Tuoksuherne, Lathyrus odoratus

Muutama auennut jo täälläkin.

"Löysin" tänään kasvarin takapäätyyn unohtuneet pikkuiset taimiruukut, joiden tuoksuherneet kasvoivat siellä kiviä pitkin ja istutin ne kimppuina "pajupuideni" alle. Kasvariin sisälle jättämäni kasvavat tosi muhkeina, mutta ulkona eivät tukeni oikein hyvin ole toimineet kukkapenkeissä.

Toksuherne ''Blue Ripple'' vaikka minusta kyllä enemmän violetti kuin sininen... Aivan ihana joka tapauksessa.

Tässä minun tuoksuherneet

Tuoksuherneistä ensimmäisenä ehti kukkaan tällainen heleä punainen:

Kohta sininen kaunokaiseni avaakohta kukkansa, sanoisin viehkeän söpö.

Kohta kun kohta hermostun kun tulee joka kohtaan kirjoitusvirheitä.... ylläkin surullinen

Minulla auenneet punaiset, valkeat sekä black (joku), joka on minusta kyllä ennemmin violetinpunainen. Lisäksi Pink Cupid (tms.) matala lajike kukkii. Pitäisi vielä jostain löytyä laventelin sinistä yksilöä, oranssivalkoista (jonka tosin luulen kupsahtaneen), mutta eipä nuo kaikki ole vieläkään auenneet.

Pink Cupid tms. tuoksuu ihanalle ja on siis matala, ei oikeastaan köynnös.

Ja tämän pitäisi olla se black joku.

Ja siinä joukossa valkeaa ja punaista sillisalaatissa. Ei pitänyt olla noita punaisen sävyisiä pelargonioita, mutta jossain vaiheessa menivät pistokkaat sekaisin...

Tämmöinen tänään:

Ihania tuoksuherneitä teillä kaikilla on! Mulla on taas samaa valkoista kuin viime vuonnakin ja sitten tämän piti olla sinistä,höh.

Sinisiä piti minunkin tuoksuherneiden oleman mutta ovatkin kaikki kirkkaan punaisia. Siemenet ostettu K-raudasta.

Tässä kokoelma Seemnemaailman kimppatilauksen tuoksuherneitä.

Kuutamon tuoksuhernehän on kuitenkin vallan söpö! Onneksi lähestulkoon kaikki kasvit näyttävät sointuvan yhteen, vaikkeivät siemenet, sipulit, pistokkaat tai taimet olekaan aina sitä mitä piti -tai sitten sössii ihan itse ne sekaisin...

Tuoksuherneiden värikimaraa:

Piti olla kirkkaan punaisia, melkein kaikki on tämän värisiä, mutta nättejä nuokin ovat   silmän isku

Tuoksuherneet yllyttävät käymään kasvihuoneella monta kertaa päivässä!

Kävi vielä niin hassusti, että pienet taimet sattuivat niin, että oven vasemmalla puolella on vain vaaleanpunaista ja vaaleansinistä. Tässä oikealla puolella ovat kaikki värit. Noita hyvin tummia ei minulle ole ennen sattunutkaan.

Kuva on otettu muovin läpi ja ainakin nyt koneellani näyttää, että kuvaan tuli ruudukko, kun pienensin.

Tuoksuherne on yllättänyt positiivisesti. Ensimmäisen kerran elämässäni olen saanut nauttia niiden kauniista väreistä ja rehevästä kasvusta omassa puutarhassani. aluksi arastelin leikellä maljakkoon, mutta kun "pakkotilanteessa" näin tein ja huomasin, että lisää tulee kukkaa koko ajan, olen ihan ronskilla kädellä käyttänyt kasvustoa hyväkseni: meillä tuoksuu hajuherne kuistilla maljakossa koko ajan hymy. (Ja minttua aina vähän sekaan, jää ilmanraikastimet kirkkaasti jälkeen. Hmm, minttukimppu vessaan...)

Keväällä menivät taimiruukut sekaisin, väreistä ei ollut tietoakaan. Nyt olen tyytyväinen; kaikki sävyt korostavat toinen toistaan ja luonto tuntuu tässä tapauksessa osaavan sommittelun ihan itse. Ensi vuonna kylvän ihan randomina...

Ja niin on ihana kukka, että näitä kuviakin jaksaa ihastella puutarhan live-kierroksenkin päätteeksi!

Mie sain ystävältä tuoksuherneen palkoja. Ovatkohan kypsiä vielä? Palot on vihreitä ja sisällä näyttäis olevan herneitä, en oo vielä uskaltanu avata.

Jos palot on vihreitä ei varmasti ole herneet kypsiä. Keräilin omistani sellaisia aika ruskeiksi muuttuneita palkoja ja vertasin sisältöä kokonaan ruskeisiin ja kuiviin palkoihin - kypsyysaste huomattava kokonaan ruskeiden palkojen eduksi. En tiedä kypsyvätkö herneet jo kerätyissä vihreissä paloissa, ehkäpä joku osaa kertoa. Kokeillahan aina voi, ei siinä mitään häviäkään.

tuoksuherne, joka kasvaa yli 180 korkeaksi on minulle liikaa. .. hirmuisen viidakon olen loihtinut, mutta tuoksua piisaa.

MIKSI ihmeessa kasvihuoneessa kasvava tuoksuherne on ainoa joka ei kuki???????????