Tulikukka, Verbascum

Eripari - mitä nuo ihanat violetit ovat?

valtsu kiitos.. olympicum-pariskunta-maamerkki minulla siis.. 

en halua siemeniä koko maakunnalle..  joten kukinnat poikki heti kun ihannuus on ohi.. 

RillaV, en tiedä tuosta violetista tarkemmin, muistaakseni pussukassa, josta otin siemenet, luki tulikukka, violetti. Joku tammikuu oli kun laitoin hangen alle, en pitänyt kylvöstä lämpimässä päivääkään. En muista millaiset siemenet oli, yritin noista katsoa olisiko valmiita siemeniä, en tullut hullua hurskaammaksi. Aika hurjasti alkoivat jossain vaiheessa sojottamaan, palmikoin sitten kukkavarsia yhteen niin ihan hyvät tuli taas. kuva

Ei ainakaan siemenien puutteesta johdu tumma tulikukan kylvö. Jos jostain pientareelta sen löytää. Itse pätkin koko kukkaosiot pussiin ja ravistelin, tuli 800grammaa siemeniä. ohhoh. Nyt on kylvetty taas ihan joka nurkkaan.

RillaV, mulla kasvaa saman näköistä violettia tulikukkaa kuin Eriparilla ja se on Violetta nimeltään.

Tässä taas kukka josta ilman penttielämää en tietäisi mitään. Ja nyt olen siihen ihastunut. Verbascum phoenicum -siemenet polttelevat pussissa :slight_smile: Jokohan voisi laittaa kasvamaan?

Ranskantulikukka

Tummatulikukka (?)

Ransakan tulikukasta tykkään, mutta arvatkaa vaan, kun vahingossa levitin liian nuoren kompostin kukkahalmeilleni. Satoja ja taas satoja taimia kitkin illalla pois. Ja viimeaikaisten sateiden vuoksi ne oli todella hyvin kasvaneita ja peittivät kaikki muut kasvit alleen… Varokaa vaan tätä ihanasita liikaa leviämästä.

Ranskan tulikukka kyllä valloittaa maailmaa, nauhuksetkin meinaa jäädä toiseksi

Kesällä näin keltaisen pötkön kukkivan erään kärrytien varressa. Pari viikkoa sitten menin katsomaan, olisiko kasvista jotain jäljellä, ja tämähän sieltä löytyi ja lisäksi muutama söpö pehmeä lehtiruusuke, jotka otin itselleni.
Sain tuolla ‘mikä kasvi?’-ketjussa tietää, että tämä on Ukontulikukka, jonka kukkineesta tähkästä voisin ottaa siemeniä ja kylvää osan nyt ja osan keväällä. Jätän kasvin paikalleen siementämään ja katkaisen pätkän tähkästä itselleni.

Nyt minun pitää tehdä kysymys: siemenet ovat ymmärrykseni mukaan (hyvä minä) tähkässä semmoisten “kuorien” alla kukin. Revinkö sen “kuoren” auki, jotta saan siemenen esille? Missähän vaiheessa syksyä siemenet ovat valmiita kylvettäviksi? Nyt raaputin yhtä semmoista “kuorta”, niin se on vaan mössöä, ei sisältä löytynyt mitään siementä.

Luin tämän ketjun ja ymmärsin, että voisi ehkä tehdä niinkin, että katkaisee vain pätkän tähkästä ja hautaa multaan - onko sellainen oikeasti hyvä keino? Ja ennen kaikkea kaipaan tietoa siitä, koska siemenet ovat mahdollisesti kypsiä käyttöön.

Kun ne sieltä kuivuneesta tähkästä putoavat pois, niin sitten ovat kypsiä. Siemenet ovat melko pieniä, mutta kyllä sen huomaa, kun tähkää ravistaa ja ne putoavat. Ja niitä siemeniä on sitten paljon!

Marja taitaa nyt kaivata ohjeita.
http://www.yrttitarha.fi/kanta/ukontulikukka/viljelytekniikka.html
 Älä kaiva maahan siemenkotaa, pintakylvönä itää. Kunnon isoilla oksasaksilla saat pätkän leikattua kukinnosta.

Maariankello ja Valtsu; jälleen kerran kiitoksia neuvoista :slight_smile: Luen viljelyohjeita ja kokeilen onneani; jospa löydän ne siemenet oikeaan aikaan.

Höh,not found tuli mulle tuosta valtsun linkistä.
Aukesko muilla??Kaipaisin just tulikukan vilijelyohojeita,tykästyin tuohon mahottomasti(taas kiitos rayalle!)

Anna siementää itsekseen.
Viime syksynä tummatulikukka oli siementänyt kiitettävästi ja ilmeisesti muurahaiset jobanneet niitä joka hemmetin paikkaan.

Ei mullekaan auennut tuo valtsun linkki.

Mä annan kans tulikukan siementää itekseen. Jonkin verran katkon niitä tähkiä pois kukinnan jälkeen eli en anna kaikkien siementen tippua maahan tai muuten hukun siementaimiin. Sitten kiskon keväällä taimia pois paikoista, joista en halua niiden kasvavan.

Tulikukan viljelyohjeet tässä uudestaan linkki,  korjasin myös aikaisemmin laittamaani paikkaan.
Kukat irrotetaan painamalla peukalolla täysin auennutta kukkaa päältä ja samalla painamalla etusormella takaa vastaan. Näin kukka saadaan riivittyä irti kukkapohjasta. Suomessa aarilta voi saada 4 - 30 tuoretta kukkasatoa”

Tulikukkien siemenet ovat erittäin pieniä: grammaan mahtuu 6000 - 12000 kpl. Siementen itävyys säilyy jopa vuosisatoja. Lisäys tapahtuu siemenkylvöllä avomaalle tai taimikasvatuksen avulla. Kaupalliseen viljelyyn suositellaan vain taimikasvatusta. Siinä käytetään 5 x 5 cm: potteja, joihin siemenet kylvetään pintakylvönä 3 - 5 siementä kuhunkin huhti-toukokuun vaihteessa tai viimeistään kesäkuun puoliväliin mennessä.

Minusta näyttää että nuot siemenet ei ehi kypsyä,ovat vielä ihan vihireitä ja kovia(nuot pallukat joissa arvelen siementen olevan)
Vai pitäiskö ehtiä tääläki?

No, uusi linkki aukeaa, juu. En saa onnistumaan tekstin muokkausta, niin pitää kirjoittaa uusi viesti.
Minullahan ei ole pihallani tuota ukontulikukkaa, vaan kärrytien varressa muutaman kilometrin päässä, jossa tarkoitus käydä leikkaamassa pätkä tähkästä ja jättää kasvi sinne paikalleen siementämään. Pitäis vaan tietää, koska sen pätkän leikkaan, jotta siemenet olis valmiita tiputeltaviksi penkkiini ja osa ehkä talteen kevättä varten varalta.