Kuva liittyy edelliseen viestiini.
Tietääkö kukaan, mikä laji tämä on? Se myytiin 3 vuotta sitten jouluna "joulukaktuksena", mutta se kukkii useita kertoja vuodessa (ainakin jouluna, keväällä ja syksyllä). Se kukkii myös parhaillaan. Kukat ovat hailakan vaaleanpunaiset, vaikka näyttävät kuvissa valkoisilta. Kukat ovat 6 cm pitkiä.
sanoisin jotta marraskuun kaktus. Omanikin kukkivat vähän milloin haluavat eivätkä edes samaan aikaan välttämättä vaikka hoito onkin sama.
Kiitos vinkistä, Hennuli! Onko siis kyseessä jokin Schlumbergera-risteymä? Voiko marraskuunkaktuksia erottaa joulukaktuksista? Kirjani mukaan niitä on niin paljon risteytetty keskenään, että nykyään puhutaan vain Schlumbergera-risteymistä. Minulle nämä lajit ovat aivan vieraita, vaikka kaktuksia harrastankin.
kyllä marraskuun ja joulukaktuksen erottaa lehdestä, joulukaktuksella se on enemmänkin piparireunainen…
Kiitos, Suhvi! Eli kyseessä on jokin Schlumbergera truncata -lajike? Sen tiesinkin, että tällaiset voivat kukkia muulloinkin kuin sinä aikana, jonka mukaan ovat saaneet nimensä, mutta onko tavallista, että esim. marraskuunkaktus kukkii ainakin kolme kertaa vuodessa eikä siis vain kerran vuodessa?
Minunkin laiska marraskuun kaktukseni innostui kukkimaan pääsiäiseksi, edellinen kukinta sattui juuri joulun alle:
Kyllä minunkin marraskuunkaktukseni kukkii yleensä pari kertaa vuodessa: Oikeasti silloin marraskuun tietämillä ja sitten nyt pääsiäisen aikoihin.
Ostin kuvassa olevan kaktuksen syyläkaktuksena eli Mamillariana. Tietääkö kukaan sen tarkempaa lajia? Olisiko se M. saboae? Vai onko se sittenkin Rebutia? Olen lukenut, että vain Mamillariassa olisi nystyjä, mutta kun katson kuvia Rebutioista, niin mielestäni niissäkin näkyy samantapaisia nystyjä. Eli voiko Mamillariaa ja Rebutiaa erottaa mistään varmuudella toisistaan.
Hmm… Tuo voisi olla Mammillaria vetula ssp gracilis.
Täältä löytyy tietoa ja kuvia Mammillaria-lajeista: www.mammillarias.net .
Kiitos vastauksestasi, mutta ehdottamasi laji se ei ilmeisesti kuitenkaan voi olla, sillä siinä pitäisi olla piikkejä, mutta omassa kaktuksessani ei ole varsinaisia suoria piikkejä ollenkaan. Lisäksi väri on erilainen. Mamillarioiden pitäisi kukkia helposti, joten jos se kukkii, pitäisi tunnistaminenkin olla helpompaa. M. saboae kyllä näyttää kutakuinkin samalta kuin omani (siitäkin on tosin eri variaatteja), ja ne tekevät erittäin isoja pinkkejä kukkia pitkän varren päähän (jopa 5 cm kokoisia), toisin kuin useimmat muut Mamillariat, joiden kukat ovat pieniä ja muodostavat seppeleen. Tiedätkö, onko vain Mamillarioilla nystyjä vai voiko niitä olla myös esim. Rebutioilla?
Jos kaktuksesi innostuu kukkimaan, niin sen tunnistaminen helpottuu huomattavasti. Mammillarioiden kukat erottuvat selkeästi esim. Rebutioiden kukista.
Nystyjä on muutamilla lajeilla, joten se saattaa hankaloittaa tunnistamista.
Runsas kuukausi sitten ostamani syyläkaktus on nyt alkanut kukkia, mutta en vieläkään ole saanut lajia selville. Lisäksi se on alkanut tehdä isoimpaan syylään, joka siis kukkii, myös piikkejä, jotka ovat puoliksi valkoisia ja puoliksi ruskeita. Tietääkö kukaan lajia nyt, kun kukatkin ovat nähtävillä?
Tuo on selvästi Mammillaria, mutta aivan tarkkaa nimeä en juuri nyt pysty antamaan.
kyllä tuo minunkin mielestäni olisi mammillaria gracilis. Lainasin justiin yks päivä kirjastosta kaktuskirjan, jossa oli mammillaria graciliksen kohdalla samannäkönen kaktus kun tuo. samannäköiset kukat, ja isoimman verson kärjessä pari vähän tummempaa piikkiä. ja kun googlen kuvahakuun pistää mammillaria gracilis, niin tulee samannäkösiä kuvia.
Kiitos vastauksista! Tutkin M. graciliksen kuvia netissä, ja se kyllä muistuttaa omaani, mutta löysin systemaattisesti kaksi eroa; Kuvissa sen piikit ovat kokonaan ruskeita, mutta mulla ne ovat alkuosastaan valkoisia ja vain kärkiosasta ruskeita. Lisäksi mun kukat ovat puhtaan valkoisia (ainoastaan kukan sisällä on hieman kellertävää), kun taas kuvien kukat olivat selvästi myös terälehdiltään kellertäviä. Mutta ehkä mun kasvi on joku muunnos M. graciliksesta tms.
Kaikki on aina mahdollista, kun on kyse kasveista. Muunnoksia on paljon ja joskus syntyy luontaisia muunnoksia aivan vahingossa.
Luin että Mammilaria tekee ruskeita piikkejä kukinnan jälkeen.. Tai kukkavanan yläpuolella olevat piikit muuttuu ruskeaksi..
Nyt olen vihdoin saanut selville mamillariani tarkan lajinimen (todennäköisesti). Se on M. gracilis var. fragilis. Eli kyseisellä variaatiolla suorat piikit ovat puoliksi ruskeat ja puoliksi valkoiset, ja väritys muutenkin vastaa omaani. Variaatio fragilis siis eroaa väritykseltään jonkin verran perusmuodosta M. gracilis (sen kukat ja kaarevat piikit ovat paljon valkoisemmat).
Kiva, että sait selville oikean nimen.