Temskukka, olisko vessapaperirullat tarpeeksi syviä? Mitäs sinne pohjalle voisi keksiä ettei homma sananmukaisesti lipsahda käsistä ?
Jos niitä vessapaperirullia laittaa vieri viereen sopivan ahtaaseen astiaan niin mitäs se haittaa vaikkei pohjia olekkaan....maitopurkkeihin minä kuitenkin olen tavannut laittaa. Niissä on pohja mukana.
Vessapaperirullaan voi toiseen päähän rutata sanomalehteä , toimii pohjana . Kokemusta on
Säästäkää kaikki muoviset kukkaruukkunne ja kylväkää mahdollisimman paljon niihin suoraan, niin vältytte monelta siirto-operaatiolta. Siemeniä ei tarvitse painaa kuin vaikka neljä per kukkaruukku ja se on siinä
Minä joku vuosi esikasvatin tuoksuhernettä ja onnistuin tappamaan ne ennen kesää... nyt ajattelinkin kylvää ne suoraan maahan. Kai sekin onnistuu? Siis että ehtivät kukkimaankin?
Pitäisi onnistua.
Luin jostakin että pitäisi idättää viileässä, että ensin tekisi vahvat juuret. Miten on, onko kukaan kokeilut?
Juu, minä kokeilin. Luin jostain, että englantilaiset aloittavat tuoksuherneen kasvatuksen ajoissa, jotta ehtii kehittää kunnon juuret. Niinpä kylvin joskus ehkä huhtikuussa tuoksuherneet 10-litraiseen saviruukkuun ja vein kylvöksen viileälle ullakolle, ikkunan viereen. Pidin mulloksen sopivan kosteana ja ihan kivasti itivät ja kasvoivat. Tenkkapoo tuli siinä vaiheessa kun viritin ruukun ulos kanojen ruokintaan tarkoitettuun sinkkitötteröön. (Siihen laitoin verkkotötterön kiipeämistä varten). Mutta sinkkiastia ilmeisesti keräsi lämpöä liikaa ja tuoksuherneet kuivehtuivat saviruukussaan vähitellen. Mielenkiintoinen kokeilu, silti.
Heips! Montako tainta voi laittaa 10 litran saviruukkuun? Olisi tarkoitus laittaa parvekkeelle. Olen joskus erehtynyt laittamaan parvekelaatikkoon, mutta ei tullut yhtään kukkaa ja voi muutenkin huonosti. Nähtävästi juuret eivät mahtuneet kasvamaan.
Jos ne tuoksuherneesi ovat korkeita lajikkeita, laittaisin vain 3-5 tainta. Saviruukussa joudut niitä tiuhaan kastelemaan. Itse olen tehnyt niin, että olen istuttanut herneet ensin tavalliseen ämpäriin (reiät toki pohjassa) ja ämpäri on sopivasti mahtunut sitten saviruukkuun. Muovisia ämpäreitä on nykyään myös "puutarhaväreinä", jotka eivät helota silmään.
Matalia tuoksuherneitä voi laittaa tiheämmin.
Kuinka kauan tuoksuherne itää? Laitoin erilaisiin ja erikokoisiin astioihin 1-6 siementä, liottelin niitä ensin 1-2 vuorokautta. Nyt on pari viikkoa kulunut, eikä mitään näy ...
Oli niiiin ihania värejä, neljää erilaista (Englannin tuonteja), kyllä harmittaa, jos eivät lähde!
Minä laitoin viime viikolla ja nyt jo näkyy itämisen merkkejä. En liottanut, laitoin vaan karkkirasioihin kastelin kunnolla mullan. Koulin ne sitten yksitellen astioihin, sen jälkeen istutan ne ruukkuihin ym. laatikoihin.
Sajoha,
muistan minulle käyneen samalla tavalla joidenkin komeiden ulkomaalaisten lajikkeiden kanssa. Pitkään sai odotella ja huonosti itivät sitten loppujen lopuksikaan. Mutta älä menetä vielä toivoasi, 3 viikkoa taisi minullakin silloin mennä. Nyt kun muistelen, niin kai minäkin liottelin niitä aika kauan. Muutama tuntikin ilmeisesti riittäisi, taisi tuoda paremman tuloksenkin, tosin perinteisemmällä lajikkeella.
.. Tarkistelin vähän hatarista muistiinpanoistani. Ekat versot tuli näkyviin jo n. viikon-10 päivän kuluttua, viimeiset yli kolmen viikon jälkeen. Mutta itävyys oli 20% luokkaa :/
Odottelen tässä sitten vielä viikon-pari, käyn vaikka hakemassa uuden satsin kaupasta, elleivät lähde. Täytyypä tehdä tutkimus yhdelle purkille, etten olisi liian syvälle työntänyt siementä... pitkä matka on pinnalle... lasten kanssa istuteltiin ja törkittiin multiin
onko kellään laittaa kuvaa tuoksuherneen pienistä taimista? minun pari kasvia on sekoittunut enkä tiedä mikä on mikä..
Oiskohan näistä apua. Ei tosin parhaat mahdolliset kuvat...
noista oli valtavasti apua kiitos!
Kiitos kuvista! Olinkin jo miettinyt milloin noita kannattaa latvoa tai laittaa klemmarilla alaspäin... Tuotokseni ovat vasta ensimmäisen kuvan kokoisia, joten aikaa vielä on. Onneksi en hätiköinyt...
Mitäs olen tehnyt väärin, kun latvomani tuoksuherneet eivät haaroitu? Kasvattavat vain edelleen yhtä latvaa. En ole ennen latvonut, mutta kun kehutaan, että niin kukkii paremmin. (Ei sen puoleen, kukki tosin upeasti latvomattakin viime vuonna.) Latvoin ensimmäisen lehtiparin yläpuolelta, kuten 1. kuvasta näkyy. (Kuvan alareunassa on tommonen latvottu, joka tekee vain yhtä vartta.) Vai eikö niiden olekaan tarkoitus haarautua?
Mitäs mieltä olette, sopisko tuoksuherne kanariankrassin kaveriks parvekkeelle säleikköön?