Tulppaani, Tulipa

Minä myös olen katsellut sipuleita sillä silmällä, että jos sitä Aikan ihanaa tulppaania näkyis, mutta ei ole vielä ainakaan tullut vastaan. Muita on kyllä tullut jo ostettua aika pussillinen:)

Olipas hyvä kun muistutitte tuon Top Lipsin!

Ja tuo Aramintan juttu sipulin kastumisesta oli minulle uutta, sipulien ylösnoston tiedän muttako sekö johtuu nimenomaan kastumisen välttämisestä kuihtumisvaiheessa… no enpä ole kyllä oikeastaan tiennytkään, miksi ne pitäisi ylös ottaa. Itse en ota, toistaiseksi ilmeisesti kohdalle osunut lajikkeita, jotka kestää kohtelun, johon tällä pihalla on tyytyminen :slight_smile:

Vanha ja kestävä lajike on Apeldoorn,punainen ainakin yleensä,en tiedä onko muita värejä. (vuokkis tuolla aikaisemmin kyseli)

Sain keväällä kukkakaupasta monta isoa laatikkoa leikkoina käytettyjen Angelique-tulppaanin sipuleita.Lehtiä oli vain vähän jäljellä. Kesän ovat odottaneet kuivassa mutta sipulit jäivät pieniksi. Onko kellään kokemusta leikkosipuleista, kannattaako edes istuttaa kaikkia, iso työ…etenkin jos niistä ei tule mitään.

Vuokkis, apeldoornit on perustulppaaneja, joita eniten ennen myytiin ja ne ovat kestävimpiä isoista tulppaaneista, tosin nekin katosivat lopulta viime kesänä minulta kyllä:] Tuli nyt tuosta Aramintan jutusta mieleen, että viime kesä oli sateinen eli sattuiko märkä kausi juuri huonoon aikaan tai ei oikeastaan lainkaan kuivaa kautta - minä en ole koskaan nostanut ylös tulppaanin sipuleita. Toisaalta meillä myllersivät myyrät juuri viime talvena ensi kertaa ja arvelin sen olleen niitten tihutöitä…

Tuulia-tuu: Melkein kaikki mun pihan tulppaanit ja narsissit on just noita leikoksi kasvatettuja tapauksia. Narsissit komistuu vuosi vuodelta, tulppaanit kukkivat loistokkaasti n. 3-4 vuoden välein.

Mä tein niin et kaivoin vain osan kukkapenkkeihin ja lopuille tein sellasen yhteiskuopan, tai kaksikin. Istuta ihmeessä, jos eivät kuki tai edes kasva, ni on ainakin kastemadoille ruokajuhlat! Ja kyllä sieltä jokunen aina nousee. Munkin oli osa kuivettunu ensin kasvatuslaatikoissaan ihan rusinaks ja osa viel hautunut säkeissä muutaman päivän ja kyllä ne vaan jaksoi lähteä kasvuun.

Kiitos, Inki. Täytyypä ottaa tieto mukaan, kun ostoksille lähtee :smiley:

Jos pelkää myyrätuhoja, kannattaa istuttaa ruukkuihin.Tietenkin edellyttäen,ettei sipuleita ole kovin paljon!-Minä nostin kokeeksi puolet kukinnan jälkeen kuivumaan ruukuissaan,keväällä sitten näkee,onko mitään eroa kukinnassa!

Minä kuoppaan sipulit aina joukolla, jos vaan mahdollista. Hermo ja päre menee jos jokaiselle tarttis oma kuoppa kaivaa. Ne on paremman näköisiäkin kun ovat ryhmissä, perennain väliin saa joskus pienen alueen auki niin, että muutama sipuli menee kerralla.

Mitenkä nuo myyrävuodet menee, onko niitä useampi peräkkäin vai yhteenkö tyssää?

Minä myös olen nostanut noin puolet sipuleista kuivumaan. Täytyy vähän testailla maksaako vaivan niiden nostaminen. Tänä kesänä oli kyllä aika kuivaa myös penkkiin jääneillä.

Tagetes, kiitos kannustuksesta lekkotulppaanisipulien istutukseen. Osan jo sain maahan. Olisi ihanaa saada iso setti vaaleanpunaista Angelique-ihanuutta kevääseen :slight_smile:

Heksu, yleensä paljon myyriä-> seuraavina vuosina lisääntyy myyriä syövät pedot-> ja sitten myyrät vähenevät…eli nytkin on ollut pari hurjaa myyrävuotta…oletus on että alkavat vähetä pikkuhiljaa.

Sitten riippuu siitä miten niiden petojen muut elinolot on että kuinka kauan niiden kanta pysyy suurena ja myyrät vähissä ja sitten taas sykli uudelleen…eli ei niiden vuoksi kannata jättää sipuleita istuttamatta :slight_smile:

Narsissia kannattaa viljellä joka välissä, sitähän niiden ei pitäisi syödä. Tulppaanit kuitenkin sopii narskujen väliin hienosti.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Ainakaan vielä ei oo myyränonkalot nurmikolla lakanneet lisääntymästä. Olen ollut muutaman päivän poissa pihalta, ja nyt taas saa varoa jokaista askeltaan, ettei maa petä yllättäen jalan alla.

Tänä vuonna on ollut paljon pöllöjä ja haukkoja, niitä näkee ja kuulee vähän väliä. Olen arvellut sen johtuvan myyristä.

Noin minä vähän yläasteen ajoilta muistelinkin :slight_smile: Meillä ei viime talvena kadonnut kuin tetet ja scillat yhdestä paikasta, joten en murehdi, vakaa luottamus on, kukas ny miun sipuleita söis :wink: (Siitä samasta penkistä löyty muuten lumien sulettua kuollut rotta! Eka täällä nähty, mut ei se varmaan niitä syöny :o )

Ajattelin kuitenkin varuiksi parille sipulille kokeilla jotain suojaussysteemiä…

Onko totta, että tulppaani kukkisi kauniina vain ensimmäisenä keväänä? Tällaista olen kuullut, mutta jotenkin epäilen väitettä, sillä meillä tulppaanit ovat kyllä kukkineet ihan kiitettävästi. Nyt ostin muutaman sipulin lisää (doll’s minuet?) ja toivon myös niiden kukkivan monena keväänä.

Tulppaani on melko vaativa kasvi monivuotisena kukkivaksi. Suomen kesä on luonnostaan liian kostea tulppaanille ja ravinteitakin se käsittääkseni kuluttaa melkoisesti. Täällä yhdet panostavat maan salaojitukseen tulppaanien monivuotisuuden varmistamiseksi, toiset ruukkukasvatukseen ja kolmannet nostavat tulppaanit ylös. Neljännellä on luonnostaan käynyt mäihä ja kohdalle on osunut sopiva maa, sopivat ravinteet ja oikeat tulppaanit.

Villitulppaanit ovat helpompia kukittaa joka vuosi, mutta pidemmälle jalostetut tulppaanit jäävät usein lyhytaikaiseksi iloksi.

No nyt kun nanikka minua valaisi asiasta, olen jo melko varma ettei yksikään tulppaani nouse keväällä.

Pidin niitä ennen niin itsestäänselvyytenä. Tieto lisää tuskaa.

Anteeksi :/

muoks: Voin toki olla väärässäkin.

Taitaa nanikka olla kyllä aikalailla oikeassa:( Minä oon taas ostanut ihan hulluna sipuleita vaikka oliskin vaan lyhyt aikainen ilo. Mutta ne on parasta keväässä!! Nyt oli kyllä niin kuiva kesä, että vois olla toiveita kevään kukinnasta. Minulla on vielä kaiken lisäksi hiekkainen maa, ettei ainakaan kosteudessa muhi. Lannoitusta varmaan täytyy lisätä.

Oon joskus aikasemminkin tästä asiata kirjotellu, mutten enää löytäny kirjoitustani. Kasvitieteeliset tulppaanit, tai ainakin ne pienet sievät liljamaiset, nosevat vuosi vuodelta hyvin. Apeldoornit on kans aikas varmoja. Nää siis mun äitin pihan kokemuksista.

Mulla on toistaseks vaan noita ilmaseks saatuja leikkoon kasvatettuja tulppaaneja, ne kukkivat n. 3 vuoden välein loistokkaasti ja muuten puskevat lehtiä lähinnä, joukossa muutama kukka.

Siinä kun narsissit levistyvät vuosi vuodelta, näyttää tulppaanit pitävän välivuosia. Lannoituksessa käytän vain kanankakkaa. Eli: nanikka on oikeassa, ainakin mitä oikein harvinaisiin lajeihin tulee, mut toisaalta kuuklattuani olen aika varma että ElluK:n tulppaanit loistavat ensi keväänä.