Tulppaani, Tulipa

Vasta saan purettua kameran parin viikon kiiruiden jälkeen.

Tulipa tarda (dasystemon), parvitulppaani

Tulipa praestans Tubergen, terttutulppaani

Pihan hempein, Tulipa Toronto

Hassuin, nimetön kerrottu

Hyväntuulisin, Tulipa Darwin hybrid

Tällaiset aukenivat minulla. Oikein kauniita molemmat, mutta karmeita vierekkäin!!! Sen kai siitä sitten saa, kun ostaa halvalla sipuleita isoista laareista. Tule mitä sattuu.kieli ulkoa

Laitanpa minäkin pari kuvaa syksyn hankinnoista. Väriä on ja aika kirjavaa, mutta piristävät.

ja toinen kera narsissien

Tämä aivan tavallinen tulppaani aloittelee kukintaa.

Kyllä lannisti eilen. Olen riemuinnut, että osa tulppaaneistani on itänyt ja olen uteliaana tarkkaillut kasvua. Sitäpä ei sitten ole juuri näkynyt. Selvisi eilen, kun tein tutkimusmatkan ruukkuihin. Homeessa mokomatärtynyt. Pienen satsin sain perattua sellaisia, jotka eivät olleet kovin homeessa, putsasin ja istutin kaikki yhteen ruukkuun. En paljon jaksa toivoa enää. Istutin ruukkutolkulla tulppaninsipuleita ja taitaa käydä niin, että saan yhden tulppaanin kukkaan. Sekin on jo kerran pelastettu homeen kynsistä. Toivottavasti äitin kukkapenkkiin istutetut kukkivat, että ei menneet rahat ja vaiva ihan hukkaan. Oli kyllä viimeinen yritys tuota sorttia. Nyyh.surullinen

Mä oon aina sanonut, jotta väärällä aikaa ei kannata täältä lähteä etelään päin. Ja nyt kun ihailen noita teidän tulppaaneja, tuo tunne taas voimistui. Täällä, ainakin meidän pihassa, tulppaanit ovat vasta piikillä ja muutenkin on vielä harmaata ja ankeaa. Mutta silmut kyllä ovat räjähtämispisteessä. Että kun lämpenee, niin sitten...

Sanokaapa, mitä sitten tapahtuu tulppaaneillenne. Kukkivatko samat tulppaanit taas ensi keväänä yhtä uhkeina kuin nytkin?

Istutin viime syksynä ensimmäistä kertaa Spring Greeniä. Malttamattomasti olen niitä odotellut, mutta tällä hetkellä ne ovat ainoat tulppaanini, jotka eivät vielä kuki. Niille on kai tullut suorituspaineita raivokkaasta kyttäämisestäni.. silmän isku. Nuput ovat isot, mutta vielä ihan vihreät.

No, tänä aamuna kävin tarkastamassa tilanteen ja huomasin, että yhdessä tulppaanissa on kaksi isoa nuppua. Siis samassa varressa. Nyt iski pelko, että onko pussissa ollut vääriä sipuleita!? puhetta Vai onko tämä joku geenimutanttikappale sitten (toivottavasti), mutta en ole koskaan kuullu että "tavallinen" tulppaani tekee useamman kukan samaan varteen. Onko muilla kokemuksia?

Kyllä niihin tavallisiinkin välillä voi tulla useampikin kukka. Minulla tuohon yhteen on tulossa neljä kukkaa, kaikkiin muihin vain yksi. Sitä en sitten tiedä, kuinka yleistä se on, ja mistä se johtuu.

Ihania. meillä ei yhtään tulppaania vielä auki. Niin paitsi lummetulppaanit omenapuiden alla !

Hämmästys, en ole koskaan kuullutkaan että tulppaaniin tulee useampi kukka. Omassa penkissä ei ole koskaan aikasemmin sellaista ollut. Olisinkohan lannoittanut hieman reippaalla kädellä tänä keväänä (olen!...) A.i.k.a., mulla on muuten ihan sama väriyhdistelmä kun sulla tossa kuvassa, erona vain se, että mulla on tulppaanina liljakukkainen Maytime. Mutta värit siis samat kauniit. hymy

Tämän päivän ihastukset: Tulipa Couleur Cardinal, syvä kirsikkaisen purppurainen sävy.

Hempeä kaunotar, Blushing Beauty.

Ensimmäinen Queen of Night, Tuhkimo ja ainakin seitsemän Lumikkia...

Ou, tuo puhtaan valkoinen tulppaani on tosi hieno! Ihan tuollaista en ole koskaan nähnyt.

Milli. Minustakin tuo yhdistelmä on oikein onnistunut, ja kerrankin onnistuin löytämään sellaisen yhdistelmän, joka oikeasti kukkii yhtä aikaa. Helmililjan kukinta kun on niin pitkä, että tuo tulppaanikin ehtii mukaan.

Valehtelin muuten sen verran, että kun tarkemmin kävin asiaa tutkailemassa, löysin kaksi muutakin vartta, johon on tulossa kaksi kukkaa. Mutta ainut nelikukkainen, tuo sentään onsilmän isku

Joku kyseli tuolla aiemmin, että kukkivatko nuo tulppaanit joka vuosi yhtä hyvin. Aika monta vuotta ne kukkivat, mutta kyllähän tuppaani pakkaa taantumaan. Ehkä sellaisen vajaan kymmenen vuotta kukkivat, sitten jaksavat tehdä enää lehtiä. Voisi kyllä olla, että kukkisivat sittenkin, jos nostaisi ne ylös ja kunnostaisi maan, koska osa viime syksynä pois kaivamistani, kukkimattomista sipuleista kukkii nyt kompostialueellahymy

Tässä on kaksi kuvaa pihani tulppaaneista. Laitan lisää kuvia sitten, kun violetit tulppaanit ovat auenneet.

A.i.k.a., kiitos, pidän itsekin tuosta valkoisesta yllättävän paljon. On kukkinut todella pitkään, 5.5.07 kukat olivat jo kunnolla auki enkä vieläkään näe ränsistymisen merkkejä. Olen todella nolo, mutta en löydä mitään merkintää niistä muistiinpanoissani. Niiden olemus ja malli on hyvin samanlainen kuin perinteisten Apeldoornien...

Mitä jalostetumpi tulppaani on sitä nopeammin, sanotaan, taantuu. Meillä on keltaisia
Apeldoorneja vuosien takaa, jotka vain tuntuvat komistuvan ilman mitään hoitoa. Itse istuttamistani nyt kolmantena vuonna Black Parrotin kukat vaikuttivat pienemmiltä.
Oon ajatellut tänä vuonna kukinnan aikana ja päättyessä lannoittaa näitä.

Kauniita ovat Merlin valkoiset tulppaanisi! Miten minusta näyttää,että niiden terälehtien ylä-osat ovat jotenkin pyöreämpiä kuin monen muun tulppaanin,oletteko huomanneet? Valkoisesta sanotaan,ettei se ole mikään väri? Eipä olekkaan,mutta kun aurinko osuu siihen niin kyllä on kaunis:)

Syksyllä -05 laitoin 5 kpl "tulipa trumph,`snowstar`sipulia maahan,viime keväänä ei näkynyt mitään,ajattelin jonkin eläimen ottaneen ne? Tänään koin mukavan yllätyksen,hostien seasta ne ovat nousseet ja ovat nupuilla. Odotan nyt minkä näköiset kukat sieltä avautuu.

Sain viime syksynä tilaajalahjana pussillisen blushing beauty:a. Ovat vasta lehdessä, joten kiitos Merlin nyt näen ne sitten kukassa! Vähän jännittää aina sellainen lajike, mistä ei ollut ennestään kuvaa.

Ihan punastumme kehuista! Tässä vielä kerran valkoinen ja purppuraisen tumma:

Aladdin''s Record parhaimmillaan:

(Kameran päivyri ei taida olla ihan kohdallaan.)

Tänä aamuna avautui ensimmäinen näistä valkoisista,kaikkiaan niissä on vielä neljä nupulla.

Valkoiset omat siis:Tulipa Triumph Snowstar`ja tämä on ?:)

Pähkäilty on tuon valkoisen lajia ja päätetty todella kunnolla kirjata kaikki ylös, taas kerran.
Tutulta tuntuu ''''White Emperor'''', voisi siis olla sitä. Nyt ensimmäiset terälehdet ovat pudonneet.