Hevoskastanjan kera muutti pihalle myös isohko, semmoinen yli metrinen Tulppaanipuu. Pari vuotta kokeilin siemenestä, mutta tänään repesi!
Oks Olgan Tulppaanipuu viel elossa…?
Miten teidän muitten tulppaanipuut jaksavat?
Täällä on tulppaanipuussa on sittenkin eloa… viime talvi oli sille ankara…
Nyt vasta heinäkuussa alkoi alhaalta tulla uutta… muuten puunrunko (pituus alle metri) on ilmeisesti kuollut…
Vettä tämä on saanut tosi runsaasti - aamuin illoin kun nyt on ollut niin kuivaa ja kuumaa…
Milloin tiedän että runko voi katkaista… tai annanko olla… jos vaikka tapahtuu ihmeitä…?
Tästä tule nyt pensas… jos jää eloon…
Kuva on otettu tänään "sateessa"…
Mä lyttäsin vajaa 2m korkeen, Tulppaanipuun maahan viime lokakuussa. Kesäkuussa alkoi rungosta tulla uuttakasvua maasta–130cm korkeeuteen asti elossa. Kohta pitäisi jo antaa syyslannosta että puu tajuaisi mennä talviteloille. Jos wettä ei sada ni keinokastelua.
Toinen Tupllaanipuu, on ruukussa ja kuskaan sen aina maakellariin talveksi.
Pensasmallinen minunkin edellissyksyn alesta ostamastani tulee (syksyllä vajaa metri). Vietti ekan talven kellarissa ja viime talven kylmässä mökissä styroxlaatikossa (min. -6°). Palellutti latvastaan ~20 senttiä.
Alkukesästä pääsi asuinsijoilleen.
Kiitos *David ja raipel… huomasitte mun ihmettely…
Herkkä kasvi tämä on näillä seuduilla - pakko myöntää…
Sitä syyslannoitetta tämä ei ole saanut koskaan… höpöhöpö minä!
Minkäsorttista sinä *David käytät?
TOI:
Kun nyt istutan tulppaanipuun, niin laitanko heti syyslannoitetta? Ja minkälaista maanparanusta se tarvitsisi? Entä hyötyykö kohopenkistä? Kyseessä alusta, jossa metrin jankkosaven jälkeen hiekkaa.
Mites paikka? Haittaako tuulet vai pitääkö olla suojainen? Tarviiko paljon vettä?
Tämä on taas näitä höösättäviä, joissa hermot menee ja kokemusta kertyy, mutta tulos on varmaan heikko.
Sanoin omankantani osasta, Tulppaanipuu on Suomessa kiikunkaakun. Savimaassa kohopenkki etuna, mut,juuret voivat ilmeisesti helpommin jäätyä… Kunnon talvisuojaus korjaisi varmaan, tämän onkelman. Mieluiten tuulilta ym. suojainenpaikka. Jos laitat maahan, ni varmaan syyslannosta veden kaa.
Että se liukenee. Mä istutin omani lokakuussa maahan vasta, kun se oli tuleentunut valmiiksi ruukussa. Yritän juurruttaa Tulppaanipuun pistokkaita kasvarissa, saas nährä, et onnistuuko.
No kun halvalla sain. =D Ja onhan tämä harjoitusta sille nenäliinapuulle, josta haaveilen.
Eli suojaan talveksi. En uskalla jättää noin myöhäselle ruukkuun, kun en ole koko aikaa vahtimassa.
Kiitos vinkeistä.
Alcearosea… onnea vaan uuden ystävän löytämisestä!
Suojainen, aurinkoinen ja kosteahko paikka… on paras… sen verran olen pientä nyt tästä kasvista oppinut… (siirtänytkin yhden kerran - on nyt kohopenkillä)
Mulla on suunnitteilla jotain "iglon" ym. tapaista suojaa talveksi… että pääsee vahvistumaan viimetalven koettelemuksista… Mitään pitkäaikaista puuta/pensasta en tästä omastani odota.
*David… kiitos syyslannoitevinkistä kuvan kera!
Kiitos. Toivottavasti suhteesta tulee pitkä. =)
Hvä idea tuo iglu. Siellä kuitenkin ilma kiertää hiukan niin ei homehdu, märänny tjtn. Kepit ristiin tiipiiksi ja kangasta ympärille. Sitäkö tarkoitit? Luulisi tasoittavan mikroilmastoa ja eristävän kevätahavalta.
Jotain siihen tyyliin… kepit, havuja ja kangasta… ilmava viimansuoja … ja sitten kevättalvella kelpaa aurinkosuojaksi yms…
Ja taimenjuurelle nyt kohta vielä kunnon hiekkakerros…
Mitäs asiantuntijat mahtavat tästä tuumia? Vihjeitä vastaanotan avomielin!
Kokeilen näin… jollen muuta keksi.
Kaikki pitää tässä jo syksyllä - niin myöhään kuin mahdollista "pystyttää"… en tule tänne edes alkutalvella jollei tapahdu jotain ihan katastrofaaleja…
Jos syksyllä saa kuiviilehtii, ni niitä maanpäälle/muovi jätesäkki tms. Lehtienpäälle. kosteetlehdet voi aiheuttaa hometta/huono lämmöneriste.
onko kokemusta tulppaanipuun siemenkylvöstä!? siemeniä tuossa olisi - onko jotain vinkkiä!?
Hei, kenellä on tulppaanipuut vielä hengissä? Sain kun sainkin siemenet itämään jo ja ekat oikeat lehdetkin on tulleet. Koko talven oli siemenruukku ulkona ja nyt on topakoita alokkaita purkissa. Annan kyllä olla pari ekaa talvea sisällä niinkun neuvottiin, sitten pitäisi kuulemma pitää kylmässä kellarissa talvi niin että multa melkein jäätyy ja sitten ... katsotaan onko yhtään enää hengissä.
Tämä on se puu joista inkkarit veisti kanootteja. Kasvaa todella isoksi (ei mun elinaikana sentään). Aika eteläinen puu mutta leviää pikku hiljaa pohjoisemmas.
Ihan kuin kenelläkään ei olisi tulppaanipuuta hengissä…
Tervehdys,
Alempana kuva ulkona reilut 5-vuotta talvehtineesta tulppaanipuusta. Kokonaispituutta hieman reilut 2-metriä. Talvella palelluttaa yleensä noin 20cm kasvuston kärkiä mutta seuraavan kesän kasvu on kuitenkin taas reilumpaa ja pikkuhiljaa kasvaa tällä tavoin pituuta. Kokonaisuudessaan ihan hyvinvoivan ja rehevän oloinen.
Mistä oot saanut Tuon Tulppaanipuun alkuaan…?
Alunperin heräteostoksena Järvenpää/haarajoen pihapalvelusta vanhan lahdentien varrelta. Se oli hieman reilun metrin mittainen joten noin metri on tullut kokonaispituutta lisää, talvella aina kasvuston kärkiä hieman paleltuu mutta kesällä uutta kasvua tulee sitten lisää. Asumme salpausselän harjun päällä joka on pienilmadtollisesti lämmin ja hyvä paikka kokeilla alempien kasvien selviytymistä suomessa. Pihalla on talvehtinut useita vuosia mm. Erilaisia magnolioiita, tulppaanipuu, kalukkipensas, valeakaasia, neidonhiuspuu, sumakki, trumpettipuita, kreikan akantti, muratti, lakkipuu…