Tulppaani, Tulipa

Nyt on sitten tulppaanitkin istutettu. Yli kolmesataa tulppaanin sipulia laitoin maahan. Meidän tontilla ne ei kyllä tunnu missään. Toivottavasti edes jotain entisiäkin nousee ensi keväänä. Osan laitoin ruukkuihin ja osan maahan.

Lummetulppaani 'Kaufmanniana’aa pitäisi nyt muutama laittaa maahan, mikäs näissä on erityistä? Jääkö vaikkapa apeldoornia matalammaksi?

Sillä nyt turaan, kun en osaan päättää, laittaakko tähän ihan lähelle vaiko tuonnemmaksi :o

Arvaan, että jää matalammaksi.

Oletteko käyttäneet lainkaan multaa tuollaisissa hyödetyissä tulppaani-istutuksissa. Haen keskiviikkona 35 nupullaan olevaa sipulia ja niiden pitäisi olla kauneimmillaan lauantaina 12.12. Riittääkö, että otan huoneenlämpöön perjantaina? Olen aina laittanut vähän multaa ja kevytsoraa, mutta ei kai ne periaatteessa sitä multaa tarvitse, vai?

Jos tulevat umpinaiseen kippoon niin sanomalehteä tueksi ja sammalta valeeksi päälle, tai pelkkää sammaltakin jos on läpinäkyvä astia?

Oletteko koskaan kokeilleet laittaa sipuleita maahan keväällä? Mitäköhän mahtaisi tapahtua? Ajattelin, että voisin kokeilla tuota. Tuli syksyllä istuteltua sipulia jos jonkinlaista, mutta tulppaaneita ei siihen joukkoon sitten sattunut - ei ollut oikein suunnitelmaa minne niitä istuttaisi, eikä silmiin sattunut semmosia erityisen kauniita lajikkeita. Kokeilua tietenkin rajoittaa kyllä sekin, että noita sipuleita ei varmaan löydä enää mistään ennen syksyä.

Kevätistutuksesta en sano mitään. Sen sijaan ajattelin istuttaa ison ruukun täyteen sipuleita, jotka ostin naurettavan halvalla viikko ennen pakkasia. Ruukku kellariin ja keväällä verannalle. Myöhästyneet kiitokset, Heksu vinkistä.

Tälläiset ruukut oli pöytäkoristeena. Lisänä oli pieniä saviruukkuja, joissa oli tuikkuja. Alla oli pellavaliinat. Juhlapaikka oli vanha tiiliholvattu kellari ja pöydät oli massiivisia pirttipöytiä.

Ihanat ruukut Olgalla…niinkuin kakki muukin (tutkailen tässä juuri toisessa ikkunassa Olgan omaa ketjua). Muistelinkin juuri nähneeni noita tulppaaneita mm. jouluasetelmissa, joten tuskin se nyt ihan täysin “pakollista” on noita syksyllä istuttaa. Toivottavasti mulle käy yhtä hyvä mäihä ja törmään tässä vielä noihin siploihin. Luulisi ainakin, ettei niistä tässä vaiheessa tarvitsisi maksaa ihan älyttömästi.

En kylläkään ole mitenkään aktiivinen kaupioissa kävijä, mutta en siltikään usko ihan helpolla löytyvän tulppujen sipuleita tähän aikaan…No, tietenkin noissa joulutulpuissa, vaan kalliiksi tulee!

jouluksi kukkivat sipulit (esim amaryllikset, hyasintit, tulppaanit) ovat esikäsiteltyjä eli preparoituja. pakkauksissa käytetään joko tuota termiä tai sitten vaan joulu-

Nyt mie oon ihan pihalla! (ei harvinaista) -Siis niitäkö ei kannata säästää?

Kyllä sipuleita löytyy vielä jostakin esim. pinsiön taimitarhalla on sipulit myynissä ja ihan normi hinnalla.

En kylläkään tiedä kuinka ne normaalit syksy sipulit kasvaa sisällä

Kerran eräs työkaverini sanoi tilanneensa sipuleita Hollannista kevättalvella ja istuttaneensa keväällä. Kertoi, että kukkivat vaan vähän myöhemmin.

preparointi tarkoittaa siis että niiden sipuleiden rytmiä on aikaistettu valokäsittelyllä tms niin, että ne sinä vuonna kukkivat paljon aikaisemmin kuin normaalisti. Kukinnan jälkeen ne ovat ihan normaaleja sipuleita. Eli kannattaa säästää

Meidän lähiprismassa oli vielä 50% alennuksella syksyn sipuleita. En osaa sanoa oliko normaaleja tulppaaneja. Joulutulppaaneja taisi olla. Juuri tänään kävin katsomassa.

Kiitos fiora sivistyksestä! hymy ..(ei kysyvä tieltä eksy)pomppivaa naurua

Ollos hyvä, Olga ja hyvännäköiset tuli ja tosiaan juuri oikean tyyliset juhliin :slight_smile:

Joulutulppuja ei minun mielestä ole kovasti nyt kaupoissa tullut vastaan, eilen löysin vielä pari viimeistä ruukkua yhdestä kaupasta (ja siellä oli hyödettyä kieloakin!)

Pitäisi älytä tämäkin alkusyksystä, hankkia matalaa lajiketta ja hyötää itse. Ja toivoa, että ajoitus onnistuu ;p

Hyödettyä kieloa? En ole tänä vuonna nähnyt sitä missään, aiempina vuosina olen stokkalta ostanut. Ehkä en ole katsonut tarpeeksi tarkasti.

(en minäkään missään muualla, ja hiukka huonovointisen näköisiä olivat nämäkin)

Tjaa-a…syntyneekö kevätistutteista sitten mitään ilman noita “preparointeja”. Tieteellinen koe pistetään täytäntöön jahka löydän niitä sipuleita. Plantsussa en ainakaan nähnyt. Se on vaan paha mennä noita sipuleita etsimään, kun joka kerta noista puutahra- ja kukkamyymälöistä tuppaa jotain hihaan tarttumaan.

PikkuPioni, minä olen jo muutamana keväänä löytänyt ulkovarastosta tulppaanin sipuleita (kuka kumma ne onkin sinne jättänyt syksyllä?) ja keväällä olen ne sitten maahan tökännyt. Suurin osa niistä on kukkinut.