Minun syksyllä ostettu tulilatvani on päässyt aika lailla rupsahtamaan, mutta toivottavasti tuheutuu kesän aikana:
Tulilatvakissa
Minulla on ollut kaksi tulilatvaa viileässä ikkunalla kaksi vuotta. Aika raakuiksi ovat menneet, toisinsanoen kaikki isot lehdet ovat kuihtuneet pois ja vain latvoissa on pienet lehtitupsut. Tänään kun niistä ravistelin kuivia lehtiä pois, huomasin että toisessa on neljä nuppua yhdessä latvassa. Ihana yllätys, vaikka itse kasvi nyt ei varmaan kaikkien mielestä näytä kovin hyvältä. Mä taas tykkään, näyttää vähän mehipuulta
Ovat olleet viileässä aina talvella, noin 12-15 asteessa. Ajattelin tässä joku päivä niille vaihtaa uudet mullat ja ehkä vähän isomman purinkin jos tarvitsee. Jos vaikka sais ne uudelleen elvytettyä vähän rehevämmiksi.
Äiti sai äitienpäivälahjaksi pinkin, kerrotun tulilatvan, ja minä aion viedä sen ulos kesäksi, ovatko yön ja päivän lämötilavaihtelut kukinnalle eduksi?
Koska tulilatva on lyhyenpäivänkasvi niin tärkeintä kukinnan kannalta on valon määrä. Kun se saa olla paikassa missä päivä lyhenee syksyllä iltaisin ihan luonnollisesti tai jos antaa kasvin viettää korkeintaan 12 tuntia valoisassa ja laittaa sitten sen täysin pimeään eli esim. peittää sen. Pienikin lisävalon määrä häiritsee kukintaa. Näillä neuvoilla olen saanut kasvin kukkimaan uudestaan mutta kukinta ei kuitenkaan ole ollut ensimmäisen veroinen.
Kukinta on tosiaan laihempi, mutta kestää pitkään.
Mulla on jo vuosia ollut eteläikkunalla; aloittaa kukinnan joulun ja uudenvuoden välissä ja jatkaa hieman jussin yli. Eli meidän loppusyksyn pimeys kyllä hoitaa tehtävänsä.
Uusin tulokas. Tulilatva ( ainakin semmosena mulle möivät), jonka tarkempaa nimeä en tiedä.
Ei oo tulilatva tuo
Kalanchoë peltata/uniflora, kellotulilatva ??
Kellotulilatva kuullostas järkevältä:)
Kellotulilatva mun piti sanoakkin
Tämä söpöläinen on kohta täydessä loistossaa, syksyllä ostettu nyt toista kertaa kukassa.
Mitenkäs tämän saa uudestaan kukkimaan?
Mie siistin kukinnan jälkeen vanhat kukkaoksat poies ja aika paljon vanhoja lehtiä myös, niin että muoto pysyy mukavan pyöreänä. Juotan sen samalla viisii kun orkideatkin uppokastelemalla ja vielä samalla vedelläkin, siitä saapi lannokkeet samalla, lisävaloa saa myös.
No tulipa nyt luettua koko ketju. Kaikki kun aina sanovat, ettei sitä uudestaan saa kukkimaan mutta yksi jos toinenkin on näköjään kukittanut ilman kummempia konsteja. Pitääpäs kokeilla nyt vaikka kaikun systeemillä kun tuo yksi on vaan viherkasvina möllöttänyt pari vuotta Ja hyvä oli tuo tarleenankin vinkki, pihalle siis kesällä.
tälläinen tulilatva joka on jo kukkinut raakkasin siitä alimmat isot lehdet pois ja pistin juurtumaan multaan.
Voisinko laittaa “piristykseksi” mini-tulilatvan ulos ruukkuun, jossa on päivänsinin alku sekä kaunokaisen alku? voiko ylipäätään sisäkasvia laittaa ulos?
Laita vaan ulos.
Mulla oli viime kesänä ulkona; Kukkii siellä pakkasiin asti ja senjälkeen vielä sisällä pitkään. Kukinta-aika oli siis moninkertainen verrattuna sisällä oloon. Ei edes tykännyt huonoa sateisen kesän märkyydestä.
pääsiäisnä saatu tulilatva innostui kukkimaan uuselleen tosi ei mitenkään näyttäväsi mut kukkii kumminkin.