimmäistä kertaa kukkivat.

kuva

kuva

Ranskantulikukka pysyy tukevasti pystyssä.

kuva

Tummatulikukka kasvoi yli puoltoistametriseks, kun pihatienvarresta kaadettiin vanhoja koivuja pois. Hain nuorena ojasta tämän kukan esivanhemman vanhempieni pihaan, siitä lähtien niitä on ollut. Pitää vaan muistaa kiertää ne ruohonleikkurilla, minkä isä kyllä muistaa, vaikka äite keväällä aina jaksaa motkottaa, että mitä ihmeen mättäitä se ukko taas jättää tonne nurmikkoon.Kuva ei ole ihan tuore, kukinta ei ollut eilen enää noin komeaa.

kuva

Tää on niin hyvä kasvi. Kuivassa kovassa rikkaruohoisessa maassa kasvaa ja kukkii silti, pysyy itse pystyssäkin. Siemenkirjeestä siemenet, viime vuonna kukki vaisummin (nuoruuden tähden), ovat siis perennoja.kuva

Verbascum olympicum?

kuva

Tuleeko tästä nyt V. olympicum tai joku muu versio..?  Korkeus on nyt 2,5 metriä.. nannaa myrskyille..

eilen tämä oli vielä pystyssä..

Olympicumilta näyttää eikä sitä myrsky haittaa. Kukkaverson katkaisemiseen ei pysty edes oksasakset, tarvitset syksyllä sahan ellet jätä maamerkiksi