Tunnistaisiko joku kaktuslajin?, suljettu

Minä laittaisin suoraan multaan. Ovat ehtineet kuivahtaa varmaan sopivasti matkalla. Minä en ole laittanut mitään päälle - olen vain seurannut valvontaa että pysyvät pikkasen kosteana mutta että pinta ainakin kuivahtaa välillä. Minulla on näistä "päällysistä" huonoja kokemuksia kun helposti kosteus menee liian korkealle ja alkavat homehtua. sade hymy

Moi, miesystäväni toi vanhemmiltaan meille kotiin tälläisen hullun näköisen kaktuksen (oli kuulemma saanut sen n. 10 vuotta sitten äidiltään nimpparilahjaksi). Itse en niinkään välitä kaktuksista, mutta koska tätä ei voi oikein takaisinkaan heivata ajattelin kysyä että mikä laji ja onko normaalia että se kasvaa noin suippona ja ohuena? Aika rumilus kyllä täytyy sanoa :)…  

kuvasta tuli mieleen echinocereus, muttei suomenkielistä nimeä pätkähdä päähän…  Vaarinkaktuksella on pidemmät haivenet.
Tuo on saanut kasvaa samassa asennossa ikkunalla, eli taipunut valoa kohtui. Noita kai piti kääntää ikkunalla suht säännöllisesti, jotta pysyvät suorassa. Ravinteiden saanti ja kastelu lisää pituuskasvua.

Komeahan tuo on, laittaisin  ruukkunsa vähän ylemmäksi,hiekan sekaista multaa pohjalle eikä juurentyvelle, muutamia rantakiviä tai muita kauniita vaaleansävyisiä koristeeksi ja turvalliseen paikkaan korkeammalle. Ei monellakaan ole 10 vuotiasta kaktusta.

Joo, tarkoitus olisi tosiaan mullat vaihtaa :). Käyköhän kylvömulta hyvin? Kuulinkin jostain että kaktukset harvoin elää yli 10 vuotiaiksi. Kaippa tätäkin täytyy alkaa hoivaamaan, vaikka kaktukset ei ihan mun juttu ookkaan. Ihan hellyytävähän tuo on.

Hiekansekainen ja laiha multa  käy mainiosti. Juuripaakkua ei kannata juuri rikkoa ja käytä patalappuja/nahkarukkasia ja sanomalehtitötterön sisään pujota tuo jorma, piikit ne pistelee…

En ole kuullut, että kaktukset eivät ole pitkäikäisiä. Ehkä ihan hyvä, koska mulla on vanhimmat jo yli 30 vuotiaita… Tosin olen jo vähän kyllästynyt osaan niistä, mutta ei voi poiskaan heittää.

Jokin Pilosocereus sanoisin minäSen jälkeen meneekin sitten sen verran arvailuksi, että tarkemmin en uskalla sanoa.

Ja ruma tuo ei minusta ollenkaan. Harrastajana ottaisin onnellisena vastaan, jos tyrkyllä olisi…

Uudelleenistutus läpäisevään hiekansekaiseen multaan kuten yllä jo neuvottiinkin, mutta silläkään ei vielä ole kiire. Vähän vajaahan tuo ruukku on, mutta enemmänkin esteettinen seikka - kasville siinä on multaa tarpeeksi. 

Se kymmenen vuotta ei ole kaktukselle ikä eikä mikään. Tosin tuo on kymmenessä vuodessa venynyt pituutta aika reilusti; omani, sukulaislajit ovat kasvaneet minulla parissakymmenessä vuodessa vähemmän.

Kiitos neuvoista. Eiköhän tuo uuden mullan saa ja ala sitten viihtymään. Luulen nimittäin että tuo multa on ihan tavallista kukkamultaa, joten aattelin nyt vaihtaa parempaan niin saa sitten muutaman vuoden taas olla ihan rauhassa.

Osaattekos kastelusta vielä sanoa jotain? Varmaan aika vähän vaatii? Ja no alkoi melkein kaduttaa toi rumilukseks haukkuminen. Jotenkin kuitenkin vähän salaa jo ihastuinkin tuohon :D.

Saapahan vähän vaihtelua kun mun muut huonekasvit on niin vihreitä ja reheviä.

Voisiko olla hopeapylväskaktus Cleistocactus strausii

Tässä jälleen yksi visainen varretettu tunnistettava kaktus. En ole löytänyt netistä, vaikka olen hakenut parisen viikkoa kyseistä lajia. Löytyykö keneltäkään tietoa. Tiedosta Kiitollinen.

sormikaktus

Minä lähtisin hakemaan lajia mammilaria osastolta. Villi arvaus m. zeilmanniana (edellyttäen, että kukkii valkoisin kukin) .

Ei ole m. zeilmanniana. Kaktus muistuttaa mätäskaktusta. Versot noin 3- 4 cm pitkiä. Luultavasti tämä on joku mätäskaktus hybridi. Tässä pari kuvaa mammillaria zeilmannianasta. Kukkien väri voi myöskin olla karmiininpunainen.

Mammillaria zeilmanniana

Mammillaria zeilmanniana 2

No, niinpä onkin aivan erin näköinen .

Heips!

Eli tällaiset viime keväänä saadut oksat/alut olisi tunnistettavana.

Tässä ensimmäinen. Lähinnä tätä ulkonäköä olevan löysin Epiphyllum anguliger kaktuksen. Kuuluvatko nämä yökaktuksiin? Ja jos se on tuo niin onko sillä suomenkielistä nimeä? Kuva alla.

Toinen kaktus on sitten tässä. Tämän lahjoittaja nimesi yönkuningattareksi, mutta taas kuvahaun perusteella yönkuningatar oli erilainen. Olisiko tämä kuitenkin joku yökaktus? Vai esimerkiksi tuoksulehtikaktus, josta löysin täältä kuvia ja keskustelua?

<p>&nbsp;</p>

Mie oon tuntenut tuon ensimmäisen kaktuksen nimellä kalanruotokaktus. En tiedä, kukkiiko se yöllä vai päivällä, kun en ole koskaan nähnyt sitä kukkivana.

Toinen kaktus on tuoksulehtikaktus, sitä kutsutaan usein yön kuningattareksi tai yön prinsessaksi. Se kukkii yöllä, ja tekee suuren, valkean kukan.

Alkuperäinen kirjoittaja: VP

Tuo ylempi on Epiphyllum anguliger. Tätä lajia kutsutaan mm. "kalanruotokaktukseksi" ja "tikapuukaktukseksi".

Alempi on Epiphyllum oxypetalum eli tuoksulehtikaktus.

Kumpikaan ei ole yökaktus, vaan ne ovat lehtikaktuksia.

Selenicereus anthonyanus
(syn. Cryptocereus anthonyanus) muistuttaa ulkonäöllisesti melko paljon E. anguligeria, mutta ne eivät ole sukua toisilleen. Myös tätä lajia kutsutaan "kalanruotokaktukseksi" ja "tikapuukaktukseksi".

Tunnistaako kukaan tätä:

kaitsu-67 oisko tä Mammillaria Elongata

mummeli näyttä joltain echinocereukselta

Tuossa on kuin hiukset päässä:)