Tuntokasvi, Mimosa pudica

Ostin Imatran puutarhamessuilta pussillisen tuntokasvin siemeniä. Tosin kylvin ne vasta kuukausi sitten, ja nyt ainokaisessa taimessani on kaksi niitä oksia. On kokeiltu, noin pienikin osaa jo kaikki temput, ts. lehdet menevät koskettaessa suppuun. Se on niin ihana sydän

Onko muilla tätä hurmaavaa huonekasvia?

Meillä on muutamia siemeniä odottamassa kuopuksen multiinpistoinnostusta. Tai oikeastaan sitä, että äiti joutaisi siihen avuksi :-)

Hauska kuulla, että olet onnistunut niiden kanssa!

Kannattaa sitten olla kärsivällinen! Itämisessä kestää kauan, mutta kyllä ne sieltä nousee. :)

Mullakin on tuntokasvia peräti yhden kasvinalun verran. Itse laitoin kanssa vasta noin 1½ sitten kasvamaan. Ostin siemenet tietämättä oikeastaan mitä ostin, sillä halusin vain jotakin kasvattamaan (alkuinnostus...). Kovasti on kuitenkin mielenkiintoinen kasvi :)

Tuntokasvia ei kasva tänä kesänä, mutta piiiiiitkään on ollut. Lapset rakastavat tätä kasvia, mutta ei kannattaisi kovasti poloista kiusata, revevämpi kasvu ja kukinta tulee rauhassa kasvaneille. Tosi viehettävä, suorastaan inhimillinen kumpani!

Niin on! Hankala vaan kun aina kun menee ohi niin haluaisi koskea lehteä... se on niin hauskan näköinen se lehti kun se menee suppuun ja sitten painuu multaa vasten.  :)

mulla on tuntokasvi jonka kylvin tänä keväänä (yksi ainut siemen iti). Nyt se on jo 25 senttinen ja haaronut ka todella paljon lehtiä (: tykkään. kuinka kauan menee että se kukkii? pussin kyljessä  luvattiin pieniä liiloja kukkia .. ei oo näkyny

tiiättekhän miksi mimosa iti minulla 3messa päivässä ja on nyt 2sentin pituinen niitä on ainakin 20?

tässä minun "pikkuiseni" :

Esikoinen on kovin hoksaavainen, ilmoitti kastelleensa pikkiriikkiset tuntokasvin taimet, jotta kasvaisivat oooikein nopeasti. Olin näet neuvonut ettei jääkylmällä vedellä saa kastella kukkia, siitä säikähtävät ja lopettavat kasvamisen ja että kasvavat premmin lämpimällä vedellä. Hänpä fiksuna poikana sitten johdatteli, että mitä kuumempaa vettä, sen nopeammin kasvavatsilmän isku.

Noo, on meillä uudet taimet jo pitkällä tulossahymy.

Minulla on Mimosa kosteassa terraariossa, ettei punkit söisi sitä pois. Tässä kukka:

wau hymy miten olet saanut mimosasi kukkimaan ?

Se alkoi kukkia ihan itsekseen, kunhan pituutta tuli ensin noin 40 cm :slight_smile:

no, mulla ón joku 35 vasta :D no, eikai siinä kauaa mee

Mimosan pari kukkaa teki tällaisen. Koskahan lie kypsiä?
Voiko/uskaltaako Mimosaa leikata?

Ohaukku, eivätköhän ne ole kypsiä sitten, kun palot kuivuu ja ruskistuu ja alkavat aukeilla… siinä vaiheessa kannattaisi (tai vähän ennen) pujottaa “hattu”, vaikka pienen pieni minigrip-pussi päähän, jos aiot saada siemenet talteen.

Kyllä olisi tarkoitus kerätä nuo siemenet talteen, vanhojakin on vielä jäljellä, niiden ikää tässä eilen yritettiin pähkäillä ja tytär arvioi olleensa alle kouluikäinen ihastellessaan sulkeutuvia lehtiä, joten ainakin yli 20v on ikää siemenillä.

Ohaukku… saattaapi olla, että ne vanhat ovat jo “ylikypsiä”…:=))

On ne itäneet vielä, tuon kasvinkin niistä keväällä kasvatin, pikkuinen epäilys kyllä käväisi mielessä.

No, sittenhän nekin kannattaa säilyttää…