Tunnistatko tämän puun?

Kovasti koivunlehden tyyppinen on, mutta hivenen poikkeava malli. Oliko koko puu tällainen?

ei vastannut mielestäni koivun kasvutapaa. yksi pitkä, suora ja paksuhko vuosikasvain jota koivut ei mielestäni muodosta. lisäksi eihän koivussa yleensä ole kämmenen kokoisia lehtiä.

otan vertailun vuoksi ryhmäkuvan jossa on erillaisia lehtiä.

tässä hiukan epäselvä kuva josta saa jonkinlaista mittakaavaa.
ylärivi vasemmalta alkaen: männyn neulanen, lyhyt kuusen oksa, koivu, tuomi, pihlaja
alhaalla: vaahtera
oikealla: mysteerilehti.
yritin etsiä mahdollisimman keskivertokokoisia lehtiä.

Minustakin kyllä vaikuttaa koivunlehdelle. Koivunlehti voi olla kämmenenkokoinen! Tuli keväällä omalla pihalla tällainen ilmiö. Olimme karsineet puuta hieman liian runsaasti ja puu lähti vähin lehdin matkaan, mutta lehdet olivatkin sitten tosiaankin kämmenenkokoisia. Onneksi “toipui” kesän aikana. Toki kuulostaa ihmeelliselle, että se oli yhden kasvuvarren varassa, eikä erillisessä oksassa…

Ja usein olen nähnyt nimenomaan pienissä koivuntaimissa tosi isoja lehtiä.

aika jännä juttu. pitää käydä joku päivä ottamassa koko kasvista kuvan niin jos se varmistaisi asian.

Haapa tekee joskus tuollaisia, millainen runko siinä on?

Täältä yksi ääni nuorelle haavalle minun silmillä katsottuna ei olisi koivu, joku siinä vaan ei näytä koivulta.

Kiurunkannuksen kanssa samaa mieltä olen.

Kysymyksessä on koivun juurivesa, jollainen tekee aina tavallista suuremmat lehdet. Samanlaisia lehtiä syntyy koivussa, kun sen rungosta alkaa kasvaa uusi latva pakurikäävän tuhoaman latvan tilalle.

Koivunlehtihän lisäksi haisee koivulle jos sitä mytistelee, se on kans hyvä tuntomerkki.

rypistelin eri puiden lehtiä. koivun lehti tuoksui yllätysyllätys koivulle, mysteerilehti tuoksui koivulle myös, haavan lehti tuoksui myöskin miedosti koivulle. kasvutapa oli samanlainen kuin yksittäisellä pajun oksalla. suora oksaton ruikula jossa tasaisin välein lehtiä.

Naapuritontilla kasvaa tällainen puu…   mutta mikä?

Minä koitan taas :slight_smile: Mongolian- tai tataarivaahtera?

Kiitos Heksu! 

Mikähän tämä puu on? 

Saarni ???

Lehdet ja niiden järjestys viittais kirsikan sukulaisiin mielestäni.

Bumble, tarkoitatko Prunus- sukua, johon kuuluvat tuomet, kirsikat, luumut ja mantelit ? Suomen puu-ja pensaskasviosta niiden kohdalta ei löydy mitään kuvan kaltaista. Ai, mutta jospa tuo onkin jokin ulkolainen puu siis sellainen jonka ei katsota meillä pärjäävän.