Tulppaani, Tulipa

sinix, sanoit: “sitten pitäisi kyllä krookuksienkin ja muiden sipulikukkien käydä yhtä huonosti.” Tuo ei pidä paikkaansa. Tulppaani vaatii kasvupaikaltaan kukinnan jälkeen kuivuutta, kun taas muut sipulikukat eivät ole yhtä nirppanokkaisia sen suhteen.

Suomen kesä on tulppaaneille luonnostaan liian kostea. Ne taantuvat, kukinta on taattu vain ensimmäisen talven jälkeen. Jollei myyrät syö.

Jos haluaa samoista tulppaaneista nauttia vuodesta toiseen, niin

1. vahva lannoitus ja kastelu heti kun piipat nousee jatkuen koko kukinta-ajan. Sipulille pitää antaa paljon ruokaa, että se jaksaa sekä kukkia että kasvattaa ison sipulin seuraavaa vuotta varten. Koska se yrittää myös lisääntyä, niin se joutuu usein kasvattamaan kahta sipulia.
  2. kukat on nypittävä pois kukinnan jälkeen, ei saa päästää siementämään.
  3. kun lehdet alkavat kuihtua kastelu lopetetaan ja sipulit pidetään kuivassa.

Kuivassa pito onnistuu tietty helpoiten kun tulppaanit nostaa ylös maasta.

Perenna ei ole tulppaanille hyvä kaveri, koska perenna tarvitsee vettä jota tulppaani ei enää kukinnan jälkeen voi sietää.

On toki olemassa lajikkeita jotka kestävät myös Suomen kesää, useimmat pienikukkaisia villitulppaaneita. Myös jotkut harvat isokukkaiset lajikkeet (tai peräti niiden harvat kannat) selviävät vuodesta toiseen maassa. Niiden värivalikoima on kuitenkin melko pieni.

Nyrkkisääntönä: mitä jalostetumpi tulppaani sen huonommin se kestää Suomen kesää.

Puutarhaguruni Alanko neuvoo kirjassaan nimenomaan istuttamaan tulppaanit perennojen sekaan eikä yksinään, hän ei itse nostele sipuleita maasta, mutta neuvoo täsmälannoittamaan niitä keväällä. Lannoitus pitäisi tehdä aikaisin keväällä, kun lehdet työntyvät maasta, niin että tehdään sipulin viereen reikä ja kaadetaan siihen lannoiteliuosta pari krtaa viikossa muutamien viikkojen ajan. Tämän luin juuri ja sitä aion kokeilla ensi keväänä. Ja tämä tietysti koskee juuri niitä pitkälle jalostettuja tulppaneita, luonnonvaraiset lajit selviävät hiukan vähemmälläkin.

Tähän aikaan muodostuvat seuraavan vuoden kukkanuput, joten lannoituksen ajankohta on tärkeä. ja ilmeisesti noita isoja tulppaaneita ei voi lannoittaa liikaa keväällä…

En minä kastele perennapenkkejä enää istutusvuoden jälkeen. Märän paikan kasvit on istutettu märkään paikkaan ja kuivan paikan kasvit kuivaan paikkaan ja muut siihen välille eli ei pitäisi sen olla onkelmana tulppaanille. Minä sen sijaan olen kyllä laiminlyönyt sitä lannoitusta ja otan ensi keväänä itseäni niskasta kiinni sen suhteen:) Lisäys:ai, siis pitääkö ottaa jo nyt syksyllä? Lannoitetta mukaan sipulille istutuskuoppaan?

Minä aion taas kokeilla tulppaanien kasvatusta, tällä kertaa räystään alla, ja aion kyllä panna jotain orgaanista lannoitetta istutuskuopan pohjalle. Sitä tulppanien kevätlannoitetta olen miettinyt, oliskohan hyvä ajatus ripotella kevätlannoitteet jo lumen alle, että valuvat sulamisvesien myötä juurille. Enkä minäkään ole juuri aikuisia perennoja kastellut. mikä oli virhe tänä kesänä, kun ei kosteita paikkoja ollut, kaikkialla ainakin lapion mitan verran rutikuivaa. On vieläkin, vain pari ylimmäistä senttiä on kastunut.
Mutta kun sateelta on tulppaaneja vaikea varjella, vaikkei itse kastelisikaan.

Sanokaa, että tulppaanit voi jo istuttaa, jookosta :slight_smile: Haluaisin saada pihatyöt loppuun, jotta voin hyvillä mielin unohtaa ne ja keskittyä töihin.

Anita,laita vaan,…ehtiihän ne myöhemminkin,mutta mulla on semmonen kutina, että talvi tulee aikaisin! Itsekin laitoin tulput eilen multiin,mulla kylläkin syynä,että mökki on aika kaukana ja on nyt muita juttuja tiedossa parina seuraavana viikonloppuna!

Mä laitoin kanssa jo, kun pelkäsin, että unohtuvat muuten…

Irsa, kiitos rohkaisusta :slight_smile: Tällä viikolla pääsevät multiin. Ehtiihän ne istuttaa myöhemminkin, mutta kun itse ei enää ehtisi. Minulle sopii se aikaisin tuleva talvi. Inhoan loskasäitä.

Kyllä ne voi minun mielestäni nyt istuttaa - mutta jos tiukka paikka tulee ja löytyy halpoja alesipuleita, niin ennättää vielä myöhemminkin:) Viilenneeseen maahanhan ne käsketään istuttaa, onko se jo viilennyt? No ainakin heinäkuusta on8]

Kaupoissa en onneksi kerkeä (enkä tykkää) juosta, mutta ainahan sitä voi toivoa, että saan viikonloppuna synttärilahjaksi pari sipulipussia :wink: Joo, onhan se ainakin heinäkuusta viilennyt, se maa :smiley: Lauantaina ekaa kertaa palelsi sormia, kun olin n. parisataa narsissin sipulia istuttanut. Kertoisikohan se jäähtymisestä?

Paleli sormet mullakin kun torstaina istuttelin sipuloita. Vaikka oli hanskat kädessä eikä ne hanskat kastuneet.

Parhaat ideat syntyy aina iltatupakalla rapulla istuessä. Mietiskelin äsken, miten niitä tulppaneja saisi ripoteltua perennapenkkiin, etteivät kastuisi, jos on sateinen loppukesä tai syksy ja tuli mieleen, että jos olis pohjattomia, mutta kannellisia mustia muovisylintereitä, vajaa 10 cm halkaisijaltaan ja n. 15 cm korkeita, niin sellaisia voisi kaivaa perennojen väliin, sipulit niihin, ja kansi päälle, kun lehdet ovat lakastuneet. Tötterön voisi täyttää haluamallaan multa-komposti-hevonp-ym-seoksella ja jättää sipulit haluamaansa syvyyteen. Täsmälannoituskin onnistuisi helposti, eikä tarttis kaivella sipuloita ylös kuivumaan perennojen väleistä. Ei vain taida olla myytävänä sopivanlaisia tötteröitä. Tietääkö joku jotain, jota myydään semmoisissa purnukoissa? Kävisköhän Pringles-pötkylät, jos leikkaisi pohjan pois? Vai onko ne liian pehmeitä? Kannet taitaa olla aika erottuvan vaaleita, mutta jos ne on vaikka akileijapuskien välissä, lehdet peittää ne, kun kannet tarttee panna paikoilleen. Tää pitäisi ihan testata. Jos keksin sopivan astian, ostan vielä yhden tulppaanipussin. Keksiikö joku suoralta kädeltä jotain syytä, miksi tää juttu ei toimisi?

Jos joku muoviruukkuvalmistaja lukee tään, niin idea on vapaasti käytettävissä - olis kiva, jos voisi ostaa tarkoitukseen valmistettuja purkkeja. Niissä voisi olla vaikka pohjaritilä, niin sipuli tulis mukaan kun nostaisi purnukan maasta - sitten tietysti, kun ritilän läpi kasvaneet juuret ovat kuivahtaneet.

Kuis salaojaputkenpätkät? Rakennusjätettä paikoin…

Miksei ne muuten saa kastua? Putken alapintaan verkon pala myyräsuojaksi, kanneksi… no mitä nurkista löytyy, muovimaton, pahvin tms. palanen?

Fetapurkit, paitti ovat valkoisia mutta niistä saisi kaksi, purkin ja verkkoversion :smiley:

Nyt on vihdoin koko ketju selattu läpi. Yritin keksiä Purissiman kaveriksi sopivaa samaan aikaan kukkivaa puhtaan punaista tulppaania, mutta ei näyttänyt löytyvän. Merlinin Arma aloittaa kukintansa myöskin ilmeisesti hiukan myöhemmin? Full Housea olin suunnitellut Purissiman kanssa, mutta on myöskin ilmeisesti myöhäisempi? No, ei se mitään. Niitä A.i.k.a.n ihania Hot Lipsejä en löytänyt, mutta tilalla on nyt siis tuo Full House, joka on ainakin kuvan perusteella aika hot :slight_smile: Nyt vaan pitää vielä kaikille lopuillekin tulpuille keksiä se istutuspaikka.

Minä teen sipuloista sekoituksia vapaalla kädellä, myös narsisseja tulppaanien joukkoon. Sitten vaan pidän peukkuja, että kukkivat vähän eri aikaan ja vähän erikorkuisina ja mieluusti niin, ettei kukaan huku toisten joukkoon:)

Heksulle myöhäinen vastaus, kun olin off-line:
Miksei ne saa kastua?
Kun olen alkanut uskoa, että tulppaanit kukkivat pitempään, siis useampia vuosia, jos saavat kuivattaa sipulinsa loppukesällä. Tästä on käyty keskustelua tällä palstalla useita kertoja ja havaintonikin tukevat päättelyä.

Salaojaputket, jne.
Luulin, että ne on betonisia, mutta ei kai sitten enää. Anyways, putkenpätkiä kyllä varmaan saisi hankittua, mutta toiveissani oli sellaiset, joissa on napakasti istuva kansi. En tiedä, miten muovimattopalan saisi tukevasti ja kohtuullisella vaivalla istumaan putkenpätkän päähän. Ajattelin, että ehkä jotain nippeleitä olisi myytävänä sellaisissa pötkylöissä. Pringles-pötkylät taitavat olla pahvisia ja saattavat lahota jo eka talvena. En muistakaan niin korkeita feta-purkkeja, meillä feta on lasipurkeissa öljyssä. Ritiläpohjaa ajattelin siksi, että tarvittaessa olisi helppo nostaa sipuli sieltä perennojen välistä pois, mutta se ei tietenkään ole välttämätön. Myyränäkökulma ei tullut mieleenikään, kun täällä kaupunkitontilla ei ole ollut kiusaa myyristä, sitäkin enemmän kesämaalla.

Matalia ritiläkoreja on myytävänä tulppaaneille, jotta tulppanipuskan voi nostaa kuivumaan, kun ne on kukkineet. Siihen kohtaan jää kummiskin iso tyhjä aukko, joka pitäisi sitten täyttää kesäkukilla ja kun en tykkää kertakäyttökukista, ei se käy mulle. Tulisikohan jollekin mieleen joku nerokas oivallus?

Juujuu, minä ajattelin suppeasti vaan syksyä, etteivät istutuksen jälkeen saisi kastua :slight_smile:
Muovimatto tuli lähinnä kierrätysmielessä ekana mieleen, kun visioin sen niin, että siinä päällä olisi kuitenkin ohut maakerros, jonka alla läpyskä pysyisi paikoillaan. Jollei siinä kovasti myllätä.

Araminta, laita johonkin puupöttiin tai muoviseen jos sitä siedät monivuotisia kasveja siirrettäväksi syntyneeseen aukkopaikkaan.

Toisaalta, vaikka tulppaanit jättää paikoilleen ne kai kannattaisi tai ainakin itse teen niin, laittaa paikkaan, jossa myöhemmät kasvut peittävät ränsistyneet lehdet - eikös ne silloin täytä sen aukonkin? Kun sipulathan kumminkin nostetaan jos nostetaan vasta kun lehdet jo on ränstyneet…

Aika huonosti oon näköjään kertonut tään jutun.
Siis, olen aiemmin istuttanut tulppaanit perennojen väleihin, jotta perennojen lehtipuskat peittäisivät lakastuvat tulppaanien lehdet. Ongelma on ollut se, että tulppaanit 2-3 vuodessa häviävät ja kun viimeksi istutettuani 36 Hemisphere-tulppaania, jotka ei olleet ihan halpoja, niistä vain muutama kukki toisena keväänä, päätin lopettaa koko tulppaanien kanssa sekoilun. Nyt olen sen verran viisastunut, että tulppaanit ovat pitkäikäisempiä, jos saavat kukittuaan ja kerättyään ravintovaraston sipuliinsa kuivua kunnolla. Eli ne pitää joko nyppiä maasta vajan nurkkaan ja istuttaa syksyllä uudestaan (ihan liian työlästä eikä varmaan perennapenkki säästy vahingoilta ylöskaiveluvaiheessa) tai istuttaa ne paikkaan, johon ei sada ja jota ei tartte kastella. Olen nyt istuttanut 30 tunnetusti pitkäikäistä tulppaaninsipulia kukkapenkin taakse räystään alle, mutta iltatupakalla pimahti mieleen ajatus, miten tulppaaneja voisi kasvattaa perennojen väleissä vuodesta toiseen niin että molemmat saisivat kaipaamansa olosuhteet. Tätä voisi nyt testata, mutta yhtä puuttuu; sopivaa kannellista sylinteriä tulppanin koripesäksi. Piirsin hahmotelman ajatuksestani:

Pötkylän pitäisi kestää kastumista ja routimista, koska se saa olla paikoillaan vuodesta toiseen, jollei
jostakin syystä haluta nostaa sipulia ylös (jos se on kuollut tai jakaantunut tai halutaan siirtää). Kansi nostetaan pois syksyllä ilmojen kylmennyttyä tai keväällä heti kun lumi on sen päältä sulanut ja pannaan takaisin kesällä kun tulppaanin lehdet ovat kuihtuneet. Materiaali voisi olla muovia tai jotain muuta kestävää materiaalia, mielellään musta, tummanvihreä tai ruskea. Putkilon yläreuna saisi olla jotensakin mullan tasalla, mutta kirkkaanvärinen kansi varmaan jossain vaiheessa sieltä pilkottelisi. Jonkunmoinen verkkopohja olisi hyvä (helpompi nostaa ylös eivätkä myyrät pääsisi sipulin kimppuun), mutta se olisi varmaan liikaa pyydetty ja alapään ympärillehän voi halutessaan kietaista vaikka katiskaverkkoa. En usko, että tällaisia purnukoita on myytävänä, muuten kuin nippelipakkauksina, mutta en keksinyt kuin Pringlesit, joiden myyntipakkaus on edes sen mallinen. Muistuuko kenellekään mieleen tai onko parempia ideoita?

Juu kyllä tämä on ihan ymmärretty, nyt :slight_smile: Edelleen ehdotan niitä salaojaputkia, ainakin itse tekisin niistä. Yhdestä kangesta tulee jo vaikka kuinka monta tuubia halkaisijaltaan 110mm. Niihin saa ostaa myös tulppia vartavasten, siinä mielessä olisi kätevä. Tässä linkissä tuo Kuivaustekniset putkistot-esite.