Erään vasta lukemani ohjeen mukaan tuoksuherneitä kannatta liottaa ensin 1-2 vrk ja sitten laittaa itämään kosteiden talouspapereiden väliin. Itäneet siemenet laitetaan varoen multaan, itämättömiä hiotaan hieman itämisen helpottamiseksi.
Mitenkähän saisin siilattua ne itämättömät tuolta mullasta - viimeisin erä ei itänyt ollenkaan
Minä liottelen niitä aina vedessä niin kauan, että itävät. Vettä tietysti pitää välillä vaihtaa, etteivät mätäne. Itämättömät olen heittänyt kompostiin. Pitääkin ensi vuonna muistaa kokeilla vielä tuota hiomistakin.
no enpä tiedä - tyhmänä iskin purkkeihin suoraan ilman liotuksia ja yhdestä pussukasta iti miljoona- niihin takkukasoihin kohta tukehtuu.
Juu, kun vain tietäis mikä pussukka sisältää niitä joiden itävyys on 100% Tämän keväiset kolme eri lajiketta ovat itäneet kolmella eri tavalla: 75, 50 ja 0 -prosenttisesti...
Minulla ei ole itänyt taas yksikään enkä uskonut itseäni vaan liotin siemenet. Ennen tyhmänä laitoin kaikki suoraan multaan enkä koskaan jäänyt ilman taimia... Taidan laittaa tavallisia herneitä ruukkuun - kukkiihan nekin ja sitten vielä syödä palot
Eipä niitä täälläkään juuri itänyt. Itävyys% oli varmaankin noin 0,5 tai sinnepäin. Vielä ostin yhden pussin kokeeksi ja jos ne eivät idä, niin ostan jotain valmista kaupasta. Vaikka kärhön. Tai kaksi.
Yhtä hyvä itävyys on ollut tänä vuonna köynnöskrassilla. Plaah.
Minä olen varmaan yhtenä vuonna liottanut tuoksuherneen siemeniä enkä huomannut itävyydessä mitään eroa niihin vuosiin, kun en ole liottanut. Joko itävät tai sitten eivät... Tänä vuonna osa lajikkeista iti aika hyvin, yksi sortti ei itänyt ollenkaan ja osa siltä väliltä. Eniten harmittaa se, että sinisiä ei itänyt yhtään...
niin ja unohtui sanoa, että liottelin huolellisesti ainakin vuorokauden ja hellästi istutin hyvään multaan. Ei kun ei. Plaah edelleen...
En minäkään usko sen liottamisen itävyyteen mitenkään vaikuttavan. Kyllästyin vain juuri tuohon, että joskus ne itävät, joskus eivät ,ja sitten jäi penkkeihin tai ruukkuihin tyhjiä paikkoja. Siksi idätän ne ensin, ja tyrkkään vain elonmerkkejä osoittavat multaan.
Mulla on ollut aina epäonnea tuoksuherneen kanssa,olen liotellut,viilaillut ja lepuuttanut talospaperin päällä siemeniä,mutta mun tulokset ovat olleet +-0 niiden kanssa.Toissa keväänä luovutin ja luotan anoppini kasvatteihin.Se nainen saa joka vuosi aikaiseksi mielettömät tuoksuherne kasvustot,olen katkera(positiivisessa mielessä).
Et ole yksin, mallup. Ei auta täälläkään, vaikka mitä kokeilisi. Huoh!
Ensimmäistä kertaa kasvatan tuoksuhernettä.Liotin siemeniä yön yli, itivät muutamassa päivässä, olleet kohta pari viikkoa partsilla..:)
Tänään alkuillasta otettu kuva..kai tulee halla ja .....
Tulipa tuhruinen kuva..
katjuusha, tosi hienot ovat!
Minulla ne roikuvat . 40cm lajikke. kukkivatko normaalisti jos jätän roikua ??
Laitoin eka kertaa tuoksuherneita kasvamaan. Ohjeen mukaan liotin yön yli ja itivät varmaan n. 98 prosenttisesti muutamassa päivässä, mutta nyt ovat langanlaihoja pitkiä ohuita ruippanoita.
Istutin osan jo suureen ruukkuun ja laitoin terassille. Hengissä näyttivät vielä eilen olevan. Puutarhaunelmissa eilen illalla oli tosi elinvoimaisen näköisiä tuoksuherneitä, oikeita puskia. Omani ovat kyllä aika kaukana niistä .
Tuoksuherneviljelmät ovat meillä onnistuneet yli odotusten. Äidillekin liikeni pari purkkia. Viileällä kuistilla ovat nyt, parit olen vienyt jo vahapavun kavereiksi kasvimaalle. En uskaltanut kaikkia taimia riskeerata hallanpelossa, mutta tänä viikonloppuna taidan viedä ulos loputkin.
Ensimmäinen viestini näille sivuille... No, kai tämä onnistuu...
Varsinainen kysymys on se, että kun minä laitoin tuoksuherneelle kasvutueksi siimaa, varastin aviomiehen kalapakista... Että kun sen kai pitäisi kestää monta kiloa painava kala, niin kai se kestää tuoksuherneenkin? Vai saako kasvi kunnon otteen liukkaasta siimasta? Sidoin sen alhaalta sinkkiämpärin sankaan ja ylhäältä aidan ylimmäiseen lautaan.
Nimimerkillä olinko hölömö...
Hyvinhän tuo onnistui! :)
Vähän kyllä epäilen, että saakohan herne otetta tuosta siimasta. Voisi olla parempi, että se olisi paksumpaa ja karheapintaista narua.
Nämäpä tuntuvat viihtyisiltä sivuilta.
Täytyy kai sitten laittaa siiman kaveriksi vähän jotain krouvimpaa narua sekaan. Kiitos vastauksesta.
Tuosta siimasta.... kyllä omat hajuherneeni ottavat kärheillään siimasta kiinni.
Vielä toistaiseksi ovat pysyneet yläilmoissa ja ovat jo kasvaneet n. 120cm korkeiksi.
Siis ne eivät roiku pelkän siiman varassa, vaan ostin bambusta tehdyt tikkaat ja laitoin niihin väleihin siimaa kun välit olivat niin isot.
Koitanpa saada otettua kuvan niiden kiinnittymisestä kunhan kerkiän