Tunnistus: Kaktuksen tunnistusta, suljettu

Sitä minäkin olen kysellyt, että onko kukkinut… Eipä tuo ukko ainakaan muista että olis… Ilmeisesti tämmönenkin kasvi aika “vanha”, kun noin isoks kerenny… Pitääpä siitäkin haastatella anoppia ens kerralla… :slight_smile:

Eikö kukaan tunnista minun kaktustani 12:sta sivulla on linkki kuvaan,tosin epätarkka kuva…

toivotar,näyttäisi äkkiseltään olevan Gymnocalycium baldianum.No ainakin jokin gymnocalycium

tietääkö kuka tämän kaktuksen nimeä?

kukka menee yöksi suppuun ja aukeaa päiväksi. kaktus pääsee heti ulos kun näyttää siltä, että on kukkimisensa tältä erää kukkinut

Metsänasukas, mulla oranssi versio vastaavasta tapauksesta. Ostin pääsiäisenä ruokakaupan hyllyltä ja laitoin sen pussukankin talteen jonnekin. Olisiko Rhipsalidopsis? Ainakin se yöksi sulki kukat ja aamulla auringon noustessa avautuivat taas. Samat kukat kestivät muutamia päiviä ja sitten kopsahtivat kuivuneina pois.

Google löysi tuollaisen liilan version Rhipsalidopsis rosea.

Olisiko sama Linkki

Kolme viikkoa sitten Jyväskylästä Viherlandiasta ostetulle kaktukselle kävi näin...

Itselleni en siis voi kunniaa näistä kukista ottaa, mutta upeita ovat kuitenkin. Mikä kaktus mahtaisi olla kyseessä?

Lajista en tiedä, mutta tavattoman kaunis kyllä. Harmittaa, kun harvoissa kaktuspurtiloissa on kaktuksen tieteellistä nimeä mainittu.

Nyt tämän lajin tunnistaminen pitäisi olla helpompaa.

Ruukun halkaisija on 11cm, mistä saa käsityksen kaktuksen koosta. Kukat kestivät alle 2 viikkoa, jonka jälkeen kasvi pääsi ulkohoitoon. Nyt viimeisen viikon aikana kaktus on alkanut tekemään uusia nuppuja. Taitaa olla kyllästetty joillakin hormoneilla myyntiä varten, tai sitten kyse on vain erittäin helposti kukitettavasta lajista.

Laitan kuvan vanhasta hidaskasvuisesta kasvistani tännekin, kaktuksiin kait tämä kuuluu.. Ei ole minulla kukkinut, mutta kuulemma kukki isoisälläni ... kauan sitten. On siis ymmärtääkseni lehtikaktus, mutta onko jokin tuoksulehtikaktus vai mikä?

Luulisin, mulla on samaa eikä ole kukkinut.

Jäin (viime yönä kuu ) etsiskelemään itse tietoa tuosta tuoksulehtikaktuksesta. Löysin tällasen: Epiphyllum Oxypetalum. Kait se on sitten se. Jos on niin tekee aivan ihastuttavat kukat - kumpa vaan osaisi hoitaa sitä oikein ja saisi kukkimaan jonain päivänä...!

Saisikin kukkimaan, on nuo mulla kasvaneet, mutta kukkia ei ole ollut.

Minullakin on tuo tuoksulehtikaktus nuori yksilö. Luulisin, että kesät ulkona varjossa pidetyt lehtikaktukset kukkivat takuuvarmasti sitten kun ovat tarpeeksi iäkkäitä. Asuinhuoneen tasaiset olosuhteet eivät haasta kaktuksia kukkimaan.

Joo, jos kokemusta, tietoa ja vinkkejä oxypetalumin kasvatuksesta niin olisi kiva lukea niistä! Lehtikaktus -osastolla olisi "tilaa" aiheelle, josko saisin lopultakin vaikka isommaksi kasvamaan, eikä olisi ressunen silleen kiikunkaakun koko ajan...!

Löysin vihdoinkin lajinimen kukalleni... Gymnocalycium pflanzii.

Kahdeksan kehäpiikkiä ja yksi keskipiikki tummempine kärkineen. Kukka vastaa löytämiäni kuvia, joten kyse ei ole hybridistä. Lopullinen tunnistus tapahtui "The complete encyclopedia of cacti" -kirjan avulla, jossa oli täsmälleen omaa kaktustani vastannut kuva ja tunnistusohjeet. Boliviasta on kotoisin.

Vielä lisäys. Kirjan tekijänä ovat Rudolf Subik ja Libor Kunte.

Mikähän kaktus mahtaa olla kyseessä? :)

taitaa olla joku stapelioista, raatokukista. ei kaktus.

Kyllä se raatis on

Mumpilla on purppuraraatokukka, Stapelia grandiflora.