Tuoksuköynnös-keskustelua en löytänyt...
Mulla on v.2004 siemenestä kasvatettu tuoksuköynnös. Kuvaa ei nyt ole, mutta se on n.40cm korkea, lehtiä on tasaiseti lähes koko varressa, mutta hän kun kasvaa vain tuota yhtä hujoppivartta ja sitäkin hitaasti, niin uskaltaisko tuota leikata? Jos pätkäisis latvasta semmoisen 7-8cm pätkän pois niin alkaiskohan haarautua vai kuolla...?
Mulla kans pukkaa vartta.... On kaksi pistokasta joskus viisi vuotta sitten istutettu samaan ruukkuun ja nyt saan kieputella kolmea vartta tuelle, joten sanoisinko että on hiukan laiska haaromaan.....
Musta vois kyllä katkasta latvan ja istuttaa/juurruttaa sen ja yhdistää ne niin saat tuuheamman köynöksen. Mä vaan varton kukintaa.... On ollu samassa kipossa vuodesta 2003, joten.... no onhan se ihan kivan kaunis viherkasvi
Onko muuten hirveästi väliä mihin aikaan katkaisee tuoksuköynöksen piiskan? Olin pari viikkoa kotoa pois ja sinä aikana joku kasvuintoinen on kiivennyt kaihdinkeppiä ylöspäin. Mies haluaa ettei sitä katkaista, mutta se katkeaa viimeistään siinä vaiheessa kun ikkunaremppa alkaa elokuun alussa....
Sain viime vuoden keväällä vaihdossa Sailiotilta pienen pistokkaan tuoksuköynnöksestä. Kauan se mietti alkaako kasvaa vai ei, nyt se on n 30 cm pitkä ja useita ukaterttuja on tulossa. Toivottavasti kukinta onnistuu.
Mulla on oma tuoksuköynös ollut vuodesta 2003/syksy eikä vielä ole edes miettinyt kukintaa Mulla kesti kans aika kauan et se lähti kasvuun.
Tällä hetkellä siinä on melkeen kaksimetrinen piiska (mies ei kieputtanu tukeen eikä sitä ole "saanut" katkaista). Piiskan olen ajatellut katkaista ylihuomenna, pakko kun se on kiinni sälekaihdinten säätötangossa ja on tulossa se ikkunaremppa.... Ilmoitan kuinka monta pätkää tuli ja lähetän ekoille kodin tarjoajille kaksi/osoite. Tiny75 on jo kotia tarjonnut.
Olen mä noita piiskoja kieputtanut jo monta vuotta köynöstuelle, mutta ei se kuki. Toi yksi piiska poikkeuksellisesti katkotaan koska sitä mies ei poissaollessani tajunnut/uskaltanut/osannut tuelle kieputtaa ja nyt se yltää kohta kattoon..... ei hyvän näköinen ja rempan takia se katkaistaan kun ikkuna-alue pitää saada tyhjäksi. En tiedä sitten onko mulla liian iso ruukku(halk.12cm, savinen) vai enkö ole lannoittanut tarpeeksi....
Minun tuoksukönnös näin pieni, eikä mitään piiskoja.
Onko tuo miten kaukana ikkunasta köynöksesi on Jutita? Sulla on paljon paksumpi toi varsikin kuin mulla ja lehtiparien väli on kaksi kertaa lyhyempi kun mulla. Täytyy tässä huomiseen mennessä napata omasta kuva ja laittaa tänne.
Se on aivan kiinni kaakkoon osoittavassa ikkunassa.
Ei vaan mun köynöksessä tuollaisia kummajaisia näy. Just syynäsin koko kasvin läpi. Ja onhan noita piiskoja jo pari kuukautta kieputettu tukeen, joten uutta kasvua kyllä on ollut ja eteläikkunalla on.... Mikähän tossa nyt on...... Kastelenko liian vähän? Lannoitanko liian vähän? Kieputanko liian tiukkaan? (voisko toi olla syy!). Alkaa jo äsryttää koko kasvi kun kukkia pitäisi! Annan kohta pois jos ei tulosta ala tulla, on toi tasopinta muutenkin kortilla.
Kurittoman piiskan pistin äsken poikki. Tiny 75:lle on menossa kaksi pistokasta. Sitten olisi vielä 2 kahden pistokkaan ja yksi yhden pistokkaan pakettimet vailla osoitteita. Nyt hyvä tilaisuus kokeilla tuoksuköynöstä.
Anteeksi etukäteen kaikille jotka hoksaavat köynöstarjouksen liian myöhään, mutta mua alkoi ahdistaa noi vesilasit pöydällä ja mä jaan noi pistokkaat Tiny75:n ja Pirkko-Martan kanssa. Tarkistan vielä privat ja alan pakata noita.
Kiitos Tiny75 mahtavasta paketista!
Ole hyvä! Kiva, että pääsi hyvin perille...
Ostin keväällä roskapöydästä eurolla Nyt kukkii valtavasti ja tuoksuuuuuuu....
Mitä teen väärin tämän tuoksuköynnöksen kanssa? Kasvi on tällähetkellä ollut pohjoiseen osoittavalla ikkunalla, kastelen kerran viikossa. Kuitenkin näyttää että köynnös alkaa uhkaavasti lyhentyä kuivattamalla vartta tuolta kasvupäästä. Muutaman kerran olen jo joutunut leikkaamaan kuivaa pois ja tällä menolla keväällä ei ole koko kasvia!
Vaikea sanoa - liian vähän valoa? Tuoksuköynnöshän on alun perin Madagaskarilta, jossa valoa piisaa. Tuoksuköynnös tykkäisi talvehtia 12-14 asteessa, mutta runsaassa valossa.
Mulla kävi just noin ja kuolla koikahti. Harmittaa vieläkin, tykkäsin tuosta kasvista ja ne on niin kalliita ostaa. Harvemmin mistään poistopöydiltä löytää.
Tuoksuköynnös on harventunut huomattavasti edellisestä kuvasta, mutta eipä hätää...hengissä taitaa vielä olla. Ettei peräti olisi kukan alkua?
Miten saan tuoksuköynnökseni kukkimaan uudelleen ja voiko siitä ottaa pistokasta? Se on monta vuotta vanha eikä kukkinut kuin silloin kun sen sain. Nyt talven jäljiltä aika ränsistyneen oloinen. En haluaisi menettää sitä.