Kissanretaleet latvoivat minun tuoksuherneeni. Toistaiseksi ei ole kasvanut mutta hengissä kuitenkin... odotamme kissapuutarhurin työn tuloksia mielenkiinnolla.
Hei, mites suosittelette toimimaan kun miekäläisellä on toisessa ruukussa tätä tuoksuhernettä mutta lyhyenä versiona, eli kasvaa n. pairikymmentä senttiä. Ja itseasiassa kohta rupeaa olemaan sen kokoinen. Nyt on lehtipareja n. 3 kpl ja alkanut kasvattaa niitä tunnusomaisia "viiksiä". Latvonko nyt vai annanko kasvaa taittelenko alaspäin tms... ?
Edelliseen kysymykseen yhdyn minäkin: siispä latvoa vai ei? Minulla köynnösmäisempiä kasvamassa, olikohan pariin metriin kun pussissa sanottiin kasvavan.
Viisaampien vastauksia odotellessani vastaan, että tuoksuherne ei ole niitä kasveja joita nimenomaan pitäisi latvoa. Käsittääkseni sen kasvutapa on ruokaherneen kaltainen, ei niinkään tuuhea pensasmainen.
Joten latvomatta jättäminen on turvallinen vaihtoehto.
(Itse en ole koskaan latvonut.)
Minäkin olen odottanut tähän ketjuun vastauksia. Äänestän latvomisen puolesta. Isoimmat olen aina latvonut, tuleehan siitä silloin vähintään kaksihaarainen, ja latva juurtuu multaan pistettynä vielä uudeksi yksilöksi. Pienimmistä riittää latvasilmun nyppääminen pois.
Enemmän varsia = enemmän kukkia
Sitä matalampaa kai ei tarvitse latvoa, melkoinen pehko ihan luonnostaan.??
tänään klo 12.50 kakkosella mm. tuoksuherneen kasvatuksesta :)
Kiitos vinkistä, Kibuvitsi, se täytyy katsoa!!! Meillä on itänyt tasan kolme tuoksuhernettä, ja niitä laitettiin useampi pussillinen . Taidan olla tuoksuherne-epäviherpeukalo...
Leijonankitakylvöslaatikko päätti tehdä ilmalennon lattialle nurinpäin. Ihan itsekseen. Ajatella... varmaan "ihan vahingossa itsekseen", nimim. epäuskoinen äiti.
Jaahas, Tanskan setä telkkarissa suositteli latvomista. Hän kylvi tuoksuherneen yllättävän mataliin taimiruukkuhin - pentin ohjeita noudattaen kylvin itse tänään maitopurkkeihin, jotta juuret mahtuvat kasvamaan
Taidanpa tehdä niin että osan latvon, osan jätän latvomatta. Katsotaan mitä tapahtuu.
Kylvin tuoksuherneet about kuukausi sitten matalaan muovikippoon, varmaan koko pussillisen sinne heitin. sitten ne jotenki "unohtu"parvekkeen nurkkaan ja viikko sitten parveketta siivoillessa huomasin että olivat venähtäneet aika pitkiks, pisin oli noi puolimetrinen hyvin ovat näköjään ulkona pärjänneet, kasvavat kauheeta vauhtia, pitikin jo vaihtaa astia niille ja laittaa kiipeemään pajuaitaa pitkin näin näitä vahinkoja sattuu.. Sitten nää siemenet mitkä pari viikkoo sitten kylvin, ei näytä oikein mitään elonmerkkejä muut kun auringonkukka
Huomasin juuri että tuoksuherneillä on kaksi eri palstaa.. Siemenet-asiaa lajeittain, voiskos nämä yhdistää jotenkin.
Voi ei, mun tuoksuherneet on ilmeisesti saaneet liikaa vettä: turvepurkkien alareunaan on tullut valkoista kasvustoa, homeeksi arvelisin. Itse kasvit näyttävät vielä toistaiseksi oikein hyvinvoivilta, mutta mitä niille pitäisi nyt tehdä etteivät kuolisi pois, vai onko peli jo menetetty?
Tuoksuhernehän on myrkyllinen, eli pitäisikö huolestua, kun kissa oli latvonut tänään tuoksuherneet? Kaiken kaikkiaan noin kymmenen tainta, hentoista vielä, n. 15 centtistä...
Ei kannata huolestua, elukat ääriharvoin syövät mitään myrkylliseksi havaitsemaansa kasvia. Kissat eritoten ovat semmoisia elukoita, jotka saattavat ihan muuten vaan teurastaa kasveja, jotka eivät satu heidän esteettistä silmäänsä miellyttämään. Lisäksi katit syö mielellään semmoisia kasveja, jotka saavat ne oksentamaan. Sillä tavalla ne poistaa niitä karvoja suolistostaan, joita sinne pesun yhteydessä menee.
(nimim. kissat latvoivat takavuosina mm. kultaköynnöstä hyvän kolme metriä lyhyemmäksi...)
Joko voi huoletta kylvää tuoksuherneitä ulos? Minun piti ne esikasvattaa, mutta tila loppui kesken...
Tuosta uloskylvämisestä minäkin kyselisin... onko joku jo kylvänyt sitä ulos? Jotenkin sitä vaan tuijottaa kalenterista sitä perinteistä 10. kesäkuuta eikä uskalla tehdä mitään ennen sitä
Minä en ainakaan vielä vie kesäköynnöksiä tai kukkia ilman suojaa ulos. Kylvin tuoksuhernettä, kosmoskukkaa ja jotain muutakin aika pieniin ruukkuihin ja pidän ne vielä kasvihuoneessa. Olisi niin perin ikävää, jos iskee äkkihalla ja kaiken saa aloittaa alusta. Kyllä minä varmaan viimeistään viikonloppuna kylvän joitakin, mikäli keli pysyy näinkin hyvänä, mutta ei kaikkia munia samaan koriin -systeemillä
Minä kylvin esi-idätettyjä jo pari päivää sitten lasitetulle parvekkeelle missä yölämpö laskee kymmenen asteen hujakoille, kohta pitää varmaan kaivaa joku ylös että onko märäntynyt vaiko ei...
En kyllä tajua miksi rupesin taas noita kylvämään, viime vuonna jäivät surkeiksi rääpylöiksi jotka pudottivat kaikki lehtensä ja kukkivat nihkeästi... Tänä vuonna kyllä laitoin eri multaan ja aurinkoisempaan nurkkaan.... se kun ilmeisesti vapautui talven aikana saavissaan henkensä heittäneiltä klematiksilta, hoh hoijaa (missäköhän vaiheessa muuten voi kärhöt tuomita lopullisesti kuolleiksi? Kai kiinankärhöjen pitäisi jo vähitellen ruveta nostamaan päätään mullasta?)
Minullakin on itämässä parvekkeella (etelänpuoleinen, ei lasitettu) tuoksuherneen siemeniä. Kahta eri sorttia, tällä hetkellä noussut taimelle 7/12. Nuo itivät puolessatoista viikossa. Kipot olivat aluksi sisällä, mutta sään lämmittyä ja tilan puutteen iskettyä siirsin ne ulos parvekkeelle.
Olihan minulla parvekkeella tuoksuherneitä viime kesänäkin. Eivät ne 100% kauniita olleet, koska loppukesästä niihin iski auringonporotuksessa härmä. Tuoksuherneiden tuoksu oli kyllä niin ihana, että täytyy tänäkin kesänä taas kokeilla uudestaan.