Pirkko-Martta, minulla olisi siemeniä vielä jäljellä juuri tuollaisesta punaisesta, matalasta tupakasta. Saat, jos haluat.
Oi kun kivaa, laitan hölöä.
Luin eilen tuosta narsissitupakasta, että sen voi talvettaa kellarissa. Otetaan maasta pois ja annetaan olla kuivana koko talven kellarissa ja keväällä istuttetaan taas multaan. Nyt pitää kyllä tehdä tuo homma ensi talvena. Onko kukaan kokeillut tuota ?
Kuinkas korkeita tupakantaimia muilla oikein on, nuo mun kuvassa näkyvät ovat n. 30-40 cm korkeita valtaisia puskia tosi suuressa ruukussa (3 kpl). Noita mulla on ollut joka kesä, enkä muun kokoisia ole taimitarhoilla nähnytkään...
Kävin just mittaamassa 120 cm korkeita on melkein kaikki.
Minä en ole kokeillut tupakan talvettamista, mutta mummoni on. Hänellä oli valkoinen parimetrinen koristetupakka useampia vuosia, ja hän talvetti sitä muistaakseni valoisassa viileässä kellarissa. Ei paljon kastellut silloin. En muista leikkasiko hän sen silloin keväisin, pitäisi kysyä kun käyn kylässä. Keväällä hän nosti sen verannalle ja siitä sitten pihalle. Juhannuksena se kukki jo täyttä päätä ja kukkia oli satoja. Aion kokeilla temppua, vien yhden anopin viileälle vintille ja toisen oman kerrostalon rappukäytävään. Ja yksi kellariin.
Oma narsissitupakkani ulottuu tällä hetkellä minua nenään eli korkeutta on 130 cm. (minä en ole pitkä..) Aivan ihanan tuoksuinen kukka! Kukkien keräämisestä innostunut nelivuotiaani pyytää aina että äiti anna ihanaa tupakkaa.. sitten pitää nostaa hänet haistelemaan kasvia.
Tällä hetkellä yhdistelmä on aika kivan näköinen. Minulla on samassa penkissä 6 narsissitupakkaa, 2 titoniaa, 2 oranssia pompondahliaa. pitäisi hommata se digikamera..Perhosia on paljon, ne tykkäävät erityisesti titoniasta.
No aina sitä uutta oppii ! Teillä siellä etelässä on kaikki vissiin isompaa. Tuo narsissitupakka on alkanut kiinnostaa, täytyykin ensi kesänä katsella, olisiko sitä missään myynnissä. Joskus kaipaisi jotakin korkeampaakin kesäkukkaa istutuksiin.
Narsissitupakka on helppo kasvatettava. Aluksi on pieni ja mitätön aika pitkän aikaa, mutta sitten rupeaa tanakoitumaan ja venymään, en ole edes koulinut.
Imikkä, kiva että olet kuullut mummosi talvettavan niitä, kysäise oliko ne mullassa vai ilman multaa.Lehdessä luki että olivat ilman multaa ja koko talven kuivana. Kyllä nyt kokeilen tätä hommaa
Satues, sen verran muistan että kun ruukussa olivat, kyllä siinä multaa oli. Sinne valoisaan kellariin se kantoi pelargoniat ja sen tupakan. Kastelu oli tosi nuukaa. Ihmettelen tuota ilman multaa ohjetta, eikös tupakantaimella ole normaalit juuret eikä mitään mukulaa?
Imikkä, sitä minäkin ihmettelin, eihän niissä mitään mukulaa ole, se luki ihan Viherpiha lehdessä, joku mies niitä oli näin kasvatellut jo monet vuodet ja hyvällä menestyksellä Yritän molempia tapoja ensi talvena.
Oletteko te saaneet Avalon Appleblossomista siemeniä? Mulla ne eivät tee siemenkotia ollenkaan. Kuihtunut kukka vain katkeaa naps pois kokonaan, ja kukkavarressa on vain kukkapohjan tynkiä siemenkotien asemesta.
Kaupasta ostettujenkien siemenien itävyys oli surkea, kuten olen kertonut tässä ketjussa. Kahdesta pussillisesta tuli kolme tainta. Sehän nyt vallan tuskien takana oleva kesäkukka on.
Liekö kaikki tupakat, joissa on hivaus vaaleanpunertavaa, tuota appleblossomia ? Sellaisesta noukin torilla jätskiä syödessäni ison keon siemenkotia ja kaikissa oli paljon siemeniä. Kaupungin kukkarosvoutta siis harjoitin ihan tosi julkisella paikalla, en tosin rosvoudeksi kokenut.
Laattojen välissä kasvaa näin hyvännäköistä tupakkaa. Ei uskoisi.
Ens keväänä ei vissiin tarvii esikasvattaa ollenkaan.
No komeita tosiaan ovat!
Katseli tuota komeaa kesän tupakki satoa, hienoja ovat. Olen jotensakkin mitättömänä niitä aikaisemmin pitänyt mutta tänä vuonna sitten ostin muutamia taimia.
Tav tupakit jäivät hienosti kukkimaan kun mökille lähdin mutta palatessani takaisin oli kukinta taantunut ja tietty siemenkotia täynnä, narsissitupakka sen sijaan oli edelleen hyvässä kukinnassa siemenkodista huolimatta ja jatkoi kukintaa eiliseen saakka kunnes napsaisin poikki ja yritän talvettaa.
Tav tupakit ränsistyivät eivätkä jaksaneet kovinkaan hyvin enää loppukesää kukkia( siis silloin oltiin elokuun alussa) pitäisikö ne siemenkodat nyppiä pois jotta jaksaisi loppuun saakka kukkia.
Tietty se on kaikkien kukkien kohdalla suht sama paremmin kukkii kun siemenet poistaa mutta ne tupakit on niin inhan tahmeita kaikki takertui sormiin ja olivat niin hankalan lähellä nuppuja että nekin vaurioituvat helposti, ei kait kärsivällisyys riittänyt
Siis nypittekö siemenkodat pois?
Minä en ole nyppinyt yhtään siemenkotaa pois. Kun niitä siemeniä odottelen, mutta tuolla kukkimisella ei niitä saa ollenkaan. Nämähän tietysti alkoivat kukkimaankin myöhemmin kuin ruukussa olevat. Mutta niissäkään ei ole paljoa kypsiä siemenkotia valmistunut. Missähän lienee vika. Mutta eihän niitä tarvitsekkaan jos samanlailla valtaavat laattojen välit. Saa ruukut muihin kukkiin ens vuonna.
Tässä näkyy parhaiten laattojen välissä kasvavat, eilen illalla otettu kuva.
Minkälainen koristetupakan siemenkota on suunnilleen? Otin äsken siemenketjukirjeestä siemeniä, ja kun vertasin niitä viime kesänä itsekeräämiini, tuntuu siltä että olen kerännyt pelkkiä roskia Ehkä ne eivät ehtinyt kypsyä valmiiksi? Tosin yritin kerätä ne mahdollisimman myöhään, ja silloin sade oli mössännyt koko kukan ruskeaksi möykyksi.
Koristetupakan siemenkota on sellainen vajaa sentin mittainen (tai ehkä lyhempi) ja vähän ehkä pisaran muotoinen (olen huono kuvailemaan…) ja tuon kodan sisällä on tuhottomasti pienen pieniä mustia siemeniä, joita tulee viskeltyä ihan liikaa multaan… Siemenet ovat pyöreitä pieniä ihan kuin hiekanjyväsiä tms.
Jos kukka on mennyt ruskeaksi möykyksi, niin voi olla, että siemenet eivät enää kovin hyviä ole tai siis ovat menneet pilalle/valuneet maahan. Sinänsä minusta tupakasta on helppo ottaa siemeniä, kun ottaa kodan irti varovasti, kun se on kuiva ja ruskea (eikä ole vielä ravistanut sisältään niitä siemeniä pois). Esim. samettikukasta en osaa siemeniä kerätä, vaikka väittävät, että se on helppoa!