Tupakka, Nicotiana

Juuri tuollaista Papulan Lime Greenin tapaista minäkin odotin. Sellaisia valkoisia mulla on aikaisemmin ollut, ja punaiset ovat nytkin sellaisia (Tomskulta saatuja kaikki, kiitos!). Onko Avalon Appleblossomissa joku jalostuksen tuoma geenivirhe, kun siemenet joko eivät idä tai niistä tulee tuommoisia kitukasvuisia? Vai pitääkö Avalon Appleblossomin ollakin pieni suora törö?

''Avalon Appelblossomilla'' kuuluisi olla korkeutta noin 30 cm. Se haarautuu myös hyvin. Olen tykännyt siitä ruukuissa mökillä, kun se on niin matala ja tuuhea.  Monena kesänä olen sitä kasvattanut, mutta tänä keväänä jäi taimet tekemättä siitä. Olin laittanut perennojen siemeniä lähes 100 erilaista, joten mielenkiinto yksivuotisiin alkoi loppukeväästä jo laantua.

Kiitos tiedosta, Peukaloinen! Ensi keväänä laitan siis Appleblossomia ruukkuun. Kerään näistä omista siemeniä ja ostan vielä lisää kaupasta, kylvän satoja siemeniä niin eiköhän niistä taas kaksi tai kolme idä.

Taidanpa kokeilla nyt maassa olevien siirtoa ruukkuun.

Pirkko-Martalle tiedoksi, että laitoin tupakit esikasvatukseen joskus maaliskuulla. Kun kävin tarkemmin nuuhkimassa tätä ''Perfume Deep Purple''a niin tuntui aivan vieno tuoksu. Tämä on luonnossa aavistuksen tummempi purppura kuin kuvassa.

Tällainen on yksi tupakkaruukku istutuksistani.

Nyt on sitten alkanut kukkimaan laattojen välissä tämä taimi.

Mutta minullapas kasvaa alkuperäinen Palturitupakka (Nicotiana rustica) ) joka oli intiaanien käyttämä tupakka. Sain siemeniä Chardonneylta.

Temskukka, taidat puhua pelkkää palturia silmän isku Mullapas alkaa kohta narsissitupakka kukkimaan, tulossa nuppu....kiitos Liisukan.

Tupakkipadastani on tosin kuva jo aiemmin, mutta nyt se on ihan huikea, eikö? Astiana on siis semmoinen muuripata, josta tupakit ryöppyävät.

Narsissitupakkiin olen ihan lääpälläni. Tänä vuonna mulla on niitä ensimmäistä kertaa, mutta laitan myös ensi kesäksi.

Niin minäkin nyt kuvasi nähtyäni. On mahtava puska! Montako tainta padassa on? Entä, onko muita värejä vielä yleensä tuohon tupakkiin.

Tuossa padassa on ehkä 4 koristetupakan (ei siis narsissitupakan) tainta. Kasvun salaisuus on hyvä uusi multa ja hevonpee. Muualla kukkapenkin aukkopaikkoihin istutettuna ne ovat ns. ''normaaleja'' :D

Minä olen kasvatellut koristetupakeista vain tuota ''Lime Green'' ja ''Perfume Deep Purple'' -versioita. Kyllä niitä värejä on enemmänkin, tänään taimikaupassa näin peruspunaistakin.

Minun "tupakkani". Tuon vaaleanpunaisen olen ostanut, punaiset kasvattelen itse. Valkeat ja avalon joku eivät kuki vieläkään :-( Olisiko pitänyt sitten laittaa vieläkin aiemmin esikasvatukseen (nyt maaliskuun loppupuolelta kasvaneet).

Tässä taas näitä tupakkejani. Ihana tuoksu tulee avoimesta ikkunasta sisälle muutamasta taimesta jotka kasvavat laatoilla. Nämä ovat myös laatoilla osa ja ruukussa myöskin.

Liisukka kiitos, nyt sitten avautui ensimmäisen narssissitupakin kukka, on se vaan niin kaunis ;))

Ja mulle ei taida tulla ensimmäistäkään kukkaa narsissitupakkaan tänä vuonna -ei ole vielä edes kukkavarsia!
Liian kuiva paikka, varmaan.

Koristetupakkani ruukussa. Tekeekö siemeniä, vai napsautanko poikki kuihtuneet kukat?

Oi vuokkis hyvä, että laitit tämän kuvan. Nyt tiedän lamppu mikä mulla oli muutama vuosi sitten kukkapenkissä, ostin kukkatalosta erään perennan ja ihmettelin mikä ihme kasvaa tässä vierellä - no nyt tiedän se oli tämä koristetupakka, mutta en saanut sitä kestämään talven yli.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, on vain kesäkukka.(jos on väärin, oikaiskoon joku ) Kasvatetaan siemenistä taimet...

Sateista huolimatta tupakka hehkuu

Mistäs noin pieniä tupakin taimia saa, (mulla on vaan isoja). Onkos joku eri lajike kyseessä? Varmaankin.