Tunnistatko tämän puun?

Se kasvaa mieheni haudan vieressä Oulussa. Jotenkin tuntuu, että ei se kovin arka voi olla…
Saisin kai sen selville, jos  soittaisin hautausmaatoimistoon…

Sen runko muistuttaa vähän koivunrunkoa.

Jokin jalopähkinä?

niin on, Juglans, asiantuntijakaan ei tunnista niitä pelkän lehden perusteella :wink:

Tässä "kokovartalokuva"…

No jos on jalopähkinä, sitten japaninjalopähkinä taitaa olla ainut, mikä viihtyy noin pohjoisessa.

J. mandshuricakin saattaa tulla kysymykseen…

Eikös jalopähkinöissä lehdet ole kuin saarnissa tai pihlajassa, vastakkain kiinni ruodissa.?Tuossahan nuo lehdet näyttävät olevan vuorotellen oksassa, ainakin minusta näyttää niin. Nyt kun on tuo kokokuva, niin voisiko olla tuohituomi, en tiedä kyllä sen pärjäävyyttä pohjoisessa.Ja juu, prunus sukua tarkoitin.

millä Prunuksella on liuskaiset lehdet?

En tiedä mutta eihän tuossa kuvassa nähdäkseni ole liuskoittuneet lehdet, jos siitä on kyse.

…vaan pitkät vuosikasvut :wink:
ja runko kuin maackiilla? …nyt kun tulin kurkanneeksi lisättyä runkokuvaa;)

Juuri niin.On näköjään kasvikortistossakin ja vyöhykkeetkin sopii :slight_smile:

Täytyypä muistaa keväällä käydä katsomassa millainen on naapurin tuohituomi lehtevänä…

Kiitos tietäjille!
Tämä on minulle aivan uusi tuttavuus.

Tuo puu näyttää juuri sellaiselle, mistä nappasin siemenöisiä (isoja) loppusyksystä Hesasta! Silloin sain vastaukseksi, että Jalopähkinä. Oletko nähnyt kukkia siinä? Toivon todella, että itsellä keväällä alkaa pähkinä nousta… Puu on kuin palmunlehvä, tummanvihreä ja paksun vahamainen lehdiltään, jos on sama.

En ole sattunut kukinnan aikana käymään hautausmaalla. Kyllä se taitaa olla tuohituomi. Netin mukaan niitä näyttää olevan Oulun puistoissa.
Tämä yksilö on nuori; ollut tällä paikalla n. 3 vuotta.

Mulla valitettavasti on huono talvinen kuva puusta, helpottaisi varmasti paljon jos puulla olisi myös lehdet… Uudelta pihaltamme löytyy useampi kuvassa oleva puu. Olen kuvitellut sen olevan hopeapaju. Pajuksi ainakin luulen, koska oksissa on kuin pajun "nuppuja".

^Terijoensalava. Pallomaisesta kasvutavasta tunnistaa :slight_smile: Lehdistökin on hieman nukkainen joten joku joskus saattaa hopeapajuunkin sen sekoittaa, mutta kasvutavasta ei voi erehtyä.

Voisiko joku varmistaa, että tämä on tuija, jotta pääsen kyselemään tarkemmin tuijan hoidosta :slight_smile: Mikähän tuoja kyseessä on?

Mitenkä tuo näyttää mun silmään katajalle… sanokaapa fiksummat onko tuo tuija?

En voi kehua olevani fiksumpi, mutta kyllä tuo on kataja. Indy, hieraise sormissasi oksaa, katajan aromin kyllä tunnistaa.