Tulppaani, Tulipa

Nämä valkoiset “Swan Wings”-tulppaanit olisvat tänä kesänä minun makuuni eniten omista kasvateistani.

Laitan vielä sivukuvan niin näkyy nuo joutsenen siivet paremmin.

Todella kauniit.

Tuo ripsureuna on ihan uskomattoman hieno. Ihan tosiaan kuin linnun siiven reuna. Kerrankin löysin tulppaneja joista tykkään. Aina olen vähän epäonnistunut.

Mulla nuo oli viime kesän suosikki, samassa “kasassa” oli sinisiä papukaija tulppaaneja. Tänä vuonna kummatkin teki vaan muutamia lehtiä, kukkia ei tullut ollenkaan :frowning:

Ai; onko nuo niin kranttuja tulppaaneita. Voi ei.

Minä kun en koskaan saa tulppaaneita kukkimaan ainakaan kahta kevättä enempää, lehtiä kyllä tulee “ehkä” pintaan, niin onko se omanlainen lannoituksen puute syynä, vai pitääkö ne jakaa tms.? Mitkä ovat suurimmat syyt epäonnistumiselle yleensä? Narsissit ovat “minulla” varmempia kukkijoita, mutta niistäkin kysyisin, että tarvitseeko niitäkin yleensä lannoittaa sipulikukille tarkoitetuilla lannoituksilla, kun kasvavat esim. omenapuiden alla ja jaksavat kukkia omenapuun saamilla lannoilla?

Samaa ihmettelin vuosikaudet, kun ne eivät minkaanlaisesta paapomisesta huolimatta suostuneet kukkimaan kuin 1-2 vuotta, kunnes joku fiksu tällä palstalla avasi silmäni. Hänen sanomansa oli:
TULPPAANI ON AROKASVI
Sehän tarkoittaa sitä, että se kasvaa ja kukkii kevätkosteuteen (paksun lumipeiton sulaessa aroilta) ja odottaa sitten saavansa kuivattaa sipulinsa rauhassa seuraavaa talvea varten. Eli sitä ei saa kastella tai lannoittaa senjälkeen, kun se on imenyt ravinteet lehdistä sipuliinsa. Kun olin aina ripotellut tulppaanit perennojen väliin, ei tää juttu toimi, perennat tarttee kummiskin omansa. Yksi ratkaisu on se, jota kälyni on menestyksellä harrastanut, hänen tulppaaninsa kasvavat kellariaitan räystään alla sen penkin yläosassa, johon myöhemmin laitetaan tomaatit. Penkki viettää vähän alaspäin, tulppaanit saavat kuivua seinustalla omassa rauhassaan ja kukkivatkin vuosikausia. Jotkut nostavat sipulit ylös ja istuttavat tilalle kesäkukkia. Sekään ratkaisu ei käy mulle, kun en tykkää kesäkukista. Harkitsin jo sellaistakin, että istuttaisin ne sellaisissa verkkopusseissa, joissa myydään valkosipulia ja nyppisin ylös pusseineen, mutta en taida jaksaa ruveta sellaiseen puuhaan. Jotkut puutarhakaupat myyvät ritiläpohjaisia matalia muovikoreja tähän tarkoitukseen, tulppaanipuskan voi helposti nostaa ylös koreineen. Itselleni sopivaa ratkaisua en ole vielä keksinyt, joten nyt mulla ei ole tulppaaneja (paitsi ne kaksi tällä palstalla esiteltyä, jotka kukkivat vuodesta toiseen perennapenkissä, lajiketta en ole saanut selville, ostaisin lisää jos saisin).
Narsissit ovat ihan eri juttu ja lisääntyvät iloisesti vaikka nurmikossa.

Muoks: lisään vielä että tuo ihmetulppaani on sivulla 97, jos joku tunnistaa sen myyntilajikkeeksi. Kukkii hehkuvanpunaisena nousevien perennojen välissä ja kantaa kukkansa hyvin vaikka on pitkävartinen. Please?

Araminta, veikkaan Apeldoornia vaikka varsi onkin vähän matala sen ‘ohjearvoihin’ - korkeus kumminkin riippuu vähän kasvupaikastakin, mutta kukka on sen näköinen. Se on kestävä ja kaunis perustulppaani:)

Kiitos Inki, kokeilenpa sitä! Tää kukkii aika korkealla, n. 60 cm, mutta voi joutua vähän kurottelemaan, kun ritarinkannukset nousevat vierellä.

luopumisen tuskaa!vuonna 1988 sain hoitolapselta 50kpl tulppaanin mukuloita ja tähän saakka olen saanut ne aina kukkimaan ja lisääntymään.nyt joudun ostamaan uudet tulppaanit!!!

Pitkäänhän olet ne saanutkin pärjäämään iesteri !

se kai se harmittaakin!hoitolapsikin on jo aikuinen!

Aramintalle kiitos! Minäpä kokeilen istuttaa seuraavat tulppaanit pensaiden välissä olevalle hakealueelle, sitä osiota ei lannoiteta ja kokeilen, josko siinä jaksaisivat kukoistaa vuodesta toiseen!

Tulppaanit tarvitsevat kuitenkin hyvin vahvan ja ravinteikkaan maan. Laihassa maassa tulppaanit eivät pysty kasvattamaan isoja sipuleita, mistä seuraavana vuonna kukkia. Vaikka ne siis tykkäävät viettää kesän kuivassa,niin kasvaessaan ja kukkiessaan ne tarvitsevat hyvin vahvan maan. Sitä paremmin minulla tulppaanit ovat menestyneet, mitä muhevammaksi olen maan saanut. Eli siis hevosenlantaa turpeessa ovat kukkapenkit saaneet. Kaikki tulppaanini ovat perennojen seassa. Ja vielä sitten kiertelen kaikki tulppaanini ennen kukkimista ja täsmälannoituksena roiskautan niille kanankakkarakeita. Appeldoornit eivät tunnu olevan sen kesäisen märkyyden suhteen yhtä kranttuja kuin toiset, mutta vahvan maan nekin tarvitsevat. Ne kukkivat itselläni hyvin vuodesta toiseen. Samoin olen saanut menestymään useita vuosia tumman violetteja tulppaaneja, joiden nimeä en nyt harmikseni millään muista. Sitten on niitä jotka suostuvat kukkimaan kolmena kesänä tai joskus vaan kahtena.

Kasvitieteelliset tulppaanit ja luonnontulppaanit ovat siitä kivoja, että ne menestyvät vuodesta toiseen vähemmilläkin eväillä. Kauniitakin ovat, joskin eivät yhtä komeita kuin nämä jalostetummat kaverinsa.

Näissä penkeissä joissa omat tulppaaniyritykseni ovat kasvaneet, ovat saaneet joka kevät hieman kompostimultaa, kanankakkarakeita ja mahdollisesti perennalannoitteita myös, mutta kukinta tyrehtyy siitä huolimatta parissa kesässä. Ehkä olen keväisin lisännyt liikaa multaa/kompostia ja sipulit jäävät liian syvään. Perennat kevätkompostimulta lisäyksestä kyllä pitävät. No, eikun uusia yrityksiä ja oikeita valintoja lajikkeiksi…

Tämä ketju pitääkin oikein ajan kanssa tutkia alusta asti, että taas muistaa, mitä ihanuuksia sitä pihallensa haluaa. Eilen ostin aivan ihania punavalkoisia fullhouse-tulppaaneja. Tarkoitus oli istuttaa ne yhdessä purissiman kanssa samaan penkkiin, mutta nyt en tiedä, kukkivatko ne samaan vai eri aikaan.

Voi että, miten sormet jo syyhyäisivät päästä istuttamaan!

Sinix ja Tuomipihlaja - en sanonut, ettei tulppaaneja saa lannoittaa, vaan ettei niitä pitäisi lannoittaa ja kastella sen jälkeen, kun ovat kuihduttaneet lehtensä. Tarvitsevat toki sekä istutus- että kevätlannoitteensa sipulin kasvattamiseen kukkivaksi. Mutta olen tullut siihen uskoon, että loppukesän kuivuus on Hyvä Asia seuraavien vuosien kukinnalle.

En yl. lannoitakaan enää alkukesän jälkeen, paitsi syyslantaa menee samaan paikkaan kyllä… voi muuten ollakin, että ovat mädäntyneet… tai toisaalta sitten pitäisi kyllä Krookuksienkin ja muiden sipulikukkien käydä yhtä huonosti. No, jospa välttelen tulppaaneita, onhan noita muita senkin edestä. Sormet kohmeessa sitä yleensäkin vielä lähes pakkassäässä vielä tungetaan sipuleita sinne tänne… ei lainkaan niin kuin puutarhaohjelmissa näytetään…

Tulppaanit nyt vaan ovat semmoisia, käsitykseni mukaan voivat olla lyhytikäisiä hyvästäkin hoidosta huolimatta varsinkin jalostetummat:) Kauneutensa tähden ostelen niitä silti vuodesta toiseen…