Tunnistus: Kaktuksen tunnistusta, suljettu

Tulitikkukaktuksena olen tätä pitänyt, mutta nyt kun näitä sivuja selailin niin siinä sanotaan olevan keltaiset kukat ja lehdetkin näyttää olevan sileät, ei tällaiset nukkaiset kun tässä mun roippanassa. Ikää on ainakin 5 vuotta, amppelista roikkuu puolisen metriä ja ekaa kertaa kukkii nyt. Kuka hän lienee?

korallikaktus - tarkempi nimi ei tiedossa.

vie amppeli ensi kesänä ulos puunoksaan ja tuo takaisin sisälle, kun pakkaset uhkaavat. koralli kiittää ja kukkii tolkuttomasti parin viikon päästä eli juuri nyt.

ihan vähän kukkii myös alkukesästä ulos päästyään.

Haluaisitko Fellow vaihtaa pätkän omaasi keltakukkaiseen?
Miullakin kukkii nyt pitkästä aikaa tuo sileälehtinen, ekaa kertaa moneen vuoteen (kasvi on ollut mulla yli 13 v.)

Mai-lee, kiitos! Tuo on viettänyt kaikki kesänsä pitkälle syksyyn omenapuun oksassa roikkuen marraskuun- ja lehtikaktuksien kanssa. Sain pienen alun vuosia sitten Tirlittanilta, vanhalta penttiläiseltä.

Hyrinä, toki vaihtarit sopii. Lähteekö tuo kasvuun nyt vai odotetaanko kevättä?

:slight_smile: fellow, tuolla hoidolla se nyt kun on kasvanut “isoksi”, kukkii varmasti joka syksy. kastele sitä maltilla kukinnan loppuun ja pidä sitten janossa jonnekin helmikuulle asti. sitten vasta uudelleen vettä ja maltilla taas.

Rhipsalis pilocarpa.

Eiköhän nuo lähtis, minä voisin ainakin kokeilla. Laitan hölöä, Fellow.

Mikälainen on kuningatakaktus??haluaisin tietoa ja kuvia?minulla on pistokkaita tästä.

Tässä on pistokkaat,haluaisin tietää tästä kuningatar kaktuksesta enemmän.

tässä olisi kaktukseni,jos joku osais tunnistaa ne?viimesin on tehnyt kukkia.

Minustakin näyttää että se on nurinpäin, ja onko nuo kaikki samaa lajia?

Toivotar, ylläolevassa viestissäsi on kuvien lukumäärä liian suuri. Rajoitus on maksimi 3 kuvaa per viesti . Laittelin hölöä tulemaan myös.

ei ole väärinpäin,sillä on juuretkin silläpuolella,minkä laitoin alapuolelle:)se vain näyttää.on nuo mun tietääkseni samaa lajia,tai jos on eri kuningatar kaktuksia?

No sit olimma hoyabeen kans väärässä :slight_smile:

Mulla on tuollainen “väärinpäinkaktus” tai ainakin aika samannäköinen.

Löysin n.30 cm oksan Kreikassa jalkakäytävältä, kun oli leikattu siinä sekapensasaitaa, kotona pätkin sen osiin, ja jätin kuivahtamaan pitkäksi aikaa koska oli juuri pimein vuodenaika tulossa.Enpäs meinannut uskoa silmiäni, niihin pätkiin joihin tuli juuret, ne tuli väärään päähän.Ratkaisin asian laittamalla pistokkaat kyljelleen purkkiin, ja ne lähtivät kasvuun ovat vieläkin minulla.

Silloin ajattelin että jahka saan aikaiseksi nimimerkin ja opettelen p-netin käyttöä, niin otan tämän joskus puheeksi, mutta olin unohtanut sen.Näköjään kaikki tulee täällä puheeksi ennemmin tai myöhemmin vaikka itte unohtais asian.

Toivotar, ensimmäinen kasvi tuossa kuuden kuvan satsissasi on Haworthia, tarkemmasta lajista en osaa sanoa.

Kahden seuraavan kohdalla tajuan, miten paljon olenkaan unohtanut kaktuksista muutamassa vuodessa, koska nuo kyllä pitäisi tunnistaa. :slight_smile:

Neljännen kohdalla veikkaan Mammillaria elongataa. Viidennestä en osaa sanoa mitään.

Alimmassa kuvassa on jokin Gymnocalycium. Toivottavasti se kukkii vielä uudelleen, koska kukkivan kaktuksen tunnistaminen on huomattavasti helpompaa.

kiitos tunnistuksista:)auttoi jo paljon,vielä muutama ilman nimeä.

tuo vasemman puolimmainen on yön prinssi, selenicereus hamatus. Ja se ON oikein päin istutettu. Niin hassulta kuin tuntuukin, hamatus istutetaan nystyt alaspäin!

niin vielä, toivotar, kannattaa katsoa ketju kaktukset/yökaktukset :smiley:

Tässä kuva, alunperäisen oksan poikkileikkaus 6 sakaran tähti, uudet oksat 4 sakaraa.Oksa oli irronnut liitoskohdastaan, ja latva oli leikattu.Tämän liitoskohdan päättelin olevan siis tyviosa.Kotona leikkasin pätkiksi ja huolellisesti tyvipuoli alaspain laitoin ne kuiviltaan saviruukkuun pystyyn.Sitten aikojen päästä 2kpl oli tehnyt ihan leikkauskohdasta nipun juuria.Se tyvipalikka ei lähtenyt.

Uudet oksat tulee nystyrän alapuolelle, mutta entäs se oksan irtoomiskohta.Laitan kuvan, kirjoitin nyt vahingossa tähän pikalisäykseen ja laitan kuvan erikseen.