Kasvatan ensikertaa narsissitupakkaa.Laitoin siemenet tammikuun 20 pv, nyt suurimmissa yksilöissä alkaa lehtien kärkiväli olla 9 cm. Alku on ollut todella hidasta, mutta tuntuu, että nyt on lähipäivinä alkanut tapahtua selkeästi kasvua, (liekö syynä lievä lannoitus veden mukana). Mutta sen vaan halusin tähän erikseen ilmoittaa, että olen innoissani (kovin lievä ilmaus) kun näyttää homma onnistuvan. JIPPII!!
Narsissitupakka on yksi komeimpia kesäkukkia, kasvaa hyvässä paikassa tosi mahtavaksi. Onneksi olkoon hienoista aluista!
Viime syksynä oli pohdintaa narsissitupakin talvettamisesta, joten sitä tietty piti kokeilla.
Pätkäisin varret ja nostin multineen ruukkuun. Ovat olleet hämärässä viileässä autotallissa, lämpöä siinä 5-10 astetta, vettä saaneet talven aikana pari kertaa ja tulos on nyt tässä.
Hengissä ovat kiikun kaakun, suurin uhka on ilmeisesti kirva lauma, joka on valloittanut kasvit ovat kirva pöperön peitossa raukat. Tänään niitä myrkytin jo toiseen kertaan, ekasta selvisivät hengissä joten katsotaan nyt toinen kerta
Jatkosta en tiedä mutta kyllähän nuo nyt sellaisilta näyttävät että hyvin voisivat talvesta selviytyä jos kohtelu vielä olisi vähän parempaa niin ties miten freeseiltä voisivat näyttää.
kiurunkannus, hieno saavutus!
Koetapa irrottaa tuollainen verso, pestä se haalean veden alla ja laittaa hupun alle juurtumaan. Ei ota jos ei annakaan ja voi vieläpä onnistuakin : )
Kiitos Liisukka vinkistä, sitä voisi kokeilla
Mä olen kova kokeilemaan juurruttamista -varsinkin näin keväällä tuntuu juurtuvan melkein mikä vaan.
Oho, siis kuinka suuri tuosta narsissitupakasta oikein tuleekaan?? Tuo kuvan varsihan näyttää melkoiselle! Taidan joutua harkitsemaan sijoituspaikan uudelleen (eipä silti, en ole vielä niitä edes kylvänyt, kauhea paniikki meinaa iskeä, happea!)
Hyvässä paikassa lähes parimetrinen ja alalehdistö tosi suuri.
Glup, kuinkahan suuri on tosi suuri? Eli paljonko laitetaan taimiväliksi?
Tuota, melkeinpä sanoisin, että metrin väli olisi ihan kiva! Nämä lootat ovat 90x90cm. Tuolla takareunassa on kaksi kasvia.
Huh huh, kauhea sotku, mutta asia selviää?
=:O Selkis, kiitos!
Sellainen kysymys vielä, että kasvaako yhdestä taimesta vain yksi varsi ja kukkaterttu?
kaurahattu, kyllä -ainakin mulla. Mutta kukat aukeavat tooosi pitkän ajan aikana.
En tiedä oliko minun narsissi tupakilla hyvät oltavat mutta kaikki kasvattivat runsaasti sivuhaaroja jotka kukkivat ihan ihan yhtä komeasti kun päälatvakin. Luulisin että tarvitsevat runsaasti lannoitusta ja muhevan maan niin, pakkasiin saakka jaksavat kukkia ja siemeniä tulee tolkuttomasti.
Tämä kuva on huono mutta tässä on päälatva ja yksi sivulatva kukassa näitä tuli lisää vaikka kuinka paljon mutta mutta sen metrin verran voi todella jättää taimi väliä muuten tulee ahdasta, en osannut sitä tilan tarvetta riittävästi huomioida.
OHO onpas narsissitupakat Valtavia! Minä ostin eilen “tavallisen” koristetupakan, punaisen sellaisen, siemeniä, ja ekaa kertaa kokeilen mitä tulee… en ole vielä kylvänyt.
Kylvin tupakan siemenet jokin aika sitten (olisko viikko) ja nyt siellä on miniminipiippuloita… kauhistuttaa ajatuskin noiden koulimisesta!!!
Tein jo uusintakylvön, ensimmäinen kylläkin iti mutta sitten ne pienet alut vaan kuivahtivat ja se siitä.
Ai… voihan nenä! Et sitten tiedä miksi kuivahtivat? Unohtuiko kastelu vai oliko joku muu syy?
Noi on kyllä niiiiin pieniä, pitäähän niiden ennen koulimista vielä yksi kunnon lehtipari kasvattaa, mutta silti… ääks. Yhtä pieniä kuin lobeliat, joita ei tarvitse koulia! Toivottavasti nuo mun tupakit nyt sitten elää ja kasvaa.
Vielä olen malttanut noiden narsissitupakoiden kanssa. Ne kun on niin kovin takertuvia ja ikkunoilla pitäisi kuitenkin käännellä, niin tulee vain repaleisia lehtiä. Mutta punaisen voisi jo laittaa multaan, vai meinasinkos edes? Hih. Minä tykkään koulia ne heti. Ei ole pitkiä juuria, jotka katkeilisivat tai olisivat sotkussa, eikä toisiinsa takertuvia kasvulehtiä. Lähdenpä tutkimaan, miksi ei ole muistikuvaa tupakan siemenistä tälle keväälle.
Vieläkö oikeasti ehtisi laittaa tupakoita? Laittaisin mielelläni lisää, kun taimia ei ole nyt kasvamassa kuin 10 ja keksinkin lisä paikkoja.