Tulppaani, Tulipa

Juu ja Kotipuutarhuri-lehdessä.

Kyllä kai ne tavalliset punaiset ja keltaiset ovat kestäviä. Juuri nuo edellä mainitut apeldoornit. Ostin muuten minäkin niitä Doll's minuetia (vaimitänenytoli). Näyttivät niin kauniilta, ihan pakko kokeilla

Löysin jostakin niitä tuoksuvia Prinsessa Ireneitä ja Rococota (en oo ihan varma tuliko nimet oikein).

Ai pitääpä lukea nuo lehdet.

Lisäänpä vielä minäkin kommentin, eli kai muutkin Darwin-hybridit kuin Apendoornit ovat kestäviä.

Meillä on 7 vuotta jaksanut kukkia Apeldoornit, nyt alkaa yhdestä paikasta kukinta vähän hyytyä. Luulisin, että kyseisen kukkapenkin maa ei kesälläkään juuri kuivu.

Naapurin pihassa ovat Appeldoorit kukkineet parikymmentä vuotta tosi komeasti. Naapuri viis veisaa puutarhan hoidosta ei tikkuakaan ristiin ole niiden eteen tehnyt, siellä vaan kukoistavat

Tälläpuolen aitaa taas on hikihatussa pusattu sen settemän sortin kanssa, kukkivat yleensä ensimmäisenä vuotena ja sen jälkeen maasta nousee joku kälynen lehtiallapäin niin että tarttis varmaan miettiä, mitä lajiketta maahan kätkee.

Mutta kun en niin kauheasti ole Appeldooreihin tykästynyt vaan aina jotain muuta halunnut mutta pitää vissiin panna harkintaan jos niitä kuitenkinno-jaa

Paitsi että Red Riding Hood on ollut sitkeä sissi ja siitä tykkään muutenkin eikä hintakaan ole ollut paha.

Se on kyllä ikävä juttu, että just nuo apeldoornit on taviksia, mutta eihän ne kestäviä olisikaan jos eivät olis taviksia.

Luin noista molemmista lehdistä (jotka edell. mainittiin)sipulikukkien istutuksesta. Viher Pihassa sanottiin, että tulppaanien lannoitus ei saisi olla kovin typpipitoista?? Mitenkäs sitten usein suositellaan kanankakkaa? Eikös se ole typpipitoista? Sitä minä viime syksynä laitoin ja keväälläkin. Ihan hyvin kasvoivat ja kukkivat.

Jossain sipulikasvikirjassa suositeltiin keväällä ruohosilppua. Kirjan mukaan se riittäisi näiden kauniiden tavisten kukittamiseen seuraavanakin vuonna. Tykkään ruohosilpusta lannoitteena. se on ilmaista, kauniin vihreä, suojaa maata ja saan leikata ruohon sillon kun tykkään sen sijaan että tartteis nyrhiä nurtsia joka viikko jotta leikkuujätteen voi jättää nurmikolle maatumaan. Toki niinkin on hyvä joskus tehdä, niin ei sitten tarvitse lannoittaa sitä nurmikkoakaan erikseen:-)

Sipulit saa meillä tosi huonoa hoitoa. Istuttaessa laitan kakkeloita vähän syvemmälle ku sipulit että juuret niihin yltää sitten joskus. Muuten saavat siinä vähän lannoitetta kun muita saman pankin kasveja lannoittelen.

Kaivelen ylös kun tuppaasta kukinta ehtyy.

Minäkin käytän ruohosilppua katteena monessakin penkissä ja se on hyvää lannoitetta. Mulla on hyviä kokemuksia siitä edellisestä puutarhastani.

Varsinkin näin aurinkoisella tontilla ja aluillaan olevassa puutarhassa silppu on hyvää katetta kun se pidättää kosteuden haihtumista. Mutta oon myös paljon nyt jättänyt ne silput nurmikolle kun tämä vanha hoitamaton nurmikkokin on tarvinnut lannoitetta. (Meillähän kyllä tuota silppua riittää toistaiseksi:))

Tilasin KodinKukilta uusia Ice Cream- tulppaanin sipuleita. Onko kukaan teistä tilannut niitä? Kiva odottaa kevättä. Luvattiin niiden leviävänkin. Miksiköhän useat tulppaanit kukkivat vain yhtenä keväänä jos sinäkiään kaikki? Yksi ainoa tulppaanilajike on mulla kukkinut vuosittain.

esikko, löydät tulppaaniviestisi täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös yksityisviestin, katsotko postiasi.

esikko, jalostetut tulppaanit ovat hiukan vaativia monivuotisena kasvatettavia suomalaisessa puutarhassa. Suomen kesä on niille luonnostaan liian kostea, eikä jalostetut mallit saa kerättyä riittävän suurta sipulia kesän aikana jaksaakseen kukkia vuodesta toiseen. Tulppaanien kukkimista vuodesta toiseen voi edesauttaa ruokkimalla niitä runsain mitoin lehden aikana ja suojaamalla ne kosteudelta kesäaikaan. Toiset nostavat sipulit kokonaan ylös, toiset kasvattavat ruukuissa ja nostavat ruukut ylös, toiset salaojittavat maata, toiset ostavat suosiolla vuosittain uudet sipulit. Itselle paras tapa löytyy kokeilemalla.

Villitulppaanit tai kasvitieteelliset tulppaanit kukkivat huomattavasti vähemmällä hoidolla vuodesta toiseen ja jopa leviävät itsekseen.

No se selittääkin mihin munkin tulpaanini hävis ;( aina ei ole myyriä syyttäminen.

Minäkin katselin noita Ice Cream-tulppaanin kuvia (tai mainosta). Oli kyllä niin upea, mutta en sitten kuitenkaan tilannut.

Täytyypä ensikesänä lannoittaa tuhdimmin lehtivaiheessa. Istuttaessani laitan hiekkaa salaojaksi. Toivon tulppaanien leviävän. Narsissit ja scillat, helmililjat, krookukset ja kevättähdet ovat niin kiitollisia. Näyttävimpiä on kevättähdet, koska meilläpäin rusakot syö krookukset!

Hiekka on kuulemma hyvää, ei jää vesi seisomaan juuristoon. Minä nostin osan sipuleista pois ja osan jätin maahan. Ensi keväänä sen nyt sitten näkee kumpi on parempi. Istutin ensimmäiset tulppaanit vasta viime syksynä, joten ei oo paljon vielä kokemusta. Meidän tontti on luonnostaan hiekkainen ja kuiva. Joskus “satavuotta” sitten minulla oli keltaisia ja punaisia apeldoorneja, ne kyllä menestyi vuodesta toiseen, mutta ne jäi entiseen elämään.

Ja taas jäi laittamatta tulppaaneiden sipulit maahan, vettä on tullut koko päivän usean kuuron voimalla ja tuuli on ollut hyvin voimallista. Pitäisi olla enemmän viitseliäs, jotta olisi saannut aikaiseksi ulos lähtimisen iltapäivästä, aamupäivästä kun tuli oltua urheilukisoissa toimitsijana, ja sehän oli märkää hommaa tänään se. No huomenna sitten tulppaanit multaan tökkimään, jos ei vaikka sataisi? Useampi tälläinen päivä, ja onkin jo joulukuu, ja sipulit edelleen istuttamatta. Voi surku.

Ei tulppaaneilla ole vielä hätäkään! Ne voi istuttaa vielä kohmeiseen maahan, ja ehkä juuri siihen, etteivät heräile liian aikaiseen. Narsissien pitäisi juurtua ennen pakkasia.

…on minulla vielä narsissin sipuleitakin useampi pussi varaston hyllyllä, voi minua…

Laitahan ne narskut nyt ensin,peittele kuivilla lehdillä tai kuivalla turvemullalla tms.Kyllä se siitä…