Tuoksuköynnös, Stephanotis floribunda

Pidän omaa tuoksuköynnöstäni = Stephanotis floribunda,  talvella viileässä, valoisassa, nyt olen tuonut sen vähän lämpimämpään olkkariin ja monesta kohtaa on uutta kasvua alkanut pukkaamaan.

Lainaus täältä -> http://www.kukkatalo.fi/tuote.asp?id=544

"Hoito-ohje: Kukkiakseen tuoksuköynnös vaatii paljon valoa. Voit sijoittaa sen eteläikkunalle, kunhan varjostat sitä hiukan kevään ja kesän keskipäivän auringolta. Anna kasville kasvukaudella ja etenkin nuppujen kehittyessä runsaasti vettä, mutta anna mullan kuivahtaa hiukan kastelujen välillä. Älä päästä multaa rutikuivaksi, etteivät nuput varisen. Kastele talvella vain harvoin, etenkin jos kasvi on viileässä, ja voit antaa mullan kuivahtaa kunnolla kastelujen välillä. Lannoita keväästä syksyyn viikoittain. Tuoksuköynnös viihtyy mainiosti normaalissa huoneenlämmössä kautta vuoden, mutta kukinnan kannalta on vain eduksi, jos voit sijoittaa sen talveksi valoisaan ja viileään, noin 13-asteiseen paikkaan. Kasvi haaroo melko vapaasti, joten sitä ei ole tarpeen leikata ellet halua poistaa liian pitkäksi kasvaneita versoja. Vältä kuitenkin turhaa leikkaamista, sillä kukat kehittyvät edellisvuonna kasvaneisiin versonosiin ja liiallinen leikkaus vähentää kukintaa. Istuta kasvi uudelleen keväällä parin vuoden välein. Tuoksuköynnöksen versot kietoutuvat itsestään kaikkien lähettyvillä olevien sopivien tukien ympärille, joiksi kelpaavat myös viereiset kasvit. Irrota versot varovasti kasveista ja ohjaa ne kasvamaan niille varattuun tukikeppiin tai kehikkoon. "

Minä nappasin yhdeltä mummulta pistokkaan syksyllä tuoksuköynnöksestä (luvan kysyin toki kieli ulkoa), laitoin sen akvaarion päälle varsi vedessä. Se teki muutaman valkoisen näppylän, muttei juuria ja sitten lehdet kellastuivat ja putosivat pois.

Kysyin sitten, saanko ottaa toisenkin ja luvan saatuani otin talvella uuden pistokkaan, jolle sama kohtelu... Pitkään meni mutta nyt siinä on juuri naurua jee. Annan juuren kasvaa vielä vähän isommaksi ja sitten istutan multaan.

Kiitos vastauksista...jospa saan tuon "vanhuksen" virkoomaan vielä...nyt ei enää kellastuta lehtiä entiseen malliin kun siirsin sen eri paikkaan. Pitänee kokeilla vielä sitä pistokkaan ottoa kun tietäs mistä kohti leikkaa.

Tuoksuköynnöksen hoitohan on aika samanlainen kuin posliinikukan - onhan ne lähisukulaisia.

Tässä minun tuoksarini. Ostin syntymäpäivälahjaksi itelleni Helmikuussa. tää on jo aika vanha kuva, nyt kukat jo kuihtuneet. Nyt alkanu kasvattamaan uutta versoa

Minun tuoksuköynnökseni on aika samassa vaiheessa :slight_smile: Ostin minäkin omani helmikuussa, nyt tehdään uutta versoa. Istutin sen juuri uuteen ruukkuun ja uusiin multiin ja purin sen kaaresta. Kiepautin sen tukevan oksan ympäri. Enää ei jotenkaan näytä ollenkaan tuoksuköynnökseltä, kun niitä ei näe paitsi juuri kaarissa, mutta silti mielestäni paremman näköinen.

Sain viimein aikaan ottaa kuvan tuosta omasta puskastani, jolla tämän ketjun itse asiassa aloitin.

Jaahas, ja hoitajakin näkyy olevan kuvassa...

No joka tapauksessa katkaisin siitä silloin sen pitkän latvapiiskan, jossa ei ollut lehtiä ja nyt onkin alkanut haaromaan ja työntää hurjana uutta kasvua. Noista hoito-ohjeista päätellen tänä vuonna ei tarvitse odottaa kukintaa (mitäs katkasin sen piiskan, hmph!), mutta ehkäpä jo ensi keväänä.

Niin tuohan täyttää heinäkuussa jo neljä vuotta, joten voisi pikkuhiljaa kukillaan ilahduttaakin.

Voiko tuoksuköynnöksn lehdissä olla valkoisia pilkkuja? Yritän tunnistaa yhtä kirpputorilta ostamaani kasvia (=kaksi pistokasta ruukussa). Voisi olla ehkä tuoksuköynnös, lehdet ovat tumman vihreät ja niissä on vähän vaaleita pilkkuja. Pilkut ei ole mitään vaurioita. hymy

Mulla ei ainakaan ole ikinä ollut pilkkuja noitten lehdissä. Hoyan lehdissä on. (Onkos se nyt posliinikukka vai mikä suomeksi?)

Ketunleipä, kukkasi voi olla isoposliinikukka. Siinä ainakin on valkoisia pilkkuja

Posliinikukka oli yksi mitä mietin. Ehkä se on se. Pitää vielä etsiä jotain kuvia siitä. Selailin sitä hoya -ketjua, monissa lehden muoto oli aika pitkulainen toisin kun tuossa kasvissani on pyöreämpi, siksi epäilin tätä tuoksuköynnöstä. Nyt etsin kuvia tuosta isoposliinikukasta ja sehän tuo minun kasvini taitaakin olla. Kiitoksia teille! Pitää tutustua siihen, vieraita mulle noi posliinikukat.

Poslarit on hienoja kukkia ja ei ole kovin vaikeita hoidokkeja =)

Jeps, ja ihan samoin hoidan tuoksuköynnöstäni kuin posliinikukkiakin. Kovasti kasvaa, eli kovin väärin ei mene!

Joo tosi hienon näköinen kasvi tuo isoposliinikukka. Oon tyytyväinen että euron ostokseni paljastui siksi. Komeet kukat ja nätti on viherkasvinakin jollei kuki. Toivottavasti saan sen viihtymään.

Ostin tänään tuoksuköynnöksen.Onpas siinä pölyiset lehdet,pitänee putsata.Tuoksuu tosi voimakkaasti.Mulla ei ole koskaan ennen ollut tätä kasvia.Suojaruukkukin on hankittava,toi on pikkasen pieni ja rumakin vielä.

Itse ostin tänään myös tuoksuköynnöksen. Tuli 32€ tuhlattua viherkasveihin :--D.

Aivan älyttömän ihana kukka =).

Tykkääkö muuten tuoksuköynnös suihkepullolla suihkuttelemisesta ? Kellastuuko kukat jos niitten päälle pääsee vettä ?

Ei se ole tuhlausta, se on sijoitus perherauhaan ja mielenterveyteen :wink:

Aivan, kukat on ihania ja tuo tuoksu valtasi koko kämpän =). Yksi nätimmistä kukista.

Tykkäjäisin itsekkin tuoksuköynnöksestä mut isännän kärsä on sellanen että se ei siitä tuoksusta tykkää…

Kaunis on ,kyllä munkin pitä tuo saada ,pitä lähteä kaupoille metsästämään toivotaan et tulis jossain kukkakaupassa vastaan.