Tuoksuherne, Lathyrus odoratus

Sain ystävältä tuoksuherneen siemeniä, pussissa lukee että lajike olisi Lathyrus odoratus L, ja että pituutta tämä kasvaisi 150 cm. Täällä kasvikortissa samaiselle lajikkeelle annetaan kuitenkin korkeutta vain 20-30 cm!! Kumpikohan on oikeassa? PItäisi tietää, kylvänkö säleikön viereen vai muualle… :stuck_out_tongue:

Tuoksuherneitä (Lathyrus odoratus) on useita lajikkeita, eri korkuisia. Matalimmat varmaan tuon 30cm ja korkeimmat parimetrisiä. Jos pussissasi lukee 150cm, kannattaa uskoa siihen. Kasvikirjassa on varmaan kuvattu joku eri lajike.

En tiedä mikä tuo lajike ''L'' on, minulla on esimerkiksi sen nimisiä kuin ''multiflora gigantea'' tai ''royal blue''.

Ennen oli vain korkeita lajikkeita, mutta nyt on jo muutaman vuoden saanut myös amppeliin tarkoitettuja matalia tuoksuherneitä.

Ok. Luotetaan pussiin ja laitetaan seinänvierustalle. Minä onneton vain ajatuksissani eilen kylvin ensimmäiset sisälle ilman liotusta… Mahtaako mitään tulla, voi hajamielistä.

Joko te ootte tuoksuherneet laittaneet tulille? oho Mä hidastelen aina tonne toukokuulle, että saan ulos ruukkuun. Joku 5 pussia odottelee kylvöä, saattaa olla etten ihan kaikkea laita...nauruamutta ne on niin ihania!
Tuleeko jämäkämpiä jos esikasvattele sisällä jo nyt, onko esim lajikkeesta kiinni? Mulla suurin osa ihan tavallisia, ja osa kääpiöitä, ''Pink cupid'' tänä vuonna ekaa kertaa kokeilussa. Pitäiskö kokeilla jo nyt kylvää osa.. (minne ne muka mahtuu??)

Minulla oli viime kesänä vaivaiset kymmenen tuoksuherneen tainta, jotka kylvin suoraan ruukkuihin. Aluksi näyttivät tosi surkeilta, mutta kasvuun päästyään ne olivat kerrassaan valtavat. Jouduin vahventamaan pariinkin otteeseen tukikeppejä, koska ne välillä pettivät ja sellainen valtava pehko piti oikein voimia käyttäen nostaa pystyyn. Lajikkeina oli se perinteinen Cupani ja joku kerrottu uudempi lajike. Tuoksu oli huumaava ja kukat olivat kauniit. Kun syksyllä siivosin ruukut huomasin, että sillä oli valtavan kokoiset juuret, joten oli hyvä vaan, että laitoin vain kymmenen tainta. Tuoksuherneet olivat aurinkoisella seinustalla, joten niitä piti kastella aamuin illoin ja lannoitetta meni myöskin kovin. Laitan kyllä tänäkin vuonna!

Hajuherneet on kylvetty ja ovat jo n.20cm korkeita... kieli ulkoa 

Löysin kokeiltavaksi sellaisia lajikkeita kuin `Blakc Knight´ ja `Mollie Rilestone´

Molempien pitäisi kasvaa ainakin 150cm korkeaksi, tiedä sitten...

Ihastuin väreihin todella  googlesta löytyy kuvia, kun omia ei vielä ole

Juuri illalla luin tuoksuherneiden kasvatusohjetta Köynnöskasvit -kirjasta ja siinä neuvottiin valmistelemaan niiden kasvualusta todella mehukkaaksi ja muhevaksi. Siinä suositeltiin myös taimien leikkaamista ulos istutuksen yhteydessä ja väitettiin tuoksuherneen silloin työntävän aivan hurjasti kukkaa.

Itselleni iski mieleen jopa sellainen tuuma, että kylväisin nyt nopeasti tuoksuhernettä vähän enemmän tulemaan ja istuttaisin ne uuden pensasaitani tyhjille mullosväleille. Tuoksuhernekin on typen kerääjäkasvi, joten tässä tulisi ikään kuin kasvualustan parannustavoitekin toteutettua ja lisäksi nuorta aitaa kastelee siinä samalla, kuin tuoksuherneitä. Siis mikäli tulee tavallisen kuiva kesä.

Kiitos Sandille hyvistä ohjeista. Ilmankos on tuoksuherneet hyvin kukkineet, kun tuppaa käydä niin, että tulee ne latvottua siinä vaiheessa, kun koittaa hauraita taimia taivutella köynnöstukeencool Hyvä idea laittaa niitä sinne pensaitten väleihinhymy

Itse totesin tuoksuherneen kasvatusohjeita lukiessani, että pitää ehdottomasti saada vielä entistä isommat kipot kuistia varten. Olen aivan hulluna tuoksuherneen tuoksuun, mutta alkeellisessa mullassa ja liian pienessä ruukussa (vähän ämpäriä suipompi) sekä ehkä liian kuumalla oleilupaikalla eivät tuoksuherneeni viime kesänä olleet aivan ylettömän kauniit niin

Sitäpaitsi olen edelleen erittäin heikko leikkaamaan mitään elävää poikki "ajoissa".

Tuoksuhernehulluna lisään vielä tämän kuvan. Kun menette jostain hankkimaan siemeniä, kannattaa ottaa esim. jokin Royal-jaloste, missä on värit tiedossa etukäteen.

Köynnöstuen on parasta olla tukeva ja korkea, ettei käy näin...

...taitaa olla myrkyllinen?surullinen

En uskalla laittaa mitään "syötävän näköistä" myrkyllistä 2-vuotiaan lähelle...

Minun mielestä tuoksuherne ei ole myrkyllinen,korjatkaa jos olen väärässä!

Tuoksuherne ON myrkyllinen! (Lähde: Pihan ja puutarhan pikkujättiläinen)

On se myrkyllinen. tosin pienten määrien syöminen aiheuttaa oireita harvoin

Hajuherneet! Hyvänen aika, minähän olen unohtanut hajuherneet aivan kokonaanoho

Joku tuolla edellisellä sivulla puhui hajuherneen maanparantamiskyvystä. Mitä mieltä olette,voisiko sitä laittaa kasvamaan rinteeseen, maan pintaa peittämään? Samaan tapaan, kuin joskus näkee krassia käytettävän. Vai jäävätkö kukat silloin lehtien alle näkymättömiin? Minulla on yksi alue, johon olen suunnitellut kylväväni jotain yksivuotista maanparannuskasvia, mutta nyt mieleeni tulvahti ajatus parin neliön alasta, täynnä hajuhernettä....aah, nuuh!

2005 minulla oli tälläinen tuoksuhernemytty, jota koitin kasvattaa itse verkosta tehtyyn obeliskiin. Mutta kumossahan se oli jatkuvasti kun tuohon tuulee niin kovasti.

Onpas nätti mytty! Jospa sitä itsekin kokeilisi esikasvattelua.. harmi vaan kun mulla on vaan tuota Biolan  taimimultaa, se ei kuulemma ole hyvää? Olen vaan siinä toisessa kasvatellut ihan ok menestyksellä, mutta sain tuota paketin enkä tiedä mitä sillä tekisin.no-jaa

Tuoksuherneiden esikasvatuksessa on sellainen niksi, että sen purkki täytyy olla syvä. Sellaisen vinkin olen saanut jostain puutarhaohjelmasta ja hyväksi havainnut. Yritän innostua: Minulla olisi kermanvalkoista tuoksuhernettä pussillinen...