Tupakka, Nicotiana

Millaisia ovat taimet tällä hetkellä kurpitsa? Minulla on nyt alkanut kukkavanaa kehittymään.

Vähän ne järkyttyivät kun silloin kylmien tuulien aikaan istuttelin ne ulos. Nyt ovat kuitenkin lähteneet kasvuun, eli varmaan samoissa siun omien kanssa (ellei jäljessä:)

Minulla taisi mennä koko iso narsisistupakkataimisto auirngon tiliin ja kompostiin. Kovin ovat auringon polttamia lehdet, mahtavatko selivtäkään. no-jaa

Eikös tämä ole selvästi koristetupakantaimi, löytyi tänään. Viime vuonna ruukku oli tässä taimen

lähellä.

Näyttää ainakin samanlaiselta, kun Liisukalta saamani narsissitupakan taimet. Kiitos Liisukka, hyvin ovat kasvaneet , ei vielä kuki kieli ulkoa

On tupakki. Kaikki tupakit ovat kovia siementämään. Kun kasvattaa penkissa, tupsahtaa seuraavana vuonna tuhansia taimia naurua.

Kovasti ovat kasvaneet tupakit.

Ja nuppujakin löysin tänään.

Nyt kukkii, mutta tämä on kasvihuoneessa. Toi edellisen kuvan taimi ei vielä ihan kuki.

Kukkii.

Laattojen välissä kasvava taimi jo näin iso (hauska seurata kukkiiko).

Tätä on vahdittava niinkuin akka ainoata poikaansa, ettei vaan kukaan vahingossa tallaa rikki tai kitke pois.

Pirkko-Martallapa on sinnikäs tupakka! Voisiko tästä tehdä päätelmän, että jos sirottelee koristetupakan siemeniä syksyllä penkkiin, keväällä saa taimia ilman esikasvatusvaivaa?  Onko tupakka niinkuin kehäkukka, jota tupsahtelee nykyään tontillani mitä ihmeellisimmistä paikoista.

Mummoni tapasi talvettaa valkoisen koristetupakkansa olohuoneen nurkassa, kesällä nosti sen sitten verannalle ja lopulta ulos. Korkeutta sillä oli rapiat 1,5  metriä. Taipanpa itsekkin kokeilla varmuuden vuoksi. En polta mutta tupakkahimo vaivaa! naurua

Nämä tupakantaimet kasvattavat jo kukkavarttakin laattojen välissä. Pitäneekin kasvimaan reunaan ripotella siemeniä syksyllä, niin ens keväänä on taimet siellä, ei tartte esikasvattaa ollenkaan, jää yks vaihe pois kokonaan. Kiitokset kovasti hyvästä vinkistä!

Minä tykkään koristetupakoista. Pitääkin kokeilla tuota syyskylvöä, joskin tupakki on aika helppo esikasvatettava. Tänä vuonna kasvatin limen väristä, tumman liilan väristä ''Perfume Deep Purple''a sekä narsissitupakkaa. Laput menivät sekaisin eikä istutusvaiheessa erottanut mikä on mikin. No nyt kasvaa narsissitupakkia mitä mielenkiintoisimmissa paikoissa. Jättilehdet sillä on, ja nuppuja puskee. Odotan innokkaasti tuoksuuko iltaisin minun nenääni. Tuon liilan pitäisi olla tuoksuva, mutten minä sitä tuoksua tunne.

Koristetupakka Avalon Appleblossom on siis tosi heikko itämään, kuten aiemmin tässä ketjussa on ollut puhe. Kaksi pussia kylvin, kolme tainta sain. Ihana on kukka, mutta kokonaan kasvi lyö minut ällikällä. Odotin suht korkeaa kovasti haarovaa kasvia, ja tällainen tuli, jäykkä ja olisiko 30 cm korkea:

Kovasti kaunishan kukka on:

Noita siemeniä taidan kinuta sinulta. Saiskohan, sitten joskus?

''''Lime Green'''' puolestaan itää hyvin, ja kasvaa korkeaksi hyvässä mullassa. Minulla on 2 tämmöistä tupakkipataa.

Narsissitupakkaa minulla on tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Odotin sen puolestaan olevan korkeampi - vai mahtaako tuo kukinto tuosta venyä? Tosi muhkeita ilmestyksiä ne ovat kuitenkin.

Vielä paranee noi tupakit, taas pitää kinuta. Milloin laitoit esikasvatukseen ¨Lime Greenit¨? Tuoksuuko ne niinkuin tavallinen koristetupakka?

Minä sitten olen heikkona noihin kaikkiin vaaleanpunaisiin kukkiin, joiden nimessä vilahtaa "appleblossom".  Mullakin on joskus ollut tuota, tosin valmiina taimena ostettuna. Hattua täytyy nostaa kaikillel, jotka onnistuvat siemenestä kasvattamaan kesäkukkansa. Säästyy tosi paljon rahaa (kasvattamisen ilosta puhumattakaan).