Tulppaanipuu (liljapuu), Liriodendron

(Puut)

Ostin muutama viikko sitten Järvenpäänpihapalvelusta tulppaanipuun taimen.

Onko kenelläkään ollut uhkarohkeutta talvehdittaa tulppaanipuu ulkona, jos on, niin onko säilynyt hengissä edes talvisuojauksessa?

Itse aion viedä puuni kellariin talveksi,( sitten joskus kun ensi talvenaika koittaa).

Myös Tulppaanipuun siementen itämistä odottelen, kylmäkäsittelyaika loppuu muutaman viikon kuluttua :)

Meillä kyllä Belgiassa kasvatettu taimi näyttää selvinneen talvesta ulkona ilman minkäänlaisia suojauksia. Eli ei se taida niin hirvittävän herkkä kuitenkaan olla.

Mulla on muutama suosi sitten myös Järvenpäästä hankittu tulppaanipuu. Joskus olen sitä suojannut, joskus en. Tähän saakka se on lähtenyt aina maanrajasta uuteen kasvuun. Silmut joko paleltuvat tai kuivuvat keväällä. Nyt näyttää vähän paremmalta, eli lehtiä voi tulla ylempääkin.

Mun viime vuonna hankittu tulppaanipuuni oli ekan talven kellarissa. Nyt kohta aion sen istuttaa ulos ja sinne saa sitten jäädä, jotain suojausta voisi kyllä toki kokeilla.

Tulppaanipuu!! saako kuvaa??

Jenkkilän täti Chigagon liepeillä kasvatteli isoa tulppaanipuuta eteläseinustallaan. Kertoi aina sen olevan kylmälle aran mutta oli se kevään kaunotar kukkiessaan. Olen sen nähnyt livenä. Miten sellainen selviää meidän kylmistä talvista? Onko muilla kokemuksia? Jos on pienikin mahdollisuus saada pysymään hengissä, tulee sellainen meillekin. Onhan meillä monta vuotta selvinnyt (tosin suojattuna) neidonhiuspuukin. Tänä keväänä se mököttää silmuvaiheessa vieläkin, mutta on hengissä.

Mun tulppaanipuuni on nyt kyllä hävöksissä. Todennäköisesti se on joku niistä kuolleista tikuista, joita törröttää siellä täällä, sekä ruukuissa että avomaalla. surullinen

Minulla kasvaa 1b-vyöhykkeellä kaksi tulppaanipuuta. Toinen, noin kolmemetrinen on hankittu Järvenpään pihapalvelusta, on selvinnyt -24 asteen pakkasesta ilman mitään vaurioita. Tosin tontilla ei ole ollut halloja toukokuun ja marraskuun välisenä aikana. Taimi on hollantilainen tuontitaimi. Tänä vuonna ostin belgialaista perua olevan kokelaan Pirilän kukkatalosta.

Turun kasvitieteellisessä puutarhassa Ruissalossa kasvaa aivan kasvihuoneen vieressä (aurinkoterassilla) 3 - 4 metriä korkea tulppaanipuu. Hieno ja eksoottinen puu, mutta se kukkii vasta jotain parikymmentä vuotta vanhana.

He-hei, täällä on jo tulppaanipuulle oma viestiketjunsa.

Ostin syksyisellä Vironreisulla uuden tulppaanipuuntaimen ja rohkeasti istutin sen ulos. Sitten yhtenä kauniin päivänä Pieni Hevonen oli omilla omituisilla harharetkillänsä kävellyt yli juuri siitä kohdasta ja katkaissut taimen tyvestä asti. Korvaukseksi oli jättänyt kavionjäljet ja munkkiläjän.

Nyt on jääkaapissa jälleen yksi satsi siemeniä vilvoittelemassa.

Tässä oleellisin Pirkkiksen Teneriffankuvia-ketjussa käydystä tulppaanipuukeskustelusta. Kuvia voivat lisätä ne joilla niitä on, kiitos:

Tette: Minä olen ymmärtänyt että tulppaanipuita on kahta sorttia - siis sulla on ilmeisesti tämä afrikkalainen Spathodea campanulata tulppaanipuu - se toinen versio tulppaanipuusta Liriodenron tulipifera tulee Amerikoitten puolelta. Tämä Liriodenron menestynee meilläkin (siis ulkona) Etelä-Suomessa. Korjatkaa jos olen väärässä!

Paulastiina: On olemassa myös kiinantulppaanipuu, Liriodendron chinense. Liriodendronit kuuluvat magnoliakasveihin, Spathodea kuuluun Bignoniaceae-sukuun (liekö tuolla suomenkielistä vastinetta?)

Tässä tulppaanipuu Riian kasvitieteellisestä heinäkuussa -07. Ihan siis tulppaanin kukka!

Pitäisikö mielestänne afrikantulppaanipuulla olla oma otsikkonsa? Se lie kuitenkin toivoton kasvatettava meillä ulkona, joten kuuluisi ehkä huonekasveihin…?

Olga, täällä…=D

Kiitos Kassi.

Tulppaanipuun siemen iti. Mitenkäs jatkossa? Millaisella paikalla olette kasvatelleet kyseistä puuta? Nyt se saa viettää kesän ja ensi talven lämmittämättömässä kasvihuoneessa.

Olgan tulppaanipuuta koskeva kysymys siirtyi tänne omaan joukkoonsa

Olgalle tiedoksi:
Tulppaanipuun taimesta ei tietoa, kun en vielä ole saanut siemeniä itämään, mutta kun olen muita eksotiikkejä kasvatellut kaikissa on ollut, että eka talvena lämpötila ei saisi laskea alle +5° C:en (vaikka kestäisi myöhemmin -30°C:tta); malttia siis, kun olet jo noin pitkälle päässyt.

Toivottavasti toi raipelin mainitsema -30c kesto pitää paikkansa. Istutin Tulppaanipuun maahan Kesäkuunlopussa, tai ensitalvena tule ruuuuumiita.

Tuo -30°C oli vain hatusta heitetty lukema.

http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consumer/factsheets/trees-new/liriodendron_tulipifera.html

http://davesgarden.com/guides/pf/go/170006/