Tulppaani, Tulipa

Veikkaisin joksikin lummetulppaanin lajikkeeksi.

Katselin kaupassa halpoja tulppaanin sipuleita, onko nyt hyvä vaiko huono aika iskeä ulos maahan? (En ole koskaan tulppaaneja kasvattanut taikka sitten muitakaan sipuli kasveja.)

Tulppaanin sipulit istutetaan syksyllä, mutta sitä en tiiä voiko sen “säännön” jotenki kiertää kaartaa ja keväälläkin istuttaa, esim. ruukkuun?

Niin…en tiedä, täytyykin tutkia asiaa :slight_smile:

Ei näy mullakaan mitään elämää tulppaanipenkissä. Tosin kaivelin koko penkin lumen alta viime viikonloppuna. Eli jospa ne sieltä juhannukseen mennessä nousisi…

Voi mahoton miten on upea. Kerrothan mikä hän on, noitahan pitää saada.

Mulla puskee saman näköisiä tulpaaneja maasta. Syksyllä itsekin niitä istutin. Nimi oli ‘Red Riding Hood’ liekkö samoja.
Muita syksyllä istutettuja ‘Mount Tacoma’, ‘Shirley’ ja ‘Apricot Beauty’. Kaikki lähteneet kasvuun ja todella runsaslukuisena. Esim. ‘Mount Tacomaa’ oli 6 sipulia, laskin, että 11 tulppaanin alkua pilkistää maasta

Kiitos, red näkyy lehdissa upeasti.

Suurin piirtein kaikki tulppaanit mitä oon syksyllä istuttanut ovat lähteneet matkaan, mutta kukkaan on vielä aikaa ellei sitten ensi viikonlopun (luvatut) lämpöiset säät anna niihin vauhtia.

Ostin muutama vuosi sitten joltain penttiläiseltä (en enää muista keneltä) muutaman metsätulppaanin sipulin. Kyllä ne nytkin ovat jo maasta nousseet, mutta nuppuja ei näy vielä. Mielestäni ovat lisääntyneetkin. Fasaanit vainoavat niitä joka kevät, joten olen valitettavasti istuttanut ne väärään paikkaan. En uskalla siirtääkään.

Pienen hetken melkein paistoi aurinko tänään, punainen tulppaani ja pitkäpalkoa:

Merlinillä kaunis kuva. Ihanat, loistavan väriset tulppaanit. Meillä ei vielä ykskään tulppaani kuki, mutta ihan kohtuullisia nuppuja jo alkaa olla. Lämmintä kaivattaisiin. Vaikka kyllähän ne sitten kukkii pitempään kun ei ole niin lämmin.

No nyt ne ekat tulppaanit kurkistelee mullan alta! Että voi ihminen olla onnellinen eto asiasta:)

Lämpöinen päivä sai Tardatkin aukeamaan - samassa kuvassa tietenkin Biolan, mattoteline ja olisiko joku juurakkokin kenollaan - näistä kun puhelen kukaan ei huomaa voikukkia : )

Kaunista! (Mitä, onko sinunkin pihallasi voikukkia?)

Minä en näe Merlinillä muuta kuin ihania tulppaaneja :slight_smile:

No sitähän minäkin. :slight_smile:

Viime syksynä istutettuja, mutta vaikka olevinaan säästin kaikki tiedot/ pussit/ kuvat, niin tämän väristä tai näköistä ei muistiinpanoista löydy. Jaa…a…

Hämmästyin lukiessani Kukkasipulit ja mukulat -kirjaa. Siinä neuvottiin että tulppaanit lannoitetaan vain laittamalla niille 10 cm tuoretta ruohosilppua keväällä ja syksyllä. Miten ihmeessä sillä saa tulput kukkimaan monta vuotta? Kun minusta tuntuu että vaikka koetan lannoittaakin, niin ainoastaan Tardat ja Apeldoornit ja yksi liljakukkainen vaaleanpunainen, jonka nimi on unohtunut, kukkivat monena vuonna. Lummetulppaanit myös, mutta nekin pienenevät ja vähenevät. Muihin tulee joko ihan minikukat tai pelkät lehdet ja lopulta katoavat kokonaan. Nyt on aika vähän ‘jaloja’ tulppaaneja jäljellä kun viime syksynä en laittanut lisää. Tardat sen sijaan jopa lisääntyvät.

Sisko väitti että hänellä tulppaanit kukkivat monta vuotta kun hän laittaa kanankakkaa täsmälannoituksena tyvien lähelle, mutta minä inhoan voimakkaita hajuja, joten olen koettanut pärjätä kastelulannoitteilla. Yhtenä vuonna laitoin kanankakkarakeita ja se kyllä lisäsi seuraavan kevään kukintaa. Mutta nekin haisevat.

Koska tulput on mulla perennapenkeissä, en viitsisi keväällä mitään ruohosilppua levittää niihin kuivumaan ja rumentamaan. Mitä ravinteita ne tulput siitä ruohosilpusta saavat, että osaisin korvata sen oikealla lannoituksella? Pelkkää typpeäkö vai jotain muuta myös? Syksyllähän sen 10 cm ruohokerroksen voi hyvin laittaa. Vai auttaako se etanoita talvehtimaan?

Tänään avautui ekat tulppaanit tänä keväänä Ne ei ihan ole sitä mitä olen siihen istuttanut. Nimittäin pussin kuvat ja teksti kertoo, että olisivat vaaleanpunaisia, ei ainakaan keltaisia! Mutta hällä väliä, ne on kuitenkin kauniita.
Minä oon täsmälannoittanut niitä kanankakkareilla. Nämä yksilöt on ruukun sivussa kasvavia. Istutin syksyllä mielestäni kaikki ruukkuun, mutta onhan niitä voinut pudota huomaamatta. Ihmettelen kuitenkin kun sipulit on maan alla. Oon tainnut tulla vanhaksi ja höperöksi