Tupakka, Nicotiana

Onko olemassa pensastupakkaa? Sain joskus kauan sitten sellaisella nimellä tupakan siemeniä. Nyt vasta kokeilin. Itivät hyvin.  Olettaisin niiden kuitenkin jäävän mataliksi. Näyttävät samanlaisilta kuin Kurpan taimet. Latvotaanko tupakat?

*** Tuost Kurpan taimilootasta tuli mieleen. Et mä oon laitellu Narsissi ja Valkoröökin isoimpialehtiä poikki purkin reunakohdasta–lähesjuuresta saksilla sikäli, kun ovat menneet toistentaimien kasvustojenpäälle taimilootassa. Paljos Kurpalla on noit Narsissiröökejä tulossa,?

Viimevuoden siemenistä läitettu kylvös.  Siemenet oli talven verannalla, pakkastakii oli yli -10c  mutta lähtivät sentän kasvamaan. Narsissii, pitäisivät olla.  Nillä on jo vähänahdasta

Onkohan todella mahdollista, että koristetupakka olisi talvehtinut… Keväällä siivosin yksivuotisten penkkiä ja nykäisin yhdet tupakan juuret ylös ja kappas kummaa, ne näyttivätkin todella elinvoimaisilta. Jätin loput juurraakot maahan ja nyt kaksi niistä työntää uutta kasvustoa. Siementaimilta ne eivät näytä (niitä on penkki muuten täynnä ylt ympäriinsä). Näiltä taimilta puuttuu sirkat ja ovat paljon nopeammassa kasvussa kuin nuo penkkiä peittävät siementaimet. Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Kyllä on mahdolista ehkä siksi että viime vuonna maa ei jäätynyt mulla talven yli meni ruusukaali kasvaa kohisten uutta haaraa juuresta ja perunat säily V vyöhykkeellä maassa.

Tää on luonnossa ruskeampi, se on tosi ihanan värinen, kun tykkään noista ruskean värisistä kukista.

Toi aiemman lootan röökit, osoittautuivcat Valkoröökiksi. Nuppuja näkyy jo.
Toukokuussa suoraa maahankylvetyt siemenet ja kerrankoulitut röökit alkaa kukkia. Kasvu on vain matalaa. vain, noin. 130kpl on kasvamassa

Tästä matalasta valkoisesta tykkään.

Narsissitupakka.

Onko kukaan kokeillut kasvattaa, tai onko muuta tietoa tämän Nicotiana glaucan menestymisestä ?
Siemeniä olis ainakin Exoticilla myynnissä, suomenkielinen nimi pensastupakka.

http://keyserver.lucidcentral.org/weeds/data/03030800-0b07-490a-8d04-0605030c0f01/media/Html/Nicotiana_glauca.htm

Minkäkokoisiin potteihin narsissitupakka kannattaa koulia? Pikkuruisia taimia on tuikitiheässä eikä kouliminen ole lempipuuhaa, pitäisi siis kertalaakista homma saada hoidettua.

Jos ne röökit ei ole ihan mattona niin anna olla vielä. Mä annoin ne kasvaa siinä kylvölootassa ainankin 5-6cm lehdiksi. Osa jäi muiden alle. Sen jälkeen huhti-toukokuussa, noin 7cm neliskanttisiin ruukkuihin. Sellaisiin mis myydään orvokkeja ym alkukesästä. Selvii yhdellä koulumisella. KOSKA, MÄ INHOON MYÖS KOULIMISTA,  niskat menee jumii, puutuu paikat…ym. ZoomInto: Pictures, Images and Photos

Ainakin 8dl purkkeihin kannattaa narsissitupakat koulia. Ehtivät mokomat kasvaa tosi isoiksi ennen kesää.

8 dl vai cm?

Mie laittaisin 8dl kun lehdistö ehtii ainakin 50cm leveäksi ennen ulos istuttamista.

Niitä lehtii voi raaksii kylmästi poikki/pienemmiksi (saksilla), käsin jos, ni taahmeeks tulee kädet. Ei ne siihen kuole. Ja kurppaha halus niide kukkivan jo aikasii…? Jos elo-syyskuussa kukinta, niin, ne kerkee viel pienempinäki viedä ulos.ZoomInto: Pictures, Images and Photos

Tuo on tosiaan hyvä pointti, eli milloin haluaa kukkivaksi. Viime vuonna jäi taimet pahasti daalioiden varjoon ja kukinta jäi vaatimattomaksi.

No hurlumhei, montakohan noita uskaltaa koulia jos partaäijäpurkki on oikea koko? Minkälaista taimikasvatuslämpötilaa haluavat, voisinko lykätä tuonne vilposeen kasvattelemaan itseään, voipi kuitenkin loppua tila muuten.

Viileämpään voi hyvin työntää kunhan ovat koulimisen järkytyksestä selvinneet.