Perustan oman otsikon tulitikkukaktuselle, kun sellaista ei vielä ole.
Tässä oma tulitikkukaktuksen taimeni.
Perustan oman otsikon tulitikkukaktuselle, kun sellaista ei vielä ole.
Tässä oma tulitikkukaktuksen taimeni.
Sama kasvi tässä vähän isompana, (kai), nimittäin mun kaktuksessa ei ole "karvoja" niinkuin VP:llä.. Hmm karvaton kaktus siskolta saatu!
Maizu, sulla on kivannäköinen tulitikkukaktus eli Hatiora salicornioides. :)
Kiitos smaa74, nyt tiedän kaktuksen ihan oikean nimenkin!
Ostin kirpparilta tuon karvaisen version, myyjän mukaan se on korallikaktus... tiedä sitten kumpi on.
Onko sulla kuvaa tuosta kasvista?
Tällainen Hatiora minulla on. Olen kutsunut sitä korallikaktukseksi, oikeata nimeä en kyllä tiedä. Ollut meillä jo yli 20 vuotta. Ihan alkuperäinen tämä ei ole, se taisi mennä vuosia sitten roskiin. Tämä kuvakin on muutama vuosi vanha. Nyt se on mennyt huonon näköiseksi, pitäsi varmaan tehdä jotain.
Onpas tuo komea yksilö. :)
Tuon kaktuksen tieteellinen nimi on Hatiora salicornioides.
Jos kasvi näyttää huonolta, siitä kannattaa ottaa pistokkaita. Ne juurtuvat helposti.
Kiitos, kiva smaa että tykkäät ja on aina mukava saada nimiä. Aikaisemmin en paljoa nimistä välittänyt, mutta mitä vanhemmaksi tulee niin sen kiinnostavampaa se on.
Se juurtuu todellakin helposti, tuo on toinen yksilö joka on kasvanut noin isoksi.
Nyt kun katson sitä, se on tuossa samassa paikassa edelleen, tietokoneen yläpuolella, niin saattaa olla että se tykkäisi vedestä. Se on tooosi kuivan näköinen, mutta vaikka sitä koskettaa niin ''tikkuja'' siitä ei tipu.
Kävelee keittiöön....
Noniin, nyt se sai juotavaa. Kohta tietysti valuu yli
Tämä karvainen, korallikaktukseksi mainittu tulitikkukaktus esittäytyy:
Joo... en varmaan ikinä opi ottamaan uusia kuvia, ei tuo kamerakaan noin huono voi olla... pitäis varmaan tutkailla käyttöohjetta...
BlackLace, tuo on tosiaan korallikaktus (ainakin se näyttää siltä kuvan perusteella), kun siinä on tuollaiset karvat. Jos se olisi karvaton, se olisi Hatiora salicornioides. Tuo kaktus on varmaan Rhipsalis pilocarpa.
Chrisse, tuo sun kaktus on todella kaunis ja hyvin hoidetun näköinen yksilö. :) Sitä ei voi muuta kuin ihailla. :)
Kaktusta on ihan hyvä kastella, jos se on lämpöisessä paikassa. Pidän itsekin muutamia kaktuksia tietokoneen yläpuolella ja olen kastellut niitä säännöllisesti, koska tietokoneen sisältä tulee lämmintä ilmaa.
Taitaa tuo BlackLacen karvainen rhipsalis olla samanlainen kuin omani, jonka joskus kevätpuolella ostin. Ripustin sen kesäksi ulos omenapuuhun ja sekös innostui kukkimaan! (Tässä se on siirretty parempaan kuvauspaikkaan)
Tuo taitaa tosiaan olla sama kasvi eli Rhipsalis pilocarpa.
Onnittelut kukinnan johdosta. :) Rhipsalis-lajien kukat ovat "herkän kauniita".
(Muuten, jos tämä laji altistuu auringolle, niin sen versot muuttuvat punaisiksi. Olen nähnyt muutaman punaisen R. pilocarpan ja ne ovat olleet kauniita.)
Kiitti taas smaa. Tuon korallikaktuksen salaisuus on kyllä hoitamattomuus. Heitän sille vettä kun muistan. Joskus harvemmin joskus useammin. Tällä hetkellä se on valitettavan kurjan näköinen. Pitää tässä tutkia sitä tarkemmin ja varmuuden vuoksi uusia se.
Tuo yllä oleva kuva on noin kaksi vuotta vanha.
Greenwitch, jos joskus otat tuosta kasvistasi pistokkaita, niin hihaise minuun päin, vaikka privalla. Minusta tuo sinun rhipsalis on aivan ihana. Sopisi kaveriksi meillekin.
H. salicornioides pärjää tosiaan vähällä hoidolla. Se on mukavan helppohoitoinen laji. Hatiorat ja Rhipsalikset ovat yleensä helppohoitoisia, kunhan niitä vain kastelee toisinaan ja antaa välillä vähän lannoitetta. Lisäksi niiden on hyvä saada runsasta hajavaloa.
Toivottavasti saat kaktuksen elpymään. Pistokkaat kannattaa varmaan laittaa juurtumaan, jos kasvi on huonon näköinen.
Jatkoa... Itselläni on tällä hetkellä pieni H. salicornioides, koska se on juurrutettu viimeisen vuoden aikana. Mulla oli aikanaan isompi kasvi, mutta nyt mulla on enää pieni pistokastaimi.
Nämä "tikkukasat" kukkivat joskus ihan hyvin. :) Jos olosuhteet ovat sopivat, kukkia saattaa ilmestyä paljon. Kukat ovat pieniä, mutta kauniita.
Ritilähyllyt (ja muut vastaavat telineet) ovat todella käteviä. Kaktukset on hyvä laittaa sellaiseen, jotta ne saavat riittävästi valoa talven aikana.
Löysin hienon tulitikkukaktuksen omasta mielestä halvalla. 4,40 € ja kasvilla korkeutta vähän yli 40 cm. Kukkiikin keltaisilla kukilla. Onko tulitikun kasvattamisessa jotain niksejä. Riittääkö vähempi valo vai pitääkö olla ihan ikkunalla?
Onnittelut löydön johdosta.
Kasvattaminen on ihan helppoa. Tämä kaktus viihtyy runsaassa hajavalossa, mutta sitä voi pitää ikkunallakin, kunhan se ei kärvenny liiallisessa paahteessa.