Moi! Onko kukaan saanut hävitettyä tontiltaan koristevadelmaa. Minulla sitä kasvaa hankalassa paikassa jossa sitä on vaikea pitää kurissa. Tehoaako kasvimyrkky vai onko ainoa keino muuttaa itse pois? Ajattelin yrittää kaivamisen ja myrkyttämisen yhdistelmää. Ja toinen ihmettelyn aihe koskee villiviiniä: miten se muka talon mädännyttää. Rakastan villiviiniä ja haluaisin kietoa talomme siihen. Olisi niin söpön kodikasta.
Meillä oli kymmenisen metriä iäkästä aitaa tästä kasvista ja sen kurissa pitäminen oli tosi työlästä . Aina sai olla nyhtämässä karkailevia versoja ja nurmikko oli jatkuvasti mulloksella. En erityisemmin rakasta myrkkyjä mutta tässä tapauksessa ajattelin, että se voisi olla perusteltua.
Hyvissä ajoin ennen ylöskaivamista ruiskuttelin lehdille rounduppia. Muistaaksen tein sen kerran keväällä ja kerran kesemmällä. Syksyllä koko hoito leikattiin alas ja juuristot kaivettiin ylös mahdollisimman tarkkaan. Paikalle istutimme aidanteen erilaisista pensaista. Koko rivi katettiin paksulla kerroksella sanomalehtiä ja kuusenkuorikatetta. Operaatio onnistui yllättävän hyvin - ne harvat versot joita on noussut näkyviin on ollut helppo nykäistä pois.
Kiitos vastauksesta, D.formosa. Jaksan kyllä kaivaa jos vain on toivoa. Itse asiassa, minusta koristevadelma on kyllä kaunista, mutta se mokoma tosiaan kasvaa ikkunan edessä, etten näe sitten ulos ollenkaan ja se hautaa perennapenkissä kaiken muun alleen. Nyt on pakko ryhtyä sotaan.
Hetken sillä kesti - sitä tavallista ei (onneksi) ole meillä, mutta uskalsin yhden taimen ostaa kun löysin valkokukallisen version, ja kaipasin jonkun peittävän pensaan talon päätyyn jonka taakse jäisi letkuhana ja ilmeisesti entinen hiililuukkupahka. Kaksi ensimmäistä vuotta se oli sellainen huitukka vaan, mutta tänä kesänä näin hieno pallo! Luulisin saavani pidettyä sen tuossa kurissa, mutta katsotaan kuinka käy (kuunliljan joudun kyllä pelastamaan tuolta juurelta pois)
Ajattelin laittaa pihallemme tuoksuvatukkaa aidanpätkäksi, vaikkakin kuulostaa olevan huono valinta toisaalta sen leviämisen takia ja olen lukenut että lehtii myöhään.
Kuinkahan myöhään lehtii 7 vyöhykkeellä rovaniemellä? En ole sillä silmällä katsellut vaikka niitä kasvaa kyllä ympäri kaupunkia. Että saakohan tuosta näkösuojan näillä korkeuksilla kuin myöhään? Ja yllättävän kalliita ovat että josko jonkun tutun pihalta löytyis...
vatukka, löydät viestisi täältä. Laitoin sinulle yksityisviestin, katsopa postisi
vatukka, tässä meidän vatukoiden kehitystä kuvin.
30.4. kuvattuina näyttivät tältä. Ex asukas oli vetänyt kasvuston maata myöten syksyllä.
8.6. kuvattuna
Kävin vielä ottamassa tuoreen kuvan puskasta, korkeutta noin 1.5 m. Kasvaa meillä jonkinlaisena suoja-aitana myös.
Toivottavasti näistä on jotain apua vaikken ihan Rovaniemellä asukkaan. "Susirajalla" kuitenkin.
Hyvin näyttää kasvavan ihan matalaksi leikatusta!
Olen myös huomannut tätä kasvavan ympäri Rovaniemeä ja vihertumpelona olen mietiskellyt pensaan nimeä. Katsellessani ympärille, olen huomannut pensaan kasvavan yhdessä, jos toisessakin, pihassa ja julkisissa puistoissa.
Pensas tuntuu tosiaa olevan huonossa maineessa, mutta minä olen jotenkin tykästynyt kasvin ulkoasuun - samoin mieheni. Pensaan nopeakasvuisuus on myös plussaa, kun haluasimme pihallemme tien viereen näkösuojaa. Paikassa kasvaa myös mäntyjä, mutta ymmärsin, ettei tuo pensas ole turhan ronkeli ja voisi jopa menestyä mäntyjen vierellä - olikohan teillä muilla tästä kokemusta?
Entä: Onko jollakulla tuoksuvatukkaa aidanteena jonkin toisen pensaan kanssa?
Hintaa tuolla “kiusankappeleella” tosiaan on, joten toivottavasti bongaan pian jollain ystävällä tai tutulla pensasta :).
Jos yhdenkin tuoksuvatukan saat, niin siitä saat monistettua lopunkin puolen kaupunkia täyteen. leikkelin nimittäin puskia joskus pienemmäksi ja laitoin kompostikasan pohjalle pitkäkseen - vaan vattupa tykkäsi puskea sieltä kasan alta esiin sivuille ja jatkoi kasvuaan. Eli maahan pitkälleen laitettu verso lykkää lehtihangoista uusia versoja eikä kauaa mene. Mäntyjen juuressa kasvamisesta ei ole kokemusta, mutta kuivassa, hiekkaisessa ja laihassakin maassa kasvaa.
Täällä kasvaa mäntyjenkin juurella tai ainakin läheisyydessä. Voisi olla kyllä kasvamattakin… Lisään vielä, että jos joku moisen rohjakkeen haluaa tontilleen, niin tervetuloa hakemaan
Jop, meillä on iso puska aivan männyn juurella. Pinta-alaa useampi neliömetri. Haluan siitä eroon, joten meiltäkin sen saa tulla hakemaan! Marttastiinalla pikkuisen pitkä hakumatka
Saako tuoksuvatukkaa siirrettyä helposti? Ajattelin siirtää sitä tontin rajalle.
Saa kunhan varautuu kunnon kaivuuhommiin Meillä ainakin juupelin tiukassa juurakot.
Kyllä sitä saa helposti toiseen paikkaan, mutta jos siirtämisellä tarkoitetaan sitä, että siihen ensimmäiseen ei sitten enää jää tuoksuvatukkaa, niin sitten ei ole helppoa.
Kiitoksia! Täytyy mennä kaivelemaan. Tuo paikka missä nyt on, on sellainen missä saakin kasvaa rauhassa. Joten ei haittaa, vaikka vattu siinä jatkaisikin kasvua.
Pelkät oksatkin juurtuvat multaan päästyään. Kohopenkin alusrisuina käytin ja hyvin kasvoi esille itsestään…
Onkos kukaan hyödyntänyt tuoksuvatukan marjoja millään lailla? Kysymys nousi mieleen kun tuossa maistelin äiten pihassa muutaman ja kas, nehän oli ihan hyvän makuisia.
Monissa lähteissä on marjat mainittu mauttomiksi, mutta kyllä ne ainakin mun suussa maistui ihan hyvältä.
Tämäkin löytyi metsästä, olen sen joskus vienyt valeen ja nyt kukkii
Leikkasin Tuoksuvatukan juuri äsken ihan matalaksi ja aikaisemmista kommenteista päätellen sen pitäisi lähteä kasvamaan hyvin, jota kovasti toivonkin Vatukka on mökkitontilla ja ihmettelin kun yli puolet oksista oli poikki maanrajasta! Onkohan syynä myyrät, se että haravoin juurelle n. 5 cm lehtiä syksyllä vai kenties ikääntyminen. Tontti on ollut hoitamattomana viimeiset 5 vuotta! Osaako kukaan arvaila syytä? Kiitos.
muoks. vai kuoleekos ne varret kahden vuoden päästä ihan normi kiertokulun mukaan Tumpelotarhuri taas asialla…
Tuoksuvattu on kaksivuotinen ihan samoin kuin tavallinen vadelmakin, eli toisen kesän jälkeen varret yleensä kuivuvat ja leikataan pois. Ensimmäisenä kesänä kasvavat varret ja vasta toisena kesänä niihin tulee kukkia.