Niin eihän missään pajuissa kaksia kukkia ole, eli noi keltaset pitkät norkot on ne hopeapajun/salavan kissat eli kukat.Olen jostain lukenut että kaikki hopeapajut ovat poikia eli hedeyksilöitä, että se lisääntyis vain kasvullisesti, kun se on vain yksi “muoto”, niinkuin terijoen salavakin.(En tiedä miten se oikeaoppisesti ilmaistaan)
Pari minulle tuntematonta puuta kävin tänään sadeaamuna kuvaamassa, joten pahoitteluni kuvien laadusta… Tässä ensimmäinen, kukkii nyt valkoisin kukin. Oma veikkaukseni luumupuu.
Toisena on tämä puu. Tällä hetkellä isot punaiset nuput, jotka ovat ihan aukeamispisteessä. Onko omenapuu?
Oikeassa olet. Luumupuu ja omenapuu.
Hienoa, sain sitten niihinkin varmuuden! Kiitos paljon!
Mites noiden omenapuiden kanssa kun olen kuullut, itse en niistä mitään ymmärrä, että tarvitaan ns. tyttö ja poikapuoliset omenapuut jotta omenat maistuvat hyvilät. Onko asia näin? Entä mistä sitten tietää mitä nämä ovat ns. sukupuoleltaan?
No kyllähän omenankukissa on pojat ja tytöt samoissa kukissa. Ehkä olet kuullut siitä, ettei omena mielellään pölytä itseään eli pitäis olla toinen puu pölyttäjänä. Siitä. mitkä pölyrtävät hyvin mitäkin, on paljon kirjoitettu, mutta Valkea Kuulas on hyvä yleispölyttäjä ja aivan ihana omena muutenkin. Jos puita on useita samassa tai lähipihoissa, ei asiaa tartte edes miettiä.
Okei… Meillä on “vanhassa kodissa” omenapuita noin kymmenen pihalla. Lajikkeista en tiedä yhtään mitä ovat, enkä tiedä ovatko kesä-, talvi- vai mitä omenia. Mutta anoppi kertoi ettei niitä kannata edes maistaa sillä ovat järjettömän pahoja. Niinpä olen niitä aina vienyt lampaille. Olenko siis ollut ihan pölvästi, kuten myös anoppi, ja nuo siis ovatkin kaikki ihan syötäviä!?
Jos ovat talviomenia niin ne ilmeisesti ovat pahoja maasta syötynä mutta säilönnän jälkeen maistuvat??
Talviomenat kypsyvät vasta säilytyksessä. Ja happamat lajikkeet ovat mahtavia omenasoseen ja -hillon tekoon.
Pihalla on aika nuori puu joka on kärsinyt kovista talvista, mutta on sinnikäs ja hengissä. Otin kuvan siitä nyt kun se kukkii. Lehdet ovat pienet, korkeintaan noin kolmesenttiset ja kovat, siis vain murto-osan omenapuun lehtien koosta. Pienet valkoiset kukat lähtevät omasta varrestaan .Puu oli jo taimena melko korkea ja kapea. Oli sillä lappukin kaulassa joskus mutta sekin oli lukukelvoton jo ostaessa, myyjä sen sanoi ja ajattelin että muistan nimen sitten kotona. Eipä ole tullut mieleen. Veikkauksia?
eikös tuo liene joku Amelanchier?
sirotuomopihlaja taitaa olla eniten puumainen kasvutavaltaan ja myös heikoiten talvea sietävä?
(iso)tuomipihlaja
Kiitos vastauksista. Ostin sen aikoinaan ruukussa ja se oli jo silloin noin parimetrinen jonka ehkä viisi oksaa oli pystykasvuiset. Ajattelin kasvattaa siitä puun, en aitaa. Nyt suurin osa oksista on paleltuneita ja kolmen oksan kärjessä on ne lehtevät ja kukkivat tupsut. On se sitten mikä tuomipihlaja vaan, (se nimi se muuten oli, tuomipihlaja,heh) voikohan sen raadon leikata syksyllä ronskimmalla kädellä! Mikään nopeakasvuinen se ei ole.
Mikä puu tässä on kyseessä? Kasvaa pihapiirissä Espoossa 1b vyöhykkeellä. Ei siis ole istutettu. Mistähän lie tuohon eksyny.
näyttäis jalopähkinältä?
Tai saarni? Kova leviämään siemenistä.
Ennemmin olisin jalopähkinän kannalla.Saarnin lehtiruoti on jotenki nivelikkäämmän oloinen ja lehdet kasvaa vastakkain.
Tai siipipähkinä?
tällainen taas vailla nimeä. Ilmeisesti joku leppä?
Vai voisiko olla jokin pyökki?
pensasleppä - joku niistä?