Sivulla 15 on anopin kaktus. Nyt se kukki ja sain puhelimella otettua muutaman laatukuvan 
Saako selvää mikä kaktus on?

Mikä kaktus? Luulin, että se on "epiphyllum angulier" eli kulmakaktus. Nyt siihen on ilmaantunut useita kukkanuppuja ja enää se ei näytäkään samalta. Tämä minun kaktukseni on vanhaa kantaa ja lähtöisin Ruotsista. Pitäisi kukkia kerman värisin kukin, mutta minulla se ei ole aikaisemmin vielä kukkinut. Mielenkiinnolla odotan kukkien aukeamista.
Sittenkin ilmeisesti kulmakaktus!
On se e.angulier (=kalanruotokaktus)
. Kukat ovat tuoksuvat ja tekee kuulemma syötäviä hedelmiäkin. Onnittelut!
Kiitos törnrosa onnitteluista ja tunnnistuksen varmennuksesta!
Se pudotti paljon nuppuja, kun toin sen viileältä kuistilta sisälle lämpimään. Mutta ehkä huomenna ainakin yksi kukka aukeaa. Odotan tuoksua.
Mielenkiintoinen tuo tieto hedelmästä. Eli annan sen rauhassa valmistaa myös sen hedelmän, jos sellainen tulee. Maistaa en ehkä uskalla.
Muista pölyyttää se kukka ensin vaikka pensselillä. Tekstissä tosin mainittiin, että se hedelmän kypsyminen kestää vuoden. Minulla on kolkemusta marraskuun hedelmän kypsymisestä ja sekin kesti vähintäänkin sen vuoden verran.
Täytyypä kokeilla!
Joillakin kukilla siemenien kasvatus vie voimaa emokasvilta ja seuraavaa kuintaa saa odottaa. Kuitenkin olisi mielenkiintoista saada siemen aikaiseksi ja sitten vaikka uusi pikku siementaimi.
Onko tämä Marras- vai Joulukuun kaktus. Ei ole koskaan ollut näin täynnä kukkaa. Kasvi ei ole vielä kovin iso mutta kukkia siinä on paljon.
Marraskuunkaktushan se.
Kuka mahtaa olla hän, kolmatta kertaa kukkii tälle vuodelle…?
Marraskuunkaktukselta näyttää hänkin. Kukkii kyllä mihin tahansa aikaan ja montakin kertaa vuodessa ihan olosuhteista riippuen.
Tietääkö joku, mikä tämä kaktusta muistuttava rehu voisi olla? Versoissa on neljä särmää ja "piikit" ovat pehmeät, enemmänkin karvoja kuin piikkejä. Versot ovat aika notkeat ja sisältä samanlaista vaaleanvihreää tavaraa kuin päältäkin, ei maitiaisnestettä. Lähinnä minua kiinnostaa, onko tämän myrkyllinen ja voisiko se kukkia. Tämä on pieni yksilö, joka viihtyy loistavasti työpaikkani vetoisella ja kesällä tosi kuumalla ikkunalla. Kasvi on suorastaan järkyttävän sitkeähenkinen, äitini on yrittänyt tappaa emoyksilöä jo yli 20 vuotta.
Minä oon tuon käärmekaktuksena oppinut, mutta tiedä sitten mikä oikeasti on.
Ei, kun se olikin sellainen pyöreämpi "lehti"muodoltaan, se käärmekaktus:(
Metsäkaktus?
Kiitos. Voi hyvinkin olla metsäkaktus, vaikka tämä on mielestäni mätäsmäisempi kuin tällä palstalla ennestään olleissa kuvissa. Metsäkaktuksen nimellä olen koettanut etsiä tietoja, mutta se onnistuisi paremmin tieteellisen nimen avulla. Näin Stockmannilla tämännäköisen kesällä ja harmittaa etten kirjoittanut lapussa ollutta nimeä ylös.
Elä suotta harmittele, sois ollu väärä nimi kumminki ![]()
Hyvin samannäköinen yksilö kehkeytyi mulle pitahayan siemenistä.
Voi olla ihan hyvin sekin

Osaako kukaan auttaa minua kaktusteni tunnistamisessa? Yllä yksi tunnistamaton kaktukseni, kotisivuillani lisää, osa ehkä väärin nimetty. Tässä linkki kotisivuilleni.
Yritin etsiä vielä kaktukselleni nimeä. Selenicereus testudo -nimellä löytyi hyvin samannäköisiä, mutta osa tämän nimisiksi mainituista oli kyllä toisenlaisia ja keskenäänkin erinäköisiä. Ainakin kukkivat olivat erilaisia. Joko osa niistä oli väärin nimettyjä tai sitten vanha luonnossa kasvava kukintakokoinen kasvi on melko erinäköinen kuin pieni ruukkukaktus. Joka tapauksessa tuo on epifyytti ja hyvä on tietää sekin, että se ei kaipaa ankaraa auringonpaahdetta.