Eli vähä parempi ku meillä. Asun ittekkii salpausselän harjunpäällä. Mut tää on II/III rajalla.
Toi Eerolta ostettu Tulppaanipuu on kestäväkanta. Neidonhiukset ostin sieltä viimevuonna. Ois pitäny ostaa Tulppaanipuukii viimevuonna.
Järvenpään pihapalvelusta on tullut hommattua mm.lakkipuu joita näkee harvoin myynnissä missään. Se on selvinnyt ilman mitään ongelmia noin 6-vuotta. Kovasti on leveä latvuksinen ja korkeutta ehkä noin 2,5 - 3 metriä suunnilleen, eipä ole vielä ikinä kukkinut.
Tervehdys,
Tulppaanipuista kun jutellaan, niin ohessa kuva ehkä noin 8-vuoden takaa. Kuvassa tulppaanipuun kirjavalehtinen muoto, joka selvisi pihassa ehkä noin 5-vuoden ajan enemmän tai vähemmän talvella kasvuaan palelluttaen. Paikka ei ollut optimaalinen, koska ympärillä ei ollut reunuskasvien antamaa suojaa, joten uskoisin että lämpösummaltaan hyvässä paikassa ja puiden/reunuskasvien suojassa se saattaisi pienilmastollisesti edullissessa paikassa jopa sisäsuomessakin pärjätäkkin. Kuvan oikeassa reunassa talvista ilman pienintäkään vuoriota selvinnyt japaninmagnolia / Magnolia Kobus, jolle on nyt kuvasta lähtien tullut noin 2-kertaa enemmän korkeutta (noin 4-metriä), mutta eipä ole ikinä vielä kukkinut. Kukintaa odotellessa :)
Täällä mun 6-7 vuotias tulppaanipuu.. josta tuli tänä kesänä tulppaanipensas..Talvi vei rungon.. vasta juhannuksen jälkeen alkoi nousta uutta tyvestä.
Nyt tämä on ihan kaunis pikkupuska - ja korkeus n. 70 senttiä.. ..
Minun tulppaanipuu näyttää samalta kuin Teten - tosin minulla se kasvaa ruukussa ja talvehtii kellarissa. Ilmeisesti pääsi liian kuivaksi jossain vaiheessa, joko talvella tai keväällä ulko-oloissa ja vaikutti elottomalta. Meinasin jo heittää kompostiin kun huomasin pienen pientä kasvua tyvestä.
Tervehdys, oman “yksivärisen” tulppaanipuun tilanne näyttää tällähetkellä melko lupaavalta, kävin äsken pihalla mittaamassa ja kokonaispituutta oli 254cm. Ulkona talvedittuja talvia takana jo reilut 5-kpl. Aika näyttää miten kasvu jatkuu ja miten kestää tulevia talvia.
Ihmettelin äsken Edinburghin kasvitieteellisessä puutarhassa tulppaanipuun kokoa kun oli kuin iso tammi. Ei ollut vaan kukassa vai kukkiikohan ollenkaan…
Ei kait sitä muuten sanottaisi tulppaaanipuuksi
jos se ei kukkisi
Gööglel löytää kukista kuvia
Siis miun tulppaanipuu oli ainakin vielä syksyllä hengissä. ( Nettiyhteys tänne ei ollut. ) Kasvupaikalla on aurinkoa ja mikroilmastoa. Kosteudesta on pulaa. Iso koivu lähellä ja muutankin kuiva ympäristö.
Talvi ei ole ollut Varsinais-Suomessa tähän asti ankara. Pitäisikö silti tehdä jotain kevätsuojauksia?
Neidonhiuspuu ja nenäliinapuu kiinnostaisivat myös. Mistä saisi mahdollisimman kestäviä lajikkeita?
Tulppu vielä hengissä. Nyt kainalon pituinen ( 165 senttisen ihmisen ). Pari viime talvea ovat olleet helppoja. Ei suurempia pakkasia. Kevätahavalta olen suojannut ja antanut syyslannoitetta. Muuten en ole antanut apuja. Kauniit ovat lehdet. Niistä nautin.
Mitä tulppaanipuita nuo teidän omat on?
Minullakin oli joskus lähes kaksimetrinen afrikantulppaanipuu, mutta kun olin Thaimaassa kaksi viikkoa niin lapset unohtivat kastella sitä riittävästi ja se otti ja heitti henkensä. Lehdet olivat ihan erilaiset kuin teidän kasvateilla. Ne olivat kuin isoja pihlajan lehtiä.
epesa, tulppaanipuu voi Yhdysvalloissa kasvaa jopa 50 m korkeaksi ja sen runko yli metrin paksuiseksi.
Ai nii sekin kasvaa mulla pihalla.
99% Varma et nää pimeet pakkaalukemat tappaa senkin päiviltä.
Mulla on ollut pari vuotta kiikun kaakun elämä - johtuu kuivista kesistä. On siis vuoden 2013 mitoissa yhdellä elävällä oksalla nyt.
Olen tehnyt sille hupun talveksi maisemointikankaasta.
Viime talvena luulin, että homehtuu pussin sisään jatkuvan vesisateen vuoksi, mutta kiitän näitä nykyisiä tuulisia ilmoja, jotka kuivattivat pussin nopsaan sateen jälkeen.
Löysin tänään tulppaanipuun autotallista, oikein semmoisen elävän. Siellä se hämärässä kasvatteli jo puolisenttisiä lehtiä. Ostin sen syksyllä Vakka-taimesta ja en uskaltanut istuttaa talvea vastaan ulos. Unohdin jo koko jutun.
Taidan tuoda sen sisälle ja koristella pääsiäiseksi. Miltäs kuulostaa
Hienolta kuulostaa. Oksille vaan koristemunia ja höyheniä sun muuta, lapset varmaan keksii hienot koristelut, ja onnea että se tulppaanipuu on hengissä.
Tulppaanipuu kasvaa myös Jyväskylän korkeudella. Viisi talvea hyvin menestynyt ja noin 4 metriä korkeutta. Kasvaa noin puolimetriä vuosittain. Järvenpäästä ostettu noin metrin mittaisena. Pakkasturvetta juurelle talvisuojauksena. Suojainen paikka ja hyvä mikroilmasto. Kukintaa odotellessa.
Poikkesin eilen Ihodessa ja olo oli kuin karkkikaupassa. Onneksi tavaratila rajoitti hieman hankintoja. Tällainen metrin korkuinen taimi tarttui kuitenkin mukaan.
Mulkii toi ohh näemmän hengis, lähti myöhään kasvaa. Annoin typpilannosta kesäkuus, sehän riehaantui kasvaa. Ennuste voi olla huono, jos ei tajua pysähtyä kasvuaan. Syyslannos voi ehkä pelastaa sen. 6-7viikkoa, niin yöt menee -puolelle, ellei lämpimät jatku…
Onko @*David puusi sama josta kirjoitit neljä vuotta sitten? Oletko peitellyt sitä jotenkin talven varalta? Kelpaako runko rusakoille ja myyrille ts. verkotus? Onko se kasvanut jo korkeutta? Mulla on selvästi kyselyikä.