Mummeli, mun mielestä tuo näyttää kyllä hyvin vahvasti Oreocereus celsianukselta. Sillä on paksummat piikit ja karvaa harvemmassa kuin Oreocereus trolliilla. Vaikka karva on harvempaa, se on kuitenkin pidempää kuin trolliilla. O. celsianus on käsittääkseni yhtä helppohoitoinen kuin O. trollii. Molempia kutsutaan nimellä "Andien vanha mies" (Old man of the Andies). Ovat kotoisin kylmältä vuoristoseudulta ja kestävät siksi hyvin pakkasta. Tykkää aika voimakkaasta auringonpaisteesta. Kukittaminen voi olla hankalaa, ja jos muistan oikein, kukat ovat aika vaatimattoman kokoisetkin.
Kuvissa vertailun vuoksi edellä mainitsemani Oreocereus trollii.
Miten korkea toi on? ja onko se kukkinut koskaan?
Vaarinkaktuksella ‘Cephalocereus senilis’ on enmmän ja pitemmät karvat.
Se on nyt 38 cm korkea. Ostin sen heinäkussa 2007, jolloin se oli hieman vajaa 10 cm korkuinen. Alla silloin otettu kuva. Merkintöjeni mukaan se oli elokuussa 2011 26 cm korkuinen, jos kavuvauhti kiinnostaa tarkemmin.
Ai niin, unohdin vastata, että ei ole kukkinut. En kyllä ole sille koskaan antanut kunnollista viileää kautta. Viime talvena se oli ensimmäistä kertaa marras-joulukuussa lasitetulla terassilla 0-10 asteessa, mutta kun kovat pakkaset tulivat, oli pakko ottaa se sisään, eli kausi jäi liian lyhyeksi. Sitä ennen se on ollut aina läpi vuoden n. 24 asteen huoneenlämmössä.
Kyllä se näyttäisi olevan Oreocereus ‘Orecereus celcianus’, samanväriset piikit ja runsaasti villaa.
Tarkoitatko mummelin kaktusta? Se on munkin mielestä O. celcianus, mutta tämä mun pitäisi olla O. trollii.
Tuosta alemmasta minä päättelin, että se on, mutta tarkistin vielä googlella haun, ‘O. trollii’ ja ilmeisesti se on se, niin kuin pähkäilit.
edit. tuon pitemmän kaktuksen "vartalo" näyttää samalle kuin Kyhmykaktus ‘Notocactus’
No niin, nyt laitoin nämä kaktuksen pennut ihan oikeisiin ruukkuihin. Minulla ei vaan ole vielä tietoa mitä niistä tulee, mutta kuulemma joistakin pylväs.
Yritin laittaa siten, että suunnilleen samat samaan ruukkuun ja johonkin ruukkuun sekalaisia.
Mini kasvihuone
etsi googlesta oreocereuksella ne ovat karvasia
sorry olin vähen myöhässä
Onko tuo ylempi kaktus? sillä niitä siemeniä vahingossa lensi väärään ruukkuun ja nyt niitä nousee taas erään toisen kasvin mullassa.
Huom! tuossa ylemmässä pennussa on uusi lehti tai oksa, mutta miten nuin pieni voi tehdä niitä? Nuo kaikki 3 on ihan erilaisia. Edessä olevaa voitte unohtaa, sillä mulle kerrottiin siitä jo, että siitä tulee pylväskaktus.
Hei, nyt minulla sellainen pulväsmallinen on alkanut liyistyä, eli siitä taitaakin tulla opuntiakaktus.
Jestas sentään miten nuita on nyt noussut piilosta ylös. Niitä on nyt yhteensä 6 taimia. Aina joku nousee jostain kukkaruukusta, koska siemenet lensi vahingossa vääriin rukkuihin.
Tänään just nostin yhden tuollasen kaktuksen “väärästä” paikasta ja siinä oli todella pitkä juuri.
Saapa nähdä millaisia niistä tulee.
Mikä kaktus aloittelee kukintaansa.
Nyt kun nimi on googlasin sehän se kiitos. Kiitos kirjeestä hoyabella.
Marraskuu vai joku muu kuukausi?
Ehottomasti kesäkuu
Mun silmään näyttää marraskuulta