Tuntematon kellokukka

on se ukonkello, minustakin

Fiia, mie olen aika päiviä luovuttanut näitten “melkein-muttei-ihan”-kellojen kanssa. Kunhan ovat kauniita eivätkä vallan hypi silmille, niin olkoot mitä vaan!

(Ja mulla on sentäs kunnon kellokukkaopuskin - joka sanoo valkeasta ukonkellosta Alba’ näin: "yksinkertainen valkea, korkeus vaihtelee, kasvaa lajiominaisesti vain osittain, jos siemenlisäys. Ja lajikkeesta ‘White Ladies’ näin: Valkeista valkein, kukat suuria ja pitkiä, kukkii pitempään kuin jotkut muut lajikkeet. 100 cm, hyvin käyttäytyvä . kuin oikea lady.)

Oho, siis ei ole pelkästään valkoista ukonkelloa, vaan eri lajikkeitakin vielä. Huh, liikaa minulle!

Sailasi, mulla on sitte monenlaista ladya - onneksi. Ja siemenistähän ne tietty leviää.

Minulla olis kanssa pari tunnistamatonta kellokukkaa…

Nro 1

Nro2

Nro3

Kaksi ekaa ovat perennoja, koska näin niitä viime vuonnakin naapurin pihalla. Nyt olisi tarkoitus käydä naapurin villitontilta kaivamassa noita tuttavani puutarhaan (lupa on kysytty omistajalta).

Vuohenkello (maailman ykköskauhein rikkaruoho kauneudestaan huolimatta), ukonkello kahta väriä, harakankello

Samoin olisin vastannut kuin edellinen :slight_smile:

Kiitoksia :slight_smile:

Eli kandee siirtää pihalle toi rehu, mitä on kahta väriä…

Siirrä ukonkellot pihalle, niiden kanssa pärjää hyvin kun taittelee kuihtuneet kukkavanat pois. Mutta jos sulla ei vielä vuohenkelloa ole, niin älä edes haaveile siitä. Jotkut tykkää laittaa sitä johonkin omaan paikkaansa, jossa se ei jyrää muita alleen, mutta pitkän ajan kuluessa se tulee joka tapauksessa leviämään sinne minne ei sitä halua. Sitten alkaa kitkentä jolle ei elinaikana ole loppua, se kun lisääntyy yltiötehokkaasti niin siemenillä kuin juurilla. Pikkuriikkisinkin pala juurta lähtee uuteen kasvuun. Pääjuuri on kuin iso porkkana, joka valtaa alaa syvyyssuuntaan ja pienemmät juuret rönsyilevät leveyssuuntaan.

Ui sentään, en sitten siirrä sitä :smiley:

Kiitoksia vinkeistä!

Onko tässä jonkun kellokukan taimia? Otin nimettömiä ylijäämäpurkkeja talteen taimivaihdosta.

En kyllä kellokukantaimiksi sanoisi.

Kurppa, mitä siis veikkaisit? (Laitan kuvan toiseen ketjuun.)

Mun tuli mieleeni lehtorikko…

Aivan kuin olisivat jonkun ison kasvin taimia, jostakin syystä ensimmäinen mieleenjuolahdus oli joku piikkiputki, siitä on kauan kun niitä kasvatin, miltäköhän sinipiikkiputken taimet taas näyttivätkään?

hyrinä ja belgi, kummankin ehdotus olisi kyllä oikeaan osuessaan mieluinen. Jään vielä jännittämään, josko joku tunnistaisi varmasti.

Sinipiikkiputki näyttää tältä, joten ei ole se:

Mieleeni juolahtaa vuohenjuuri, kun noita intopiin lehtiä katselen.

Entäs jalomalva?

Tämäkin keskustelu täytyy viheltää poikki mun kuvani osalta: mai-lee kertoi taimien olevan peräisin häneltä. Ovatten alppipiikkiputken vauvoja.