Sain lapsenlapsilta tulilatvan äitienpäivänä. Samat kukat siinä on vieläkin ne on vaan kasvaneet pituutta muistuttavat nyt lähinnä käpyjä
Lehtiä siinä ei juurikaan näy.
Onpas kaunis ja hyvin erikoinen tulilatva.
Minulla onkin tällainen amppelimalli.
Kerrottu vaaleanpunainen oli muistaakseni. Kulkenut matkassa jo viitisen vuotta.
Käänsin sitä vähän, jotta saa toinenkin laita välillä aurinkoa
Ja alkutalvesta sain tuliaisena tällaisen, katotaan viihtyykö se meillä yhtä kauan. Ensimmäiset kukat kuivuivat heti, mutta nyt se on alkanut uutta kukkaa pukkamaan.
Pitäisikö tulilatvan pistokas latvoa, kun kasvaa kovasti pituutta? Onko paljon kokemuksia muista kalanchoe-lajeista?
Kuinkahan tämän tulilatvan talvetan ??? Tämä on niitä plantagenin touko-kesäkuisia, kassikukkia. Siis, tämä on näin iso, (normiämpäri vertailun vuoksi) ja kukkinut ihan koko kesän. On reiäittömässä ulkoruukussa ja taisin yhden kerran lirutella liikoja vesiä siitä pois. muuten voinut tosi hyvin koko kesän, oli sitten kuiva tai märkä, enimmäkseen varmaan märkä.
Hoito ohjeita nyt kaipailen, kun yleensä tulilatvaa en saa säilymään sisällä.
Tuosta ulkoruukustaan se on varmaan otettava pois? vai säilyisikö paremmin kuitenkin tuossa? Vähän pelkään, että tälvella märkänee tuohon astiaan. Pitäisikö välillä päästä kuivahtamaan, vai tarviiko koko ajan vettä? Nyt vielä niin kauan kun on kukat?
Viime yönä ei vielä käynyt pakkasella, mutta tänään kannan tämän sisälle.
Kuuluuko tulilatvan normi kasvuun paljon uusia varren alkuja ja että vanhat lehdet kellastuvat? Itselläni kasvaa muutaman kasvilampun alla, mutta vaatisiko lisää valoa? Valot ovat ison ikkunan yllä valaisemassa huonekasveja, molemmat 20 W.
Mitä mulla on tulilatvoja, niin ne pudottanu kaikki isot alkuperäiset lehdet, ja tekee uudet pienemmät tilalle. Lehtien pudottaminen on esim. jouluna ostetuista tulilatvoista alkanut nyt, kun kukinta alkaa olla enin ohi. Varttakin kasvattaa. Koko lookki muuttuu ihan erilaiseksi. Ulkona kun on kesän, niin alkaa kukkia uudestaan jo ulkona ollessaan. Mulla on kans nuo ihan pirtissä ilman mitään lisävaloa, ja ikkunakin pohjoiseen. Hyvin pärjäävät.
Moi.
Aloitin hortonomi opiskelut syksyllä ja toisena koulupäivänä meille kerrottiín että joutuisimme kasvattamaan 1880 tulilatvaa kasvihuoneessa noin neljässä kuukaudessa ja myymään ne myös. Luokkamme jaettaisiin 3 ryhmään ja kasvattaisimme kilpaa nämä tulilatvat. Nyt latvat ovat kasvaneet ja myyty. Kilpailun tulos julkistettiin viime viikolla. Ryhmämme Lepaan Taimet voitti.
Oli hauska kokemus ja tuli huomattua että tulilatvasta on moneksi.
Ostin tänään vähän erilaisemman tulilatvan
Minulla on myös viime joulun kukka-asetelmasta uudelleen istutettu valkoinen kerrottu tulilatva. Sille kävi myös niin että kaikki isot alkuperäiset lehdet kuolivat pois ja se on kasvattanut pitkiä varsia pienillä lehdillä niin ettei pysynyt enää edes pystyssä. Olen sitä tukenut nyt muutamalla kepillä mutta mietin pitäisikö sitä mieluummin alkaa esim. latvoa? Miten nämä saa kasvattamaan sellaisia isompia lehtiä ja enemmän “pensasmaisena” kasvuna kuin tuollaisena liaanina?
Tulilatva viihtyy kuullemma myös avomaalla… Onko kukaan kokeillut?
Ikinä kuullukkaan tommosta
Meillä on pidetty ylivuotisia tulilatvoja hengissä, ja yleensä ne ovat saattaneet talvella kukkia uudestaan vähemmällä määrällä kukintoja. Muistaakseni tulilatva on lyhyen päivän kasveja, joten se ei kuki meidän kesäaikana, koska valoisaa aikaa on yksikertaisesti liian pitkään. Tänä kesänä en jaksanut laittaa niitä pihalle varjoon, vaan muutama on mökillä sisällä. Ei siitä kotioloissa oikein muotovaliota saa, paitsi leikkaamalla, koska hämärässä lehtivarsista tulee pitkiä ja lannoituskin mökillä on vähän niin ja näin.
http://www.martat.fi/puutarha/puutarhanurkka/2009-04-21-15-00-38tulilatva/
Näin meillä. Harjoittelupaikan yrittäjä oli heittämässä näitä pois kun olivat ihan räähkiä. Sanoi kumminkin mulle, että on nähnyt Kööpenhaminan Tivolissa tosi upeita maahan istutettuja tulilatvoja, haluatko kokeilla. No minähän kokeilin. Ei nää ny mitään tosi upeita oo mutta huomattavasti upeampia kumminkin kuin meille tullessaan.
Reunuskasviksi ihan kelpoiset. Huono kuva kun äkkiseltään kävin täydessä auringonpaisteessa nappaamassa. Muoks. En oo paljo kastellu saati lannoittanu.
Sain viime toukokuussa anopilta aprikoosinvärisen kerrotun tulilatvan.
Se on kukkinut jo kolmasti.
Nyt se on tuolla vanhalla kämpällä ollut hylyn hallussa, hyvin pienessä purkissa ja multaakin vaan nimeksi.
Nyt se kasvattaa taas kovasti uutta lehteä ja on latvat taas täynnä nuppuja.
Olen aina ajatellut tuon kausikukkana, mutta eihän tuollaista raaski hävittää?
Ehkä annan sille vettä ja multaa, jos sitten kuolisi pois?
Voi, että oli makee tuolla edellisellä sivulla Jaden tulilatva… vaikka en yleensä suuremmin innostu tästä kasvista. En ole edes noita kerrottuja ikinä itelleni ostanut vaikka ihan sieviä kukassa ovatkin.
Epäilin ensin että näinkö Jaden kuvassa tosiaan on kyseessä tulilatva, mutta kylläkai sillä tulilatvan lehdet näyttäs olevan. Tuommoista hienoutta minäkin voisin yrittää kasvattaa. Tulis nyt vaan eteen jossain!
Hienoja ideoita täällä, ulosistutus ja kesäinen ulkona kasvattelu. Olen pitänyt tulilatvaa niin kertakäyttökukkana että enpä olis tullut ajatelleeksi.
Oikein kauniita nuo Hankalimman kuvat. En yhtään vähättelis! On oikein hieno ja harmoninen penkki ja nuo tulilatvat tuossa kukkivat niin nätteinä että en uskoiskaan jollen näkis. Ihan menevät näkkyy kesäkukkanakin aivan täyestä.
Aivan upea oli myös kuva Nutturan yli sankon kokoisesta kukkivasta Tulilatvasta. Näkkyy niistä tulevan kommeitakin kun osaa hoitaa.
Minulla ne ei oikein ole viihtyneet… Heh…en ole sietänyt sitä kevään resuista kasvua ja kun se kukintakin loppuu… Ei oo ees mielensyrjässä käyny että voisi kukkia kovin kummoisesti uudestaan tai sitä edes kannattaisi yrittää. Näin sitä oppii uutta kun elää.
Ostinko ihan turhaa 2 tulilatvaa, kun ne yleensä kukkii kerran?
Niissä on kuin ruusuja. Pinkki ja vaaleanpunainen.
Tulilatva saattaa vaihtaa joskus väriään, lienee riippuvainen mullan ja lannoitteen happamuudesta.
En tiedä mihin Kalanchoe aiheeseen tämä sexangularis tällä foorumilla kuuluu.
Pätkäsin aiemmin latvan poikki ja sehän alkoi heti työntämään versot.
Pahoittelen mitä teiltä tulee mieleen tuo keskellä oleva.
Tulilatva taas alkoi kukkimaan. Poistin kaikki isot lehdet ja alhaalta oksat. Nyt se yllätti minut.